Емил Милев: Варна има нужда от голямо рибарско пристанище

Тревогата на рибарския сектор за евентуални екологични щети от инцидента с кораб VERA SU край Камен бряг, от които може да се окаже най-силно засегнат, също и някои други злободневни въпроси, които стоят пред бранша, определиха темата на нашия разговор с Емил Милев, председател на сдружение „Черноморски изгрев“.

– Как ще се отрази на риболова евентуално замърсяване от инцидента с кораб VERA SU край Камен бряг?

– За нас става огромен проблем това, което се случи с авариралия кораб край Камен бряг и бедствието на държавните институции за неговото решаване в продължение на седмици. Основното, което тревожи рибарите, е опасността да се провали най-добрият сезон, есенният, който предстои. И това неминуемо ще стане, ако корабът не бъде изтеглен и не бъде предотвратен разлив на азотни торове. Бедствието е точно в района, където става уловът на риба през трите есенни месеца на годината. Там е концентрацията на пасажни видове риба: сафрид, чернокоп, лефер, барбуна. Всички минават от там и евентуалено замърсяване ще бъде пагубно за нас за годината. 

От цялата тази ситуация най-засегнат ще се окаже рибарският сектор, който е и най-неглижиран. Винаги ни държат настрани, до нас не достига никаква информация. Направиха кризисен щаб от всякакви професионалисти, но в него няма нито една неправителствена организация (НПО), няма ги засегнатите страни – рибарски сектор, морски туризъм. Най-малкото трябва да ни държат в течение за това, което се случва. Не искаме да даваме мнения, да вземаме отношение, тъй като не сме специалисти, нито по морско спасяване, нито по евакуация на море, ние като най-засегнатата страна само искаме процесът да бъде ясен и проследим, за да знаем, че нещо наистина се прави за решаване на проблема, който ни тревожи толкова много.

– Смятате ли да искате компенсации за евентуалните загуби, които ще претърпите, ако се стигне до сериозни щети от замърсяване?

– Разбира се. Проведохме общо събрание на организацията ни и решихме да организираме среща с министъра на земеделието. Тя вече е уговорена за вторник (12 октомври). При евентуално замърсяване ще търсим компенсации, естествено ще говорим и за забавянето на финансовата помощ, свързана с Ковид-19 – имаме второ кандидатстване за финансова помощ, заради пандемията и вече шест месеца няма никакво движение по въпроса, дали е от липса на административен капацитет или от липса на желание да се обърне внимание на бранша.

Единствена реална помощ, която получихме през годината беше за пандемията от Ковид-19, надяваме се да получим компенсациите и втори път, но се опасявам, че няма да стане за рибарите. 

– Докъде стигнахте с контрола на уловите и борбата със сивия сектор?

– Решаването на този въпрос е много важно за нас. Впрочем не мога да кажа, че това е проблем пред рибарския сектор. Навсякъде се говори за бракониери и крайно време е да се изчисти въпросът, кои са наистина бракониерите? Какво означава бракониерски риболов? При хващането на един тон риба да попаднат два маломерни екземпляра или нарушаването на забранителния период, уловът без разрешителни документи?

Тези неща трябва да бъдат ясно разграничени.

В момента ние търпим наказания за минимални грешки: попадат два маломерни екземпляра в един тон риба и едва ли не треперим, дали няма да бъдем наказани, някои кораби минават за 10 минути под определената миля и биват санкционирани. Трябва да има малко по-добро разграничаване на нещата, кое е бракониерство, кое е законен и кое нерегламентиран риболов? Има проблеми в тази част на закона.

– Какво става с рибарското пристанище за корабите?

– Приветстваме създаването на новото рибарско пристанище „Карантината“, което е за малките лодки и е удобно за тях, защото е много близко до морето. Добра идея. Там нашите кораби не могат да влизат при дълбочина 80 см., а те газят 2,5 метра. Единственото пристанище, което остава за тях е тъй нар. рибарско пристанище “Варна“ на плавателния канал под сградата на кметство „Аспарухово“.

Знаем, че общинското предприетия „Паркинги и синя зона“, което е оператор на това пристанище, работи върху идеята за неговото разширение и модернизация. Има нужда от тази инвестиция и ние я приветстваме. За нас това е много добро място, лесно за влизане и не губим време за път до морето. И ако там бъде реализирана инвестицията – супер!

-Как върви реализацията на тази идея?

– Доколкото знам, има идеен проект за модернизация и разширение на пристанището в посока на запад по канала. То трябва и да се укрепи, защото има там пропадане след удълбочаването на канала и в момента до някои от участъците му достъпа е забранен. Нужна е спешна инвестиция за пристанището.

– След това разширение пристанището ще има ли достатъчен капацитет да поеме всички рибарски кораби?

– Естествено, че няма да е достатъчен. Сега там спираме седем рибарски кораба, плюс НИК „Академик“, във Варна има над 40 рибарски кораба, които са над 12 метра. Повечето от тях са на нерегламентирани стоянки по стария канал. Морският ни град наистина има нужда от голямо рибарско пристанище.

Последни новини

Последни новини

Катерите за брегова отбрана на Русия ще бъдат оборудвани с дистанционно управляем боен модул

През 2022 г. Русия ще започне серийно производство на корабен дистанционно контролиран боен модул "Нарвал", твърдят руски медии. "Бойният модул вече е преминал бойни

Стефан Янев: Нашата задача е да търсим възможности за развиване на способностите ни за търсене и спасяване

default „Успешно приключи вчера операцията по обезопасяване и спасяване на заседналия кораб VERA SU до брега на защитената местност Яйлата. Благодаря на всички, участвали в

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент