
Светът наблюдава нарастващ брой разочаровани и неоценени работници, които напускат работа в процес, наречен от медиите “Голямото напускане”. Моряци, на които им е писнало от условията на труд, пред които се сблъскаха по време на коронавирус пандемията, вече се присъединяват към този процес.
Продължаващата криза, предизвикана от пандемията, създаде множество предизвикателства пред работещите в морската индустрия, които се борят с изтощителните органичения на фронтовата първа линия, пише “Трейд Уиндс”.
Строгите политики, ограничаващи придвижването, натискът над глобалните вериги за доставки, изострят безбройните проблеми със смените, сигурността на работа, ваксинационните процеси и благосъстоянието на моряците и техните семейства.
Все повече моряци избират да не се връщат на море, според резултатите от допитване, което прави изданието, сред големи компании, като Anglo-Eastern, Eastern Pacific Shipping, IMC Shipping, Precious Shipping и Wilhelmsen Ship Management.
Данните, цитирани от тези компании, базирани на броя активно работещи преди и след пандемия, показват, че сега се наблюдава по-голямо изчерпване на морски кадри.
Броят на моряците, които са решили да останат у дома и да изчакат края на пандемията, или които са се отказали напълно от работата на море, варира от под 5% до 15%.
Това може да изглежда сравнително малко, но е тревожно за тези компании, при които едва 2% от състава е напускал доброволно преди пандемията.
Компаниите отчитат също така, че основно на море не се завръщат механиците, за които има възможна реализация на брега.
Негативни процеси се наблюдават и с прохождащите в кариерата морски специалисти – кадети и практиканти, което може да има дългосрочни последици за индустрията.
Компаниите отчитат и все по-труден подбор на морски лица, които имат валидни сертификати, тъй като по-голямата част от квалификационните центрове останаха затворени по време на пандемията.
Защо моряците се присъединяват към “Голямото напускане”?
- Недобро отношение в пристанищата от страна на властите, които отказват всякаква подкрепа и помощ;
- Удължени договори и забавено репатриране;
- Финансови проблеми поради продължителни периоди между договорите;
- Рискове в различни пристанища;
- Дълги карантини в чужбина;
- Стрес, тревожност и умора;
- Удължено излагане на риск по време на транзитно време при присъединяване и напускане на корабни екипажи;
- Неадекватен достъп до медицинска помощ поради ограничения;
- Невъзможност за слизане на брега в пристанища;
- Невъзможност да се върне у дома, за да се заеме с неотложни семейни въпроси;
- По-добра работа на брега или започване на собствен бизнес;
- Желание да прекарват времето си със семейството.