К.д.п. Николай Апостолов: Засядането на кораб Vera Su се превърна в политически проблем

Възможно е застъпващият на вахта офицер на кораб VERA SU да не се е качил на мостика. Такова предположение направи в предаването “Говори сега” по БНТ к.д.п. Николай Апостолов, бивш изпълнителен директор на ИА “Морска администрация” и бивш член на административния борд на EMSA. Той заяви, че основа за такова предположение става времевият период, в който настъпва аварията с 32-годишния кораб – от 0350 до 0420 ч. в нощта на 20-и септември.

Кап. Апостолов отхвърли възможността инцидентът да е настъпил поради влошена хидрометеорологична обстановка. Той посочи, че разследващите следва да се съсредоточат в останалите три направления – човешка грешка, технически проблем или медицинска причина.

“Не мога да предположа, че Гранична полиция няма да отиде и да види какво става там”, заяви кап. Апостолов, визирайки часовете непосредствено след засядането и в отговор на въпрос от водещия. Той изтъкна, че имаме система за следене на корабния трафик, която е на световно ниво.

“На него му бяха вързани ръцете законодателно. Той няма ресурс, най-вече финансов. Законодателят му дава право да се намеси, когато прецени, че има реална опасност за околната среда”, каза кап. Апостолов за вече освободения изпълнителен директор на ИАМА к.д.п. Живко Петров.

“Не може да се отнеме правото на корабособственика и на чартьора да си определят спасителя”, обясни още кап. Апостолов в отговор на въпроси защо операцията е забавена, пояснявайки че спасяването на имущество е чисто търговска дейност. “Всичко се плаща на база стойност на кораба, стойност на товара и превозната цена на товара”, обясни той.

Кап. Апостолов не изключи и възможността върху капитана на VERA SU да е осъществяван натиск за неподписване на LOF.

По повод твърденията, че не е имало действия от страна на администрацията, кап. Апостолов заяви, че тя е направила подводен оглед на кораба, направени са и изчисления колко трябва да се разтовари от кораба, за да може той да бъде облекчен и снет от скалите.

“В една такава ситуация трябва да се прецени разумният риск – кое е по-малкото зло”, коментира Апостолов попадналото в морето количество товар при първичната операция по разтоварване. По думите му по-малкият риск е бил този, отколкото да се допусне погиването на целия товар в морето.

Той заяви, че е имало възможност да се натовари част от товара в по-малки плавателни съдове и същият да бъде изхвърлен в морето и извън 12-милната зона, ако такъв подход е представлявал по-малка опасност за околната среда.

“От проблем на корабоплаването и евентуален екологичен проблем, [засядането на VERA SU] се превърна в силно политически проблем”, заяви още кап. Николай Апостолов.

По думите му бившият директор – Петров, е бил подложен на безумен натиск. Апостолов изтъкна, че е имало и проблеми в комуникационния мениджмънт на настъпилата криза. Той обясни, че е трябвало един човек да отговаря за комуникацията с медиите. “Тези хора не бяха оставени да работят професионално”, отсече кап. Апостолов.

България, според думите на кап. Апостолов, разполага с възможности за спасяване на човешки живот на море. За спасяването на имущество следва да има осигурен ресурс, изтъкна той.

Кап. Апостолов обяви като грешка, че компетентните институции не са направили незабавна бордова проверка на VERA SU.

“Да грешка е, че не са се качили веднага. Твърде възможно е да е подменена информацията в корабните дневници”, заяви той. Според него отговорността за забавянето е на временно изпълнявалия длъжността директор на ДМА – Варна.

“Още от самото начало имах съмнения за себе си, че корабособственикът ще започне да бави, защото за него е по-добре да си вземе застраховката. Той е позволил на екипажа си да напусне кораба. Влизаме в хипотезата, че се освобождава от отговорност. Тук трябва да се види дали са спазени всички процедури по изоставянето на кораба”, каза още кап. Апостолов.

Заседнал кораб край Яйлата

Последни новини

Флотът провежда тактически учения на море

Кораби от състава на Флотилия бойни и спомагателни кораби провеждат тактически учения на море. Фрегатите „Дръзки“ и „Верни“ от състава на дивизион патрулни кораби, плават за отработване на дейности по организиране на видовете
Прочетете

ДППИ проверява готовността за справяне с разливи край пристанищата в Лом и Видин

Тренировки за овладяване на разлив и за отстраняване на замърсяване по Дунав провежда ДППИ в Лом и Видин Тренировъчна операция по отстраняване на замърсяване, причинено от плаващи твърди отпадъци в река Дунав, ще се проведе на 6
Прочетете

Възпитаниците на флотската Алма матер нямат нужда от допълнителни сертификати или изпити, за да…

Министерството на земята, инфраструктурата, транспорта и туризма на Япония извърши одит на ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“. Повод за проверката е ресертифициране от транспортното министерство на Страната на изгряващото слънце.
Прочетете

Много голям е интересът към подводница-музей “Слава”

Интересът към последната българска подводница „Слава“ е много голям, каза за БТА стопанинът на музея Данко Калчев - създател на фондация „Белославско стъкло“, която се грижи и за единствения в страната музей на стъклото. Той уточни, че
Прочетете

Технически университет – Варна демонстрира виртуален морски симулатор в Румъния

В Румъния екип от Морския квалификационен и изследователски център към Технически университет - Варна представи за пръв път разработен VR 360-градусов морски симулатор, разположен във виртуалното пространство, където обучаем и аватар
Прочетете

Вицеадмирал о.р. Николов: Новият български спасителен кораб може да бъде построен във Варна

Придобиването на специализиран кораб за търсене и спасяване, както и за реакция при комбинирани инциденти в морските пространства на България е включено в програмата на ЕС „Транспортна свързаност“. По нея България получава над милиард
Прочетете

Гърция търси концесионер за Пристанище Волос

Гръцкият фонд за разпореждане с държавната собственост (ТАИПЕД) е започнал в понеделник процедура за продажба на мажоритарния пакет на Компанията на пристанище Волос (Централна Гърция), съобщава в електронното си издание в. „Катимерини“.
Прочетете

Над 6 млн. тона зърнени товари са изнесени от украинските пристанища

Над 6 милиона тона зърнени товари са изнесени досега от Украйна през "зърнения коридор" в Черно море, договорен с усилията на Турция, за да се предотврати световна продоволствена криза в резултат на руско-украинската война. До
Прочетете

Варна върху карти на Джорджо Сидери от 1552 и 1565 година

1.1. Джорджо Сидери, 1552 г., отсечка със западното крайбрежие на Черно море и Варна (uarna). Национална библиотека на Финландия, Хелзинки (Kansalliskirjasto, Helsingin). Джорджо Сидери, наречен Калапода (Giorgio Sideri (Calapoda) е
Прочетете

Белгия строи енергиен остров

До 2026 г. край белгийското крайбрежие ще бъде построен енергиен остров „Принцеса Елизабет“, като идеята е той да осигурява на Белгия електричество, генерирано от вятърни турбини в Северно море. Това предаде за БТА белгийската агенция
Прочетете

Последни новини

ДППИ проверява готовността за справяне с разливи край пристанищата в Лом и Видин

Тренировки за овладяване на разлив и за отстраняване на замърсяване по Дунав провежда ДППИ в Лом и Видин Тренировъчна операция по отстраняване на замърсяване, причинено от

Възпитаниците на флотската Алма матер нямат нужда от допълнителни сертификати или изпити, за да плават на кораби под японски флаг

Министерството на земята, инфраструктурата, транспорта и туризма на Япония извърши одит на ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“. Повод за проверката е ресертифициране от

Технически университет – Варна демонстрира виртуален морски симулатор в Румъния

В Румъния екип от Морския квалификационен и изследователски център към Технически университет - Варна представи за пръв път разработен VR 360-градусов морски симулатор,

Вицеадмирал о.р. Николов: Новият български спасителен кораб може да бъде построен във Варна

Придобиването на специализиран кораб за търсене и спасяване, както и за реакция при комбинирани инциденти в морските пространства на България е включено в програмата на ЕС

Белгия строи енергиен остров

До 2026 г. край белгийското крайбрежие ще бъде построен енергиен остров „Принцеса Елизабет“, като идеята е той да осигурява на Белгия електричество, генерирано от вятърни

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент