Възможно е застъпващият на вахта офицер на кораб VERA SU да не се е качил на мостика. Такова предположение направи в предаването “Говори сега” по БНТ к.д.п. Николай Апостолов, бивш изпълнителен директор на ИА “Морска администрация” и бивш член на административния борд на EMSA. Той заяви, че основа за такова предположение става времевият период, в който настъпва аварията с 32-годишния кораб – от 0350 до 0420 ч. в нощта на 20-и септември.
Кап. Апостолов отхвърли възможността инцидентът да е настъпил поради влошена хидрометеорологична обстановка. Той посочи, че разследващите следва да се съсредоточат в останалите три направления – човешка грешка, технически проблем или медицинска причина.
“Не мога да предположа, че Гранична полиция няма да отиде и да види какво става там”, заяви кап. Апостолов, визирайки часовете непосредствено след засядането и в отговор на въпрос от водещия. Той изтъкна, че имаме система за следене на корабния трафик, която е на световно ниво.
“На него му бяха вързани ръцете законодателно. Той няма ресурс, най-вече финансов. Законодателят му дава право да се намеси, когато прецени, че има реална опасност за околната среда”, каза кап. Апостолов за вече освободения изпълнителен директор на ИАМА к.д.п. Живко Петров.
“Не може да се отнеме правото на корабособственика и на чартьора да си определят спасителя”, обясни още кап. Апостолов в отговор на въпроси защо операцията е забавена, пояснявайки че спасяването на имущество е чисто търговска дейност. “Всичко се плаща на база стойност на кораба, стойност на товара и превозната цена на товара”, обясни той.
Кап. Апостолов не изключи и възможността върху капитана на VERA SU да е осъществяван натиск за неподписване на LOF.
По повод твърденията, че не е имало действия от страна на администрацията, кап. Апостолов заяви, че тя е направила подводен оглед на кораба, направени са и изчисления колко трябва да се разтовари от кораба, за да може той да бъде облекчен и снет от скалите.
“В една такава ситуация трябва да се прецени разумният риск – кое е по-малкото зло”, коментира Апостолов попадналото в морето количество товар при първичната операция по разтоварване. По думите му по-малкият риск е бил този, отколкото да се допусне погиването на целия товар в морето.
Той заяви, че е имало възможност да се натовари част от товара в по-малки плавателни съдове и същият да бъде изхвърлен в морето и извън 12-милната зона, ако такъв подход е представлявал по-малка опасност за околната среда.
“От проблем на корабоплаването и евентуален екологичен проблем, [засядането на VERA SU] се превърна в силно политически проблем”, заяви още кап. Николай Апостолов.
По думите му бившият директор – Петров, е бил подложен на безумен натиск. Апостолов изтъкна, че е имало и проблеми в комуникационния мениджмънт на настъпилата криза. Той обясни, че е трябвало един човек да отговаря за комуникацията с медиите. “Тези хора не бяха оставени да работят професионално”, отсече кап. Апостолов.
България, според думите на кап. Апостолов, разполага с възможности за спасяване на човешки живот на море. За спасяването на имущество следва да има осигурен ресурс, изтъкна той.
Кап. Апостолов обяви като грешка, че компетентните институции не са направили незабавна бордова проверка на VERA SU.
“Да грешка е, че не са се качили веднага. Твърде възможно е да е подменена информацията в корабните дневници”, заяви той. Според него отговорността за забавянето е на временно изпълнявалия длъжността директор на ДМА – Варна.
“Още от самото начало имах съмнения за себе си, че корабособственикът ще започне да бави, защото за него е по-добре да си вземе застраховката. Той е позволил на екипажа си да напусне кораба. Влизаме в хипотезата, че се освобождава от отговорност. Тук трябва да се види дали са спазени всички процедури по изоставянето на кораба”, каза още кап. Апостолов.