
Над 25 милиона тона СО2, еквивалентни на общите емисии на Дания, ще бъдат освободени от предложението за включване на корабоплаването в европейския пазар на въглеродни емисии. Това съобщиха пред Maritime.bg от базираната в Брюксел неправителствена организация “Transport & Environment” (T&E). През юли м.г. ЕК предложи ETS за корабоппаването, която обаче ще се прилага само за кораби над 5 000 GT, с което се допускат редица изключения и типове кораби, сочи проучване на организацията.
Наред с риболовните и военните кораби, обслужващите офшорната индустрия съдове също са изключени, въпреки че средните им емисиите са по-големи от тези на корабите за насипни товари и танкерите. Това означава, че малко над половината от европейските кораби са освободени от предложението, въпреки че те представляват близо 20% от емисиите от корабоплаването на ЕС – двойно повече от това, което Комисията първоначално твърдеше, че освобождаването ще покрие. ЕК твърди, че границата от 5 000 GT е избрана, за да се намали административният натиск върху малките и средните компании.
“Хубаво е, че ЕС най-накрая се опита да се справи с ужасяващото въздействие на корабоплаването над климата. В предложението му са налице твърде много произволни вратички, което осигурява отпадането на твърде много и силно замърсяващи плавателни съдове. ЕС трябва да преосмисли своите регулации за корабоплаването, за да гарантира, че милиони тонове CO2 няма да останат нерегулирани”, заяви Джейкъб Армстронг от T&E.
Проучването на организацията е достъпно тук:
Climate_Impacts_of_Shipping_Exemptions_Report-1