Английски и руски план на Варненския залив от 1854 и 1899 година

Първата карта – “Admiralty Chart 2285, Varna 1854” [1] е работа на Томас Спрат (Thomas Abel Brimage Spratt, 1811-1888), капитан (Commander) на хидрографския параход „Спитфайър“ (HMS Spitfire [2]. 

В началото на Кримската война (1853-1856) параходът „Спитфайър“, дотогава на хидрографски проучвания при остров Крит, е включен в състава на корабите, командвани от вицеадмирал сър Джеймс Дъндас (Sir James Whitley Deans Dundas), командир на английския флот в Средиземно (и Черно море). Капитан Спрат получава заповед да картографира главните пристанища по Западното крайбрежие на Черно море – Бургас, Варна, Балчик и Кюстенджа.

В рапорт от 17 април 1854 г., от борда на „Спитфайър“ в Каварненския залив, до вицеадмирал Дъндас, капитан Спрат пише: „След присъединяването ми отново към адмирала ми беше наредено да продължа към Варна, да взема капитан Брок и да проучим езерото и укрепленията. Докато получим тази възможност, се заехме да картографираме залива и брега в мащаб, два пъти по-голям от този на руската карта, а именно три инча за миля; работата напредва и ще покаже по-добре това важно място и котвената стоянка, тъй като укрепленията, начертани на руската карта са съвсем погрешни” [3]. 

 Vice Admiral Thomas Abel Brimage Spratt

Картата (Admiralty Chart 2285, Varna 1854) обхваща акваторията и крайбрежието на Варненския залив от нос Галата до манастира Свети Константин, източната част на Девненското езеро (Девно), и новата Варненска крепост (Ени кале). Тя е изградена между 1832 и 1837 г., под ръководството на Мехмед ага (главен управител на султанските конюшни, назначен с царско ираде за чиновник по довършването на варненските казарми и укрепления), по време на управлението на султан Махмуд II (1808–1839). Новата крепостна стена разширява града на запад, а за отбраната ѝ са изградени няколко табии – Нурид табия, (известна и като Али бей), Илдъз табия и Кадир баба табия [4]. Изградени са и няколко табии и люнети за защита на подстъпите към крепостта – Максудие табия, Девно табия, Ислам оглу табия и Меджидие табия. Вътре в крепостта са представени новата казарма (Barrack) и вятърна мелница (Mill) [5]. 

HMS Spitfire at Cape Fiolent 1856. Oswald W. Brierly

В долния ляв ъгъл на картата има легенда с броя и вида въоръжение на всички табии – оръдия, мортири и гаубици. Най-голямата – Илдъз табия (Ildiz tabia) има 33 7 ¾-инчови оръдия и 2 7-инчови мортири; Ени куле табия (Guera koule tabia) – 16 7-дюймови оръдия; Евлар бурну табия (Evlar bournou tabia) – 5 7-дюймови оръдия; нос Галата (Galata Battery) – 3 7-инчови оръдия и 2 гаубици. 

В залива са отбелязани дълбочините във фатоми (fathoms), както и вида на дъното – каменисто, тинесто или песъчливо. Маркирани са плитчините пред нос Галата и пристана в местността „Карантината“, както и тези, източно от крепостта. 

В южния край на Варненския залив (в местността „Карантината“) е отбелязана „Чатал чешма“ (Fontain, Chatal Chesmeh), от която черпили вода корабите посещаващи варненското пристанище. Чешмата е отбелязана и в плана на Варненския залив на капитан Лафит-Клаве от 1784 г. 

В дясната част на картата е представен изглед на брега, какъвто той се вижда от точка в залива, отбелязана с “View”. Картата “Admiralty Chart 2285, Varna 1854” е литографирана от гравьорите Уокър (Engraved by J. & C. Walker, London). Тя е преиздавана многократно. Тук публикуваното копие на картата е едно от най-ранните – от август 1854 г. 

План залива Варна, 1899. (От картната колекция на Университета Уисконсин-Милуоки (University of Wisconsin-Milwaukee).

Втората карта „План Залива Варна“ е копие на плана на капитан Томас Спрат (Admiralty Chart 2285, Varna, 1877). На плана (долу вляво) е отбелязано, че той е изчертан от М. Виноградов и коригиран от щабен-капитан В. Пашков. Отпечатан е в Главното хидрографско управление на Морското министерство в Санкт Петербург през 1899 г. (Печатано с камня в Главном Гидрографическом Управлении Морского Министерства, 1899 г., № 542). М: 320 сажена в дюйм (1:23 000), размери: 34 x 62 см.

На картата са представени фарът на нос Галата от 1863 г. с пояснителен надпис (Ог. пост. бел. вы. 164 ф. гор. 10 м.), навигационния знак (червеният фенер) на нос Варна (Варна бурун) [6] (Гаванский кр. пост. ог. вы. 49 ф. гор. 4 м.), както и навигационен буй (Против мыса на глубине 5 саж. поставлен буй на мертвом якоре). 


Бележки:

1. Varna surveyed by Commander T. Spratt, HMS Spitfire, 1854, M 1:26 180; 50 x 44,5 / 44,5 x 40 см. (Admiralty Catalogue of Charts, Plans, Views and Sailing Directions, &c. Edited and revised by Edward Dunsterville. London, Printed by George Edward Eyre and William Spottiswoode for Her Majestyʼs Stationery Office, 1860, p. 45).

2. H.M.S. Spitfire – Guns 5, Horse-power 140, Tons 432, Men 100. (O’Byrne’s Naval Annual for 1855. London, Piper, Stephenson & Spence, 1855, p. 67); https://www.pdavis.nl/ShowShip.php?id=2109

3. The Nautical Magazine and Naval Chronicle for 1854, (July, 1854). London, Simpkin, Marshall and Co., 1854, p. 349. 

4. Х. К. Шкорпил. Турските укрепления във Варна от 1828 и 1834 г. (С един план). // ИВАД, II, 1909, с. 38–53; https://morskivestnik.com/compass/news/2018/072018/072018_30.html

5. Части от крепостните укрепления съществуват до 1895 г., въпреки член 11 на Берлинския договор (1/13 юли 1878 г.), който постановява: „Всички стари крепости ще бъдат разрушени за сметка на Княжеството в срок от една година или по-рано, ако това е възможно. Местното правителство пряко ще вземе мерки за тяхното разрушаване, като няма правото да строи нови такива“ 

„… в Варне – из 20-ти фортов было срыто 2 форта. Крепостные ограды в Рушчук, Силистрии и Варне оказались почти нетронутыми (в Шумле ограды нет). 

Срытие крепостей до поступления их в ведение Инженернаго Управления оккупационных войск производилось рабочими из местнаго населения, по наряду окружных начальников, притом безплатно. 

Ограды Рушчука, Силистрии и Варны сданы городским властям, которые в местах, указанных заведывающими крепостями, приступили уже к концу оккупации к срытию верков.

В крепости Варне городской совет представил обязательство окончить срытие всей крепостной ограды в течение 10-ти месяцев, считая с 13-го июня [1879]“. (Сборник материалов по гражданскому управлению и оккупации в Болгарии в 1877-78-79 г.г. Выпуск 4. Под редакцией генерал-майора Н. Р. Овсяного. Издание Военно-Исторической Комиссии Главного Штаба. С.-Петербург, „Товарищество Художественной Печати“, 1905, с. 322–323).

6. https://www.morskivestnik.com/mor_kolekcii/izsledwaniq/borislavpetrov_24092016.html

Анастас Ангелов

Борислав Петров

Последни новини

Bering Yachts започва строителство на яхти в Бургас

Нов сериозен инвеститор откри база и започва работа в Бургас още тази година. Това е компанията Bering Yachts. Днес нейни мениджъри представиха свое произведение в Пристанище Бургас, включвайки се в отбелязването на неговия
Прочетете

Диян Димов: Успешно защитаваме това, което преди 119 години е дало началото на развитието на…

Приятели и гости на „Пристанище Бургас” отпразнуваха годишнината от откриването му за търговско корабоплаване. Група „Вълнолом” към пенсионерския клуб на пристанището отправи музикален поздрав към присъстващите. Изпълнителният
Прочетете

Гърци на пазар за руски кораби, Турция се възползва от забраната за руски кораби в ЕС

Войната в Украйна продължава 84-и ден. Тя засегна пряко корабоплаването и морската индустрия в Черно море, според "Алианц". Доведе до блокиране на 20 милиона тона зърнени товари в Украйна, според Европейската комисия. Стана
Прочетете

119 години Пристанище Бургас

Снимка: ДППИ На 18 май Пристанище Бургас отбелязва 119 години от откриването си. Указ на Княз Фердинанд І от 20 декември 1894 г. и няколкогодишно строителство превръщат някогашните дървени скели на бургаския бряг в  първото съвременно
Прочетете

Ръст на товарооборота в Пристанище Варна, което отбелязва 116-а годишнина

Снимка: Пристанище Варна Пристанище Варна е открито на 18 май 1906 г. Тази дата бележи навлизането на град Варна на световните пристанищни карти. Изграждането на Пристанище Варна продължава повече от 10 години. Откриването е с
Прочетете

Русия връща в строя в Черно море още една подводница

Дизел-електрическата подводница "АЛРОСА" от състава на руския Черноморски флот преминава ходови изпитания след края на ремонт и модернизация. Дейностите по модернизация на подводницата по проект 877 започнаха през 2014 година.
Прочетете

Румъния осигури още 25 милиона евро от ЕС за Пристанище Браила

Още 25 милиона евро ще бъдат инвестирани за подобряване на инфраструктурата на румънското пристанище Браила на р. Дунав, съобщи министърът на транспорта на страната Сорин Гриндеану, предаде "Румъния инсайдър". Става дума за поредни
Прочетете

Отдават на чартър ферибот „Героите на Севастопол“

"Български морски квалификационен център" ЕАД обяви търг за отдаване под наем чрез договор за беърбоут чартър на моторен ферибот "ГЕРОИТЕ НА СЕВАСТОПОЛ" (IMO: 7529976), установи справка на Maritime.bg. Държавното дружество предлага
Прочетете

Турция придоби четвърти сондажен кораб

Турция е придобила четвърти сондажен кораб. "Четвъртият турски сондажен кораб ще пристигне на бреговете на страната на 19 май", съобщи в понеделник министърът на енергетиката и природните ресурси на страната Фатих Донмез, цитиран от
Прочетете

Земеделският министър очаква да се „разработи механизъм“ за износ на украинско зърно…

Трудно бих могъл да прогнозирам цената на пшеницата към днешна дата. Не се ли успокои обаче обстановката в Украйна, не виждам изход от тази ситуация. Така или иначе 40% от това зърно от Европа идва от Украйна. Това каза земеделският
Прочетете

Последни новини

Диян Димов: Успешно защитаваме това, което преди 119 години е дало началото на развитието на бургаското пристанището

Приятели и гости на „Пристанище Бургас” отпразнуваха годишнината от откриването му за търговско корабоплаване. Група „Вълнолом” към пенсионерския клуб на пристанището отправи

Гърци на пазар за руски кораби, Турция се възползва от забраната за руски кораби в ЕС

Войната в Украйна продължава 84-и ден. Тя засегна пряко корабоплаването и морската индустрия в Черно море, според "Алианц". Доведе до блокиране на 20 милиона тона зърнени

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент