
Покритието на застраховката на моторен кораб VERA SU за изтеглянето му като потънало имущество възлиза на около 1,8 млн. евро, установиха справки на Maritime.bg. Вчера, след проведен водолазен оглед, стана ясно, че е наводнено машинното отделение на построения преди 32 години плавателен съд. За момента не е известно дали става дума за целенасочени действия от страна на екипажа или това е станало поради чисто технически причини. Изпълнителният директор на ИА “Морска администрация” кап. Венцислав Иванов обяви, че са компрометирани водоплътните врати на отделението. Последната инспекция на кораба, проведена по линия на държавния пристанищен контрол в Египет в края на август, не установява подобни несъответствия.
Проблемният товар
Заседналият на 20-и септември и плаващ под флага на Панама кораб превозва 2800 т. урея (карбамид). Техен получател е девненският завод “Агрополихим”. Предприятието вече е отказало да приеме товара, тъй като стана ясно, че в хамбара на VERA SU е нахлула вода. Към момента обаче не е установено изтичане на урея в акваторията край кораба, сочи ежедневният мониторинг. Какво е действителното състояние на превозваната урея ще стане ясно, когато може да бъде отворен хамбарът. Наводненото машинно отделение допълнително усложни ситуацията. Уреята не се смята за опасен за морската среда товар, според документацията й. Учени все пак изразиха притеснения, че веднъж попаднал в морето – този товар, може да предизвика точково замърсяване, което да има неблагоприятни последици.
Възможните сценарии
Разтоварване на част от товара в насипно състояние. Този евентуален подход е възможен при благоприятни хидрометеорологични условия в района на Камен бряг. Предвид времевия период, в който се случва аварията, подобна операция ще бъде изключително сложна. Сериозен проблем пред нея ще се окаже и последващото депониране на уреята на брега. Maritime.bg научи, че в страната липсва правна рамка, която да определя как и къде може да бъде депониран този товар на брега и след отказа на получателя му да го приеме. Експерти на МОСВ вече проверяват всички възможности, научи изданието от свои източници във ведомството.
Освобождаване на част от товара извън 12-милната зона. Властите разглежда и тази възможност, която ще осигури по-бързото справяне с кризата. Подобна операция може да бъде осъществена при изпомпване на вода в хамбара, в която да се разтвори уреята, която в последствие да бъде освободена далече от крайбрежната зона. Този подход би ограничил опасността от точково замърсяване край брега, където е съсредоточено морското биоразнообразие. Планира се активирането на специален плавателен съд, който е способен да освобождава получените при операцията водни смеси контролирано и в далечна от брега акватория. Потенциален проблем за такава операция, която да бъде осъществена в по-кратки срокове, може да се окаже и настояването на прокуратурата целият товар на VERA SU да бъде опазен, тъй като според обвинението е веществено доказателство. Припомняме, че около 80 т. от товара вече бяха разтоварени и се намират в пристанищен терминал Варна – Изток.
Какво предстои
По информация на Maritime.bg се планират действия, които да установят как е нахлула вода в машинното отделение при провеждане на нови огледи днес. Това ще покаже дали цялостта му е нарушена или става дума за саботаж. Нахлуването на вода в машинното отделение неминуемо затруднява всички последващи операции.
В момента екип учени работи върху въпросите, свързани с всички екологосъобразни аспекти по предложените методи за разтоварване, научи Maritime.bg.
Очаквайте подробности…