
Кой е капитан Хейдън?
Граф Лудвиг-Сигизмунд Густав фон Хейдън е холандски морски офицер. На 10 ноември 1795 г. постъпва на служба в Русия и е назначен с чин капитан-лейтенант в Черноморския флот. Приема името Логгин (Логин) Петрович Гейдън (Хейдън).
През 1827 г., с чин контраадмирал, командир на руска ескадра от 9 кораба, участва в морското сражение при Наварин (в Йонийско море), между съюзния руско-френско-английски флот и турско-египетския флот, на 8 (20) октомври 1827 г.
Достига до чин адмирал (6.12.1833 г.). Умира на 17 октомври 1850 г. Погребан в гробището Копли в предградие на Ревел (Талин, Естония).
Бележките за Черно море на капитан Хейдън, плод на 7-годишните му наблюдения, са публикувани през 1807 г.*
В тях има сведения и за пристанищата по българския бряг на Черно море – Каварна, Варна и Сизопол (Бургас).
Бележки за Черно море, направени по време на седемгодишния престой на флота в тези части от капитан граф Хейдън и представени от него на френски език в Държавния адмиралтейски департамент, 9 март 1806 г.
„За пристанищата и заливите.
И така, ще премина към турската част на това море и ще започна с Дунав, който има три устия, от които само устието Сулина заслужава внимание, тъй като е по-дълбоко от останалите и корабите с някакъв товар могат да плават само през това устие. Дълбочината му е до 8 фута**, но при морски ветрове може да достигне 11 фута. На него има лоцман, а на входа на реката има фар. Турците карат със салове по тази река към Константинопол много дървен материал за мачти.
По-нататък на юг от нос Калиакра се намира залива на Каварна, на 43° 9′ географска ширина и 45° 42′ географска дължина***. Той е открит за югоизточни и южни ветрове, водата е дълбока 7 сажена****, а дъното е толкова добро, че е съвсем безопасно. Селището не е голямо и не е много важно.
От там на югозапад е Варна, град и залив, разположен на 43° 6′ географска ширина и 45° 29′ географска дължина, отворен при източни и южни ветрове; дъното е тинесто и не е толкова добро, колкото в Каварна; дълбочината е 7 сажена. Дървения материал и хранителните продукти са в изобилие и са евтини, водата е добра. Най-добрата котвена стоянка е на 10 сажена на изток от града под северния бряг. На няколко мили на юг от Варна се намира Сизополския залив.
Сизопол или Бургас се смята за най-доброто пристанище на Черно море, макар и много по-малко. В него се намират много заливчета, затворени за всички ветрове, особено Форос; котвената стоянка е добра за всякакви по размер кораби; дълбочината е 7 и 6 сажена; дъното е тинесто. Заливът се намира на 42° 29′ географска ширина и 45° 11′ географска дължина; входът към него е тесен и е заобиколен от две островчета, които, както и планината Емен, образуваща северния нос на залива, могат да служат като ориентири. В селището има вода и дърва, но не е нищо повече от село.
Южно от Сизопол, на 41° 19′ географска ширина и 45° 43′ географска дължина, има малък залив наречен Инада, открит при източни и югоизточни ветрове; дъното е добро и тинесто, дълбочината е от 7 до 9 сажена. Това е мястото, където търговските кораби се подслоняват от североизточните ветрове по пътя си към Константинополския пролив. Селището е едно малко селце.
Оттук до Константинополския пролив няма котвени стоянки“.
* Записки, издаваемыя Государственным адмиралтейским департаментом, относящияся к мореплаванию, наукам и словесности. Часть первая. С. Петербург, При Морской типографии, 1807 года.
** 1 фут да е равен на 30,48 см.
*** За начален меридиан капитан Хейдън приема меридиана на остров Феро (Ел Йеро / El Hierro) – най-западният от Канарските острови. На 20° 31′ западно от Парижкия меридиан.
**** 1 сажен = 5 фута = 2,13 м.