Плаващият под флага на Маршаловите острови бълкер YASA JUPITER (IMO: 9848132) застана тази сутрин на 7 к.м. в Пристанищен терминал Варна – Изток.
Това е първият търговски кораб, който бе поразен във военния конфликт между Руската федерация и Украйна. И към момента няма преки доказателства коя от страните е отговорна за атаката. При инцидента, станал в района на Одеса, YASA JUPITER е ударен от ракета, която поразява първия хамбар пред надстройката и става причина за пожар на борда.
В социалните мрежи тогава бяха разпространени снимки, показващи понесените щети на мостика на построения преди 3 години бълкер, контролиран от турска компания.
След инцидента край Одеса, YASA JUPITER преминава ремонт в Турция.
От Пристанищен терминал Варна – Изток съдът ще изнесе 50 хил. тона царевица, научи Maritime.bg.
2000 моряци са блокирани в Украйна
94 чуждестранни кораба остават блокирани в украински пристанища на Черно море и Азовско море, съобщиха пред Maritime.bg от местната морска администрация. Припомняме, че междувременно Международната морска организация призова за организиране на сини коридори за извеждане на корабите с условие да бъде гарантирано ненападението им. Според данни на Maritime.bg около 2 000 са моряците на блокираните кораби. Два от съдовете са контролирани от български компании.
Вчера от фирмата мениджър на TZAREVNA, блокиран в Мариупол, съобщиха, че провизиите на борда намаляват застрашително. В района се водят активни бойни действия. На кораба има 17 българи и трима украинци.
Другият блокиран кораб – ROJEN, се намира в пристанище Черноморск. В района не се водят активни бойни действия. Шестима души от екипажа бяха евакуирани по собствено желание.
Призиви за антируска блокада
Междувременно Украйна продължава да настоява да бъде забранен достъпът на руски кораби до чужди пристанища. Подобни предложения има и в България, но техният ефект ще доведе до сигурни фалити в морската индустрия, алармират дружества от кораборемонта.
Вчера Министерството на инфраструктурата на Украйна призовава всички корабособственици и компании, чиито кораби плават под флага на Украйна или други държави, да не получават никакви услуги (конвенционални, технически оперативни, бункероване, снабдяване и др.) от компании, чиито собственици са граждани на Руската федерация, юридически лица, регистрирани на територията на Руската федерация, юридически лица, чиито крайни бенефициенти, собственици, членове или акционери са граждани на Руската федерация, физически и юридически лица, срещу които са приложени специални икономически и други ограничителни мерки (санкции) в съответствие със Закона на Украйна „За санкциите“.
Министерството на външните работи на Украйна пък припомни, че е забранено на руски кораби да плават във вътрешните води на Украйна и да посещават местни пристанища.
От Министерството на инфраструктурата припомниха, че Украйна вече е изпратила близо 50 апела до “водещите морски сили и сдружения в света” с информация за руската инвазия в Украйна и фактите за грубото нарушение на международното морско право. „Настояваме да спрем морската комуникация с пристанищата на Руската федерация, както и обслужването на руски кораби в чужди пристанища“, заявиха от Министерството на външните работи.
“Бандеровците или окупаторите в един момент ще погледнат към корабите”
Най-големият ни страх е, че в един момент бандеровците или окупаторите ще осъзнаят, че на корабите има гориво. Това заяви пред Maritime.bg помощник-капитан на блокиран плавателен съд в украинско пристанище.
Сирийският гражданин, чиято самоличност и местоположение ще запазим в анонимност, вече втори път се сблъсква с войната – първо при практическото унищожаване на Сирия, а сега – на борда на кораб в Украйна.
Мохамед разказа пред Maritime.bg, че към момента ситуацията е спокойна. “Чуват се изстрелите, чува се като гръмотевична буря, има много кораби и моряци, към момента на пристанището няма нищо”, казва той.
“Бяхме под обработка, когато започна войната”, разказва капитанът и добавя – “Виждаха се военни съдове, напълно е възможно да са минирали подходите”.
“Да чакаш помощ от IMO е като да стоиш на релсите пред влак с надеждата, че ще спре”, каза капитанът, който многократно е посещавал и наши пристанища, по повод призивите на Международната морска организация за създаване на син коридор.