
Решение на капитана на рудовоза STELLAR BANNER е сред причините за инцидента с кораба. Това става ясно от окончателния доклад от разследването. Maritime.bg припомня, че плавалият под флага на Маршаловите острови рудовоз бе затопен край бреговете на Бразилия.
В разследването се казва, че решението на капитана да отклони STELLAR BANNER от планирания курс при излизането от пристанището в рамките на 1 морска миля, въпреки ограничената хидрографска информация, е допринесло за произшествието.
На 24 февруари 2020 г., плаващият под флага на Маршаловите острови много голям рудовоз STELLAR BANNER, опериран от „Поларис шипинг“, излиза от бразилското пристанище Ponta da Madeira. Корабът е натоварен с 294,871 мт желязна руда. След контакт с дъното е нарушена цялостта на корпуса, нахлува задбордна вода. STELLAR BANNER застава на котва за оценка на щетите. Осъществен е опит за овладяване на нахлуващата задбордна вода с помпи. Ден по-късно, на 25 февруари, капитанът взема решение за извеждане на кораба на плитчина, когато е установено, че с наличните средства ситуацията не може да бъде овладяна. Между 12-26 март 2020 г., са прехвърлени 3 640 мт гориво от танковете на кораба. До 27 май 2020 г. от кораба са прехвърлени 145 000 мт от товара, с което корабът е олекотен и снет от плитчината. Корабът е провлачен до чисти води. Взето е решение той да бъде затопен, базирайки се на обследванията, според които STELLAR BANNER е обявен за тотална конструктивна загуба. На 12 юни корабът бе затопен в район с дълбочина 2700 метра, след като от него бяха прехвърлени всички опасни и потенциално опасни за околната среда материали.
Доклад от разследването:
stellar-banner