
Датското бюро за разследване на морски инциденти публикува доклад от своето разследване за засядането на кораб BEAUMAIDEN на 18 октомври м.г.
У нас корабът получи прозвището „датски VERA SU“, тъй като аварията с него се случи в разгара на операцията по изтегляне на заседналия край Камен бряг кораб. Размерите на двата кораба са приблизително подобни, товарът – тор.
Разбира се, разликите бяха огромни. Докато у нас VERA SU заседна в скалист и необследван до момента район, то BEAUMAIDEN се оказа в прегръдката на пясъчно дъно.
Следва да се отбележи не само бързината, с която датските власти успяха да неутрализират опасността от замърсяване и изтеглиха кораба, но и скоростта, с която местното бюро за разследване публикува своите изводи – по-малко от три месеца след инцидента. Не е ясно кога ще станат публични изводите от разследването за VERA SU, но срокът, в който това трябва да се случи, е една година.
Датските разследващи обрисуват тъжна картина на слаба култура на безопасност на BEAUMAIDEN.
Преди да поеме вахтата в 2000 ч., капитанът е почивал в своята кабина и изпил 1 часа вино. Провел е кратък разговор със старши помощник-капитана, който не забелязва нищо необичайно в неговото поведение. Капитанът е бил сам на мостика на превозващия 3 хил. тона тор за Естония кораб, защото не била обичайна практика да има и AB на вахта в тъмната част на денонощието, според разследващите.
Капитанът провежда няколко телефонни разговора със свои приятели, докато слуша музика на мостика. Скоро след това напуска мостика и отива до кабината си, където изпива поредна пълна чаша вино.
По-късно отново напуска мостика, за да отиде до тоалетната в кабината си, тъй като тази на мостика била извън строя.
Вече в кабината си, той се почувствал уморен и решил да дремне за няколко минути в леглото си. Тогава заспал, оставяйки BEAUMAIDEN за близо четири часа без офицер на мостика.
В 0255 датските власти засичат движението на кораба и правят опит за връзка с него. Активиран е бързоходен плавателен съд, който да се пресрещне отправилия се директно към брега BEAUMAIDEN.
Часът е 0325. Главният механик се събужда от необичайни вибрации. Незабавно се насочва към мостика, оглушен от звука на аларми, но там не открива никой.
Датското бюро изтъква, че компанията-мениджър на кораба не е следвала забранителни процедури за употребата на алкохол. „Консумацията на алкохол е била разрешена, бирата е била допускана. Капитанът е имал отговорност да следи за доставката и последващата употреба на алкохол от екипажа“, пише в доклада.
След засядането полицията в Дания задържа капитана и проведе незабавни тестове за алкохол. Подобни тестове не само, че не се случиха при българския инцидент, а властите се качиха на кораба дни след засядането. В национален ефир представител на родното бюро за разследвания практически изрече неистина – разследващите не успели да достигнат кораба, заради лошото време. Такова в първата седмица от засядането на VERA SU просто нямаше.
Докладът заключава, че консумацията на алкохол от капитана на BEAUMAIDEN може да е допринесла за усещането му за умора и склонността му да заспи, дори да не се събуди при засядането.
„Вероятно влиянието на алкохола е нарушило преценката му и е допринесло за решението да напусне мостика, да си почине в леглото, докато е в кабината си“, добавят разследващите.
Пълното съдържание на докладата от разследването и изводите от него са достъпни по-долу.