
Хаосът в глобалното корабоплаване няма да приключи през 2022 г. и блокирането на терминали в САЩ може да стане още по-тежко, без на това да се вижда край, предупредиха китайски анализатори и представители на логистичния сектор, предаде Радио Китай.
Ако проблемът със забавената обработка на кораби в пристанищата на САЩ не бъде облекчен през двата месеца след китайската Нова година – февруари и март, или до пиковия експортен сезон, който започва през втората половина на годината, ситуацията там може да се усложни допълнително и да не се подобри до края на 2022 г., смята Хан Джун, анализатор от China Securities. Вероятността глобалното корабоплаване да се върне към допандемичните си нива от 2019 г. се счита за изключително ниска в цялата индустрия, добавя той.
Джун Джъчао, основател на транспортната компания One Shipping, обяснява, че глобалната верига за доставки остава под значително напрежение и песимистичните очаквания за корабоплаването са удължени до края на 2022 г. или дори 2023 г.
Глобалното корабоплаване пострада през 2021 г., след като Суецкият канал беше блокиран през март, последван от частичното затваряне на две големи китайски пристанища – в Шънджън и Нинбо, заради локални огнища на COVID-19 през май и август, а ситуацията по-късно се изостри допълнително от забавената обработка на кораби в пристанищата на САЩ, която започна през юли.
Поради пандемията зависимостта на САЩ от китайски стоки се е увеличила и силното търсене доведе до по-голям обем доставки. Данни на китайските митници показват, че през първите 11 месеца износът за САЩ е нараснал с 28,3%, надвишавайки общата стойност на вноса и износа за цялата 2020 г. През ноември САЩ изпревариха АСЕАН и Европейския съюз и отново се превърнаха в най-голямата експортна дестинация на Китай.
Пристигането на големи количества товари, складирани в пристанищата на САЩ, представлява сериозен тест за възможностите за обработка на местните оператори и логистичните фирми, създавайки ситуация, в която терминалите се оказват препълнени, а рафтовете в супермаркетите, за разлика от тях, често са лишени от основни стоки. В опит да се справи със ситуацията, правителството на САЩ принуди големи пристанища да влязат в 24-часов режим на работа. Транспортирането на стоки до магазините и складове във вътрешността на страната също се превърна в значително предизвикателство.
Анализаторът от Huachuang Securities У Ифан казва, че транспортните проблеми в САЩ постепенно са се разпространили от пристанищата до следващите звена, като критичният недостиг на работна ръка оказва значителен натиск върху всяка връзка в логистичната верига.