Около 1000 ч. кораб VERA SU, провлачван от влекач CASTOR, осигуряван от SANMAR XIII и ALKAID, подхожда към входните фарове на Пристанище Варна. Съдът ще бъде провлачен до местно кораборемонтно и корабостроително предприятие.
Плаващият под флага на Панама кораб за генерални товари VERA SU (IMO: 8611219) заседна в района на защитена местност “Яйлата”, разположена между с. Камен бряг и курорта Русалка на 20-и септември.
На живо:
След 0130 ч. във фаталната нощ, по време на преход от Украйна за Варна, корабът ляга на курс, който го води директно към плитчината.
Повече от два часа вахтените не са предприели действия за промяна на курса и избягване на засядането. Съдът се врязва в скалите със скорост около 7 kn, според AIS записите.
При инцидента нямаше пострадали моряци от 9-членния екипаж. Мъжете са граждани на Турция и Азербайджан. Капитанът и вторият помощник-капитан са турски гражданин. Те бяха арестувани и срещу тях бяха повдигнати обвинения.
Останалите 7 моряци от екипажа вече са репатрирани.
Още на 20-и септември прокуратурата съобщи, че изяснява причините за засядането край Яйлата. Още тогава се появи и първична информация за вероятната причина – човешка грешка.
В края на деня беше проведен първичен водолазен оглед, а през следващия ден бяха анализирани резултатите от него, като се проведе и допълнително обследване на акваторията около плавателния съд.
На 23 септември властите съобщиха, че имат план за изтегляне на кораба. Планирано бе това да стане след разтоварване на част от товара с помощта на плаващ кран.
Ден по-късно, на пресконференция в София, тогавашният изпълнителен директор на ИА “Морска администрация” кап. Живко Петров заяви, че планът е неприложим. Той обяви, че следва да се прехвърлят 1000 – 1500 тона от уреята на борда, за да бъде изтеглен VERA SU. Кап. Петров обяви пред медиите, че товарът не представлява опасност за околната среда. (вижте тук)
В следващите дни еколози и учени обявиха, че товарът на VERA SU представлява потенциална опасност за околната среда, ако бъде допуснато точково замърсяване. (вижте тук)
На 25 септември водолази направиха независим граждански подводен оглед. Te обявиха пред медии, че по тяхно мнение е налице изтичане на карбамид от товарния хамбар. (вижте тук)
В същия ден ИА “Морска администрация” обяви, че ще осъществи пробонабиране от акваторията около заседналия край защитена. БДЧР и органите на МОСВ също започнаха мониторинг.
Шест дни след засядането на VERA SU, на 26-и септември, морски неправителствени организации поискаха публично оставката на ръководството на ИА “Морска администрация” – София, във връзка с липсващата близо седмица операция за изтегляне на кораба. (вижте тук)
Също на 26-и септември министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Христо Алексиев подписа заповед, с която разпореди на компетентните държавни структури да започнат незабавни действия за изтегляне на заседналия товарен кораб Vera SU. (вижте тук)
Ден след заповедта на министъра, Maritime.bg разпространи заповед на временно изпълнявалия длъжността директор на Дирекция Морска администрация – Варна кап. В. Джамбазов. По разпореждането на корабособственика се дава срок от седмица да предостави план за действие, както и краен срок за изтегляне на VERA SU от близо месец, макар корабът да е заседнал в открит район и да има потенциална опасност за съда и товара. Изпълнявалият длъжността директор на ДМА – Варна и капитан на Пристанище Варна отказа да коментира дали въпросната заповед е съгласувана с ръководството на агенцията в София. (вижте тук)
На 27-и септември започна разтоварването на м/к VERA SU, което се извършваше от плаващ кран към баржа. В тъмната част на деня Maritime.bg бе единствената медия, която показа, че част от карбамида попада в морето, тъй като в операцията бе използван неподходящ грайфер и след авариране на специална пакетираща машина. (вижте тук)
Тази операция ще бъде запомнена и със засядането на баржата, на която бе прехвърлен част от товара. Навити бяха въжета на винта на един от влекачите, а видяното през нощта силно възмути обществеността.
На следващия ден, 28-и септември, се проведе опит за изтегляне на VERA SU, макар тогавашното ръководство на агенцията да обяви, че са разтоварени около 300 тона от уреята, а по-рано да бе съобщило, че за изтеглянето на кораба следва да се прехвърлят поне 1 500 тона.
Тази операция бе неуспешна, а в нея бе допуснато да падне и човек зад борда – случай, който остана скрит за широката общественост. (вижте тук)
В следващия ден МОСВ издаде принудителна мярка за спиране на разтоварването по използвания метод. Появи се информация, че в операцията ще бъдат привлечени чужди салвидж компании.
На 29 септември транспортният министър Христо Алексиев освободи тогавашния изпълнителен директор на ИА “Морска администрация” кап. Живко Петров. На негово място той назначи Венцислав Иванов, плавал активно до момента, бивш директор на агенцията.
В дните след първата операция БДЧР съобщи, че се отчита четирикратно увеличение над нормите по показател азот амониев. По-късно МОСВ обяви, че ще даде Морска администрация на прокуратурата за среднощната акция, осъществена по неодобрен план. (вижте тук)
На 30 септември бе обявено частично бедствено положение на територията на община Каварна. (вижте тук)
Новосформираният екип на ИА “Морска администрация” в лицето на новия изпълнителен директор кап. Венцислав Иванов, кап. Валентин Енчев – директор на ДМА – Варна, и вицеадмирал о.р. Румен Николов – директор на ГД “Аварийно спасителна дейност”, започнаха много по-сериозна подготовка за изтеглянето на кораба. (вижте тук)
В началото на октомври стана ясно, че в хамбара на VERA SU нахлува вода. Започна прехвърлянето на гориво от кораба. Установени бяха и нови пробойни в корпуса на кораба.
На 6 октомври екипажът на VERA SU се евакуира. (вижте тук)
Ден по-късно стана ясно, че срещу капитана и втория помощник-капитан, който е бил на вахта във фаталната нощ, ще бъдат повдигнати обвинения.
Към 11 октомври вече бе ясно, че задбордна вода е нахлула и в машинното отделение на 32-годишния плавателен съд и след напускане на екипажа.
В средата на месеца бе ясен планът за изтегляне и изваждане на VERA SU, но хидрометеорологичната обстановка ставаше причина за невъзможността за неговото изпълнение.
Времето в крайна сметка позволи на екипите да работят и в рамките на няколко дни беше прехвърлена цялата емулсия от хамбара на кораба. Тя бе разтоварвана от хамбара в специално предоставени от EMSA баржи, както и на борда на самоходен шалан. В операциите бе активиран и ферибот VARNA.
В 0016 ч. на 26-и октомври VERA SU бе изтеглен от скалистия бряг на Яйлата, след стриктно спазен и последователно изпълняван план.
Всичко по темата и всички гледни точки за аварията: