WinGD подпомага разширяването на Морския квалификационен център на ТУ-Варна

Морският квалификационен и научноизследователски център на Технически университет – Варна (МКЦ) наред с основната си дейност за обучение на студенти и квалификация на морски лица, се превърна във водещ център за практико-приложна научноизследователска дейност, която се търси от бизнеса в света, а все по-често вече и в България. Много държавни и частни компании работят с него по свои проекти. Наскоро завърши уникален соларен катамаран, изграден от Галера ООД за Община Бургас, в който ТУ – Варна работи по различни части от проектирането. И в естествения процес на своята еволюция МКЦ сега се разширява в две посоки, като едната е свързана с подписания договор за дългосрочно сътрудничество с швейцарската фирма Winterthur Gas & Diesel Ltd. (WinGD) и доставка на супермодерни симулатори за механици, на които ще се обучават студенти и морски лица в ТУ-Варна. Това заяви пред Maritime.bg проф. д-р инж. Тодор Ганчев, заместник ректорът по научната дейност на университет. По неговите думи втората посока е към привличането на все повече морски специалисти, които ще допринасят със своите способности за различните проекти и задачи, изпълнявани в морската сфера. 

Започвайки за разширението на центъра, проф. Ганчев тръгна малко отдалеко, като припомни историята с кризата около кораба VERA SU, който трябваше да бъде спасяван. Както е известно, операцията по неговото извеждане беше изпълнена успешно от кризисен щаб, ръководен от к.д.п. Венцислав Иванов, изпълнителен директор на ИАМА, с участието на различни специалисти по отделните части от спасителната операция. От този щаб беше и кап. Андрей Станев – освен служител в БМФ, с който ТУ-Варна партнира, той е и част от МКЦ  на университета и в случая отговаряше за морските операции по спасяването на кораба. Тогава на симулатора в центъра беше направен цифров модел на кораба и спомагаше за даване на бърза и адекватна информация на щаба, какво ще се случи при различни баластни и товарни състояния на кораба, особено в самото начало. Кап. Станев е измежду най-опитните специалисти в Морския квалификационен център, който сега разширяват и един от основните създатели на симулаторите, които използват за обучение на капитани навигатори.  Благодарение на здравата основа, положена през годините от екипа, МКЦ се превърна във водеща и разпознаваема структура в бранша.

И сега по силата на наскоро подписаното споразумение с WinGD, Техническият университет предоставя своята база, помещенията, симулаторите и оборудван за целта специализиран компютърен клас и големи тъч дисплеи за обучението и сертификацията на морски специалисти, основно механици и главни механици. Швейцарската фирма пък осигурява най-новите си симулатори, които допълват и надграждат тези, с които разполагаме, обясни проф. Ганчев. Швейцарската фирма предоставя на центъра и най-новият си софтуер и модели на корабни машини. Софтуерът и новото разширение на МКЦ ще дава на студентите и морските специалисти на ТУ Варна уникалния шанс да изпълняват задачите в изключително точна 3D среда, както това се случва и на практика. И с помощта на нашите симулатори и тези които получихме от WinGD ще бъдат организирани курсове за сертификация на корабни механици и други морски специалисти, както ще се разработват различни морски проекти, в които ТУ-Варна се превърна в лидер. Става въпрос за симулатори, които са способни да пресъздадат цялостното обучение на екипажа или на част от него от началото до края. Това е напълно завършена среда за симулации, в която могат да се отработват взаимодействията между отделните членове на екипажа на кораба. 

Подобни центрове има само в Одеса, Украйна и в Полша. Тук, на Балканите няма друг като нашия в ТУ-Варна  и ще се използва като средище за обучение на  морски кадри от целия регион, допълни проф. Ганчев. Имаме лиценза да обучаваме такива морски специалисти не само от България, но и от целия Балкански полуостров. Идеята е ТУ- Варна да се превърне в хъб, средище за обучение, сертифициране на специалисти, които с помощта на нашите симулатори, присъствено или частично дистанционно ще проиграват различни сценарии и ще получават умения как да се решават конкретни ситуации от практиката.

Обучението в обновения център предстои да започне в началото на 2022 година, каза още зам.-ректорът на ТУ-Варна. Новите услуги, които ще предлагаме включват и цялостната организация, като логистично сме предвидили да обхванем целия цикъл на привличането на обучаемите, транспорта, настаняването, обучението, получаването на сертификатите и отпътуването им.

Това е едната посока, в която развиваме МКЦ. Другата е надграждането на симулаторите с нови технологични разработки плод на нашата научноизследователската дейност, която извършваме настоящи проекти, продължи проф. Ганчев. В тази връзка той спомена за проекта с кодове име Илиада (ILIAD), за който Maritime.bg вече информира (ТУ-Варна създава цифров двойник на залива и каналите). По неговите думи в този проект интегрират симулаторите на МКЦ с други платформи в партньорските организации по проекта за създаването на по-голяма „система от системи“, които в реално време да симулират многообразието от процеси в океана, т.е. цифровия двойник на Световния океан. Идеята била да могат да пресъздават под формата на симулации основните процеси, свързани с взаимното влияние между процесите на добиване на възобновяема енергия, корабоплаването, морското биоразнообразие, екологията, рибарството и други икономически значими дейности. Една от конкретните ползи от проекта е повишаването на сигурността на корабоплаването във Варненския залив и плавателните канали, увеличаването на дните, през които ще могат да бъдат използвани от плавателните съдове дори при неблагоприятни метеорологически условия. ТУ-Варна в партньорство с ДППИ ще създаде прототип на система, която след пълното и развръщане ще служи на морския бизнес за подобряване на условията на корабоплаване. В проекта ще бъдат поканени да участват всички главни участници в този процес, като Пилотска Станция Варна, ИА “Морска администрация“ , буксирните компании и др.

С разширяването на МКБ сам по себе си той става част от една глобална мрежа, коята представлява система, включваща в себе си отделните системи на центровете, които предоставят определи типове симулации. Интегрира ги в една по-голяма платформа в рамките на европейския проект ILIAD, която обхваща общо 56 институции, университети, компании на три континента със задачата да бъде създаден цифровия модел на Световния океан, подчерта зам.-ректорът на ТУ- Варна.

По договора с швейцарската фирма WinGD тя им предоставя най-новия си софтуер. С него осигуряват допълнителни услуги и постигат по-широка интернационализация, които досега като университет са подценявали – сертификационните курсове за един по-широк кръг от морски специалисти, механици, главни механици. 

Сертификатите, които ще издаваме са международни и са за хора, които работят на всички типове кораби, за  механици наети от световните менингови агенции. Швейцарската WinGD е световна компания, известна на собствениците на кораби, на операторите на различни компании, допълни проф. Ганчев и продължи: – Но това не е всичко, защото гледаме на нещата в още по-голям план и имаме изготвен проект, който сме представили пред Община Варна и е на етап обсъждане.

Това бил проект за създаването на още по-голям тренировъчен полигон, който да бъде в акваторията на Варненското езеро. Той все още не бил одобрен, но се надявали финансирането му да бъде осигурено по програмата за възстановяване, която се разглежда в момента в Европейската комисия. Този проект бил съвместен с друга голяма западна фирма, като идеята била да се допълнят компютърните симулатори с обучение на специалистите с помощта на умалени модели на кораби. С него от една страна щели да могат да обучават студенти и морски лица в реални условия на вода и от друга, да създадат необходимата инфраструктура, за да се превърне в тренировъчен полигон с помощта на който да се проиграват всички ситуации. Така щели да имат не само обучението със симулаторите в зала, а и с практическо умалени модели на кораби на вода във Варненското езеро, ще стигат и до третата стъпка, плавателните стажове. 

Ние ще представим уникална услуга, която обхваща всички етапи на обучението: от книгите през симулаторите до обучението в защитени условия в среда, където обучаемите заедно с техните инструктори в тези малки плавателни съдове ще провеждат практически занятия в реални условия, така че възпитаниците ни да излизат напълно подготвени за реализация във флота, каза в заключение проф. Ганчев. 

Вижте още:

Последни новини

Последни новини

България предлага на ЕС проекти за допълнително развитие на пристанищата в Русе и Варна

Снимка: Пристанище Варна България е предложила на ЕС проекти за допълнително развитие на пристанищата в Русе и Варна, за да може да се увеличат възможностите за оказване на

Никулден в пристанище Бургас

„Пристанище Бургас” ЕАД се включва в празничната програма на общината на 6-ти декември - Никулден. По традиция всяка година жителите и гостите на града честват закрилника на

Над 13 млн. тона зърнени товари са изнесени от пристанищата на Украйна

В рамките на "зърнената инициатива" от украинските пристанища са изнесени над 13 милиона тона селскостопански продукти, съобщи министерството на националната отбрана на

Европейските корабособствениците могат да транспортират руски суров петрол, ако се продава под или на цената от 60 долара за барел

От понеделник корабособствениците, регистрирани в ЕС, ще могат да транспортират руски суров петрол, само ако той се продава под или на цената от 60 долара за барел, като на

Пристанищата в Гърция може да са в основата за отказ за членство на България в Шенген, според депутат

Ускорените транспортни връзки Юг-Север след премахването на граничния контрол ще засилят конкурентните предимства на гръцките пристанища. Това предположи народният

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент