„Заседна“ ваденето на потъналите кораби от шабленското режище


Операциите по вадене на потънало имущество в района на старото корабно режище в град Шабла са на път да се провалят, научи Maritime.bg. Три юридически и едно физическо лице са проявили интерес към старите кораби, които бяха и са обект на набези от роми.

Всички желаещи са преминали процедурата по искане на разрешение от областния управител и са подали планове за провеждане на операциите в ДМА – Варна, тъй както е обявената практика според Наредбата за изтегляне и изваждане на потънало имущество.

Подводен камък
Първият подводен камък пред част от желаещите се оказа т.нар. Център за подводна археология – Созопол. Според процедурата, въпросният държавен културен институт трябва да даде становище във връзка с операциите и дали те биха навредили на подводното богатство. Според информация на Maritime.bg въпросният институт е дал положително становище само на едно от дружествата, които имат желание да вадят старо желязо. На останалите обаче е върнат отрицателен отговор, който в основата си, а именно, че „се създава натрупване на плавателни съдове“ е пълен абсурд, смятат участници.

„Напълно непонятно е как Център за подводна археология, да повторя – за подводна археология се изказва и дава мнение по въпроси, които са в компетенцията на ИАМА. Става дума затова, че щяло да се наблюдава концентрация на плавателни съдове, което щяло да повлияе на подводното богатство. Това е пълен абсурд, там няма никакво богатство“, коментира Тодор Иванов, отговорник за операциите в една от фирмите, проявила интерес.  „Не искам да мисля, че под някаква форма въпросните госпожи в този център са били мотивирани да се произнесат в нечия полза“, допълни още той.

Maritime.bg удари на камък и в търсенето на директора на центъра – г-жа Христина Ангелова. Още повече, служител на центъра се накара на наш репортер, че я търси, а тя била извън страната. Въпросите към г-жа Ангелова, категорично ще трябва да получат отговор, ако същата няма желание предположенията на част от фирмите да излязат чиста истина.

Според информация на Maritime.bg от центъра вече изявили желание Наредбата да претърпи промяна, за да не се създават конфликтни ситуации.

Сблъсък
От ДМА – Варна опитали да успокоят обстановката. За да не се избият на режището фирмите получили разрешително от областния управител на Добрич, в ДМА – Варна решили да проведат среща между всички страни, научи Maritime.bg. На срещата обаче станало ясно, че нито един от желаещите да вадят кораби не иска да даде на „заден ход“. Било е предложено всички да работят заедно, но и това положение е категорично отхвърлено.

Участниците в борбата за старото корабно желязо се обединили около тезата, че именно Областна администрация – Добрич носи отговорност за настъпилата ситуация, защото всички са получили разрешително, което според тях е „абсурд“. В крайна сметка е станало ясно, че от Областна администрация стопират всичко, в опит юридически да намерят изход от ситуацията. Някои фирми са предложили провеждане на търг, като най-чист вариант за изход от конфликтното положение. Други дружества пък са се изказали, че категорично ще търсят отговорност по съдебен път от Областна администрация и Центъра по подводна археология, за пропуснатите ползи и натворената глупотевина.

Maritime.bg научи още, че срокът в който от ОА – Добрич е трябвало окончателно да се произнесат не е бил спазен. Обещанието да се намери изход е излетяло.

Дали настъпилата конфликтна ситуация, която не е била предвидена в Наредбата, ще даде зелена светлина за създаване на допълнителни правила за нейното прилагане или ще доведе до цялостното й преработване, предстои да видим.

Най-засегнати обаче се оказаха искащите да работят според Наредбата, а не като ромските тумби, които Maritime.bg завари в крачка. Една от групите е била пипната от Гранична полиция, но последствията явно не са сплашили „кърлежите“ на корабното режище, които съвсем умело изчакаха четирите почивни дни и пак налазиха желязото.

Д. Велев

Maritime.bg – България

Последни новини

Последни новини

Кап. Александър Калчев, БМФ: Строим агресивно нови кораби, планираме влизане на нови пазари

К.д.п. Александър Калчев е роден на 11 юни 1975 г. във Варна. От най-ранна детска възраст започва активно да се занимава с ветроходен спорт, а по-късно завършва с отличие