
Любен Христов, шкипер на в/я “Морена”, е тазгодишният носител на преходната награда “Златен глобус” за най-добро българско ветроходно постижение.
Христов бе отличен за плаване от остров Тьорн – Швеция до Порто Лагос – Гърция. Атанас Райнов е бил член на екипажа при плаването, осъществено с яхтата – бермудски шлюп с размери L 9,1 m LW 7,0m, B 3,2m, Dr 1,5m, ветрилна площ 34,2 кв.м., грот – 14,4 кв. м., стаксел 19,8 кв. м., двигател – дизел, 17 к.с., танк за вода – 80 л., танк за гориво 40 л.
Видео от церемонията:
Ето какво разказва Христов за плаването, което донесе на него и колегата му Атанас Райнов, най-високото отличие в родното ветроходство.
Тръгнахме на 29.08.2021г от остров Тьорн, марина Ширхам, която се намира на 57 градуса и 59 минути север и 11 градуса и 32 минути изток. Пристигнахме на 23.10.2021 г. бнв в Порто Лагос, Гърция: 41 градус 00 минути север 025 градуса 07 минути. Общо проплавани 3915 мили за 56 дни, от които 38 на ход.
Средният денонощен преход е 102 мили със средна скорост 4,3 възла. Най-големият преход беше в Северно море от обяд на 31.08 до обяд на 01.09 – 141 мили със средна скорост 5.4 възла.
Първото запланувано спиране беше в Зеебрюге – Белгия. Избрах го заради по-лесното в навигационно отношение влизане в пристанището и по-леките “Ковид” мерки в Белгия.
Преходът от 540 мили премина в условия на тежка попътна вълна и вятър от северната четвърт. Още на втория ден се счупи пластмасовата глава на лоста на автопилота. Успях да го поправя като отрязах парче от дръжката на отвертка (издържа до края).
На 02.09. в 16 ч. влизане в пристанището на Зеебрюге – посреща ни граничен катер, който ни съпровожда до марината, като преди това заставаме на борда му за проверка на документите (нашите и на яхтата).
На 04.09. след като заредихме гориво тръгваме от Зеебрюге. През ноща срещу 5.09. кошмарен трафик пред Кале, на другия ден почти сами към нос Аг.
Пред носа силно течение ни носи назад, докато не се смени с отлива.
Следващото планирано спиране е на остров Гърнси, където очакваме да получим от България електронни карти за чартплотера.
На 6.09. влизаме в пристанището, където се оказа, че приемат само ваксинирани с две дози ваксина.
Водят ни на един понтон, който няма връзка с брега. Следват гранична и митническа проверка (доста обстойна).
На 9.09. решихме дори да не дойдат изпратените от България карти да тръгнем на 11.09. около обяд заради горе долу благоприятната прогноза за Бискайския залив.
След като заредихме гориво в събота в 9.30 ч напуснахме остров Гърнси.
На остър бейдевинд лавираме към френския бряг.
Бискайския залив първата нощ на платна, през деня променливи по сила ветрове от източната четвърт. На 14.09. сутринта леки пориви от WSW, под спинакер 2-3 възла.
На 16.09. влизаме в Ла Коруня след като пресякохме Бискайския залив със слаби ветрове и безветрия.
На 17.09. тръгваме към Гибралтар.
От 19.09 до 22.09 сравнително добри преходи.
На 22.09. в 23 ч запова да духа насрещен вятър, който се засилва. Вълнението става много тежко и решавам да вляза в Кадис.
На 23.09. в 09 ч заставане в марината на Кадис.
Почивка, ремонти, пазар и на 25.09. в 09 ч вземаме гориво и тръгваме към Гибралтар.
В 23,30ч сме пред нос Тарифа. Имаме попътно течение и слаб вятър на двигател 6 – 6.5 възла.
На 27.09. в 9,30ч заставаме в марината на Адра.
Купуваме храна и вода, колонката за гориво не работи и на 29.09. сутринта тръгваме от Адра за Алмерия.
В 18,30 ч влизаме в марината, зареждаме гориво и излизаме на котва в залива.
На 01.10. в 6,30 ч тръгваме към Малта, но като разбрахме, че в Малта ковид мерките са много строги, решавам да отидем в Каляри – Сардиния.
На 04.10. в 18ч. отказа автопилота.
250 мили караме на ръка, като се сменяме през два часа.
На 07.10. през ноща се опиваме да влезем в пристанището на Каляри, срещу силен насрещен вятър и голямо вълнение.
В 05,00 ч се отказваме и се връщаме на завет и заставаме на котва срещу един плаж.
На 08.10. влизаме в марина Соле на Каляри.
Поправка за автопилота и зареждане с храна, вода и гориво.
На 09.10. на обяд тръгваме към Гърция като ще направим опит да спрем на остров Гозо – Малта. След един добър преход от 319 мили, на 12.10. в 11,30 ч влизаме в марина Мгар на остров Гозо.
Приемат ни без проблем.
На 13.10. напускаме марината за да отидем в някакъв уж закътан залив в южния край на Малта, за да изчакаме да премине силна буря с вятър около 40 възла. Оказа се съвсем малко заливче, в което влиза отразена вълна.
На 14.10 през нощта котвата започна да дрейфа и се принудих да вдигна котва и да изляза в морето.
Тръгваме към остров Китера. 36 часа на бакщаг – халфвинт само под рифован стаксел 4.5 – 5 възла.
След това слаби ветрове и на двигател.
В протока между о. Китера и Пелопонес през ноща силен трафик. На излизане от протока много силен насрещен вятър. Лавировка към марина Ермиони. На 20.10. в 9,30 ч заставане в марината. На другия ден сутринта напускаме Ермиони и се отправяме към Порто Лагос.
На 23.10. в 23.50 заставане на кея в Порто Лагос.
Кои бяха тазгодишните номинирани:
Номинации
1. Яхтa “ХАРМОНИЯ” за плаването и през Атлантическия океан по маршрут о-в Сен Мартен – Азорски острови – Гибралтар – южна Франция.
2. Яхтa “МОРЕНА ” за плаването и от остров Тьорн – Швеция до Порто Лагос – Гърция
3. Яхт Клуб Порт Бургас номинира Михаил Копанов и Румен Котов с яхта “KRONE ONE”, за успешното участие и отлично класиране на първо място в двуекипажната дивизия (Double Handed) в регата Aegean 600 г, проведена в периода 2 – 10 Юли 2021.
4. Яхт Клуб Порт Бургас номинира яхта „ШОКОЛАД” във връзка с успешното участие и отлично класиране в офшорната регата Rolex Middle Sea Race Malta която се проведе през периода от 23.10.2021г. до 30.10.2021г., както и за цялостно представяне в България и чужбина през 2021 година..
5. Яхт Клуб “Черноморец Бургас” номинира Валентин Николов и яхта „WASABI” за успешното участие и отлично класиране -1во място в международните регати “BOSPHORUS CUP”, MARMARIS INTERNATIONAL RACE WEEK, GOCEK AUTUMN RACE WEEK, а също така и за призовите награди от представянето в националните регати за килови яхти.
6. Яхта „MINT MILK” за участието и на Европейското първенство за малки спортни яхти 2021 в Истанбул, както и за цялостно представяне в България и чужбина през 2021 година.