„Заседна“ ваденето на потъналите кораби от шабленското режище


Операциите по вадене на потънало имущество в района на старото корабно режище в град Шабла са на път да се провалят, научи Maritime.bg. Три юридически и едно физическо лице са проявили интерес към старите кораби, които бяха и са обект на набези от роми.

Всички желаещи са преминали процедурата по искане на разрешение от областния управител и са подали планове за провеждане на операциите в ДМА – Варна, тъй както е обявената практика според Наредбата за изтегляне и изваждане на потънало имущество.

Подводен камък
Първият подводен камък пред част от желаещите се оказа т.нар. Център за подводна археология – Созопол. Според процедурата, въпросният държавен културен институт трябва да даде становище във връзка с операциите и дали те биха навредили на подводното богатство. Според информация на Maritime.bg въпросният институт е дал положително становище само на едно от дружествата, които имат желание да вадят старо желязо. На останалите обаче е върнат отрицателен отговор, който в основата си, а именно, че „се създава натрупване на плавателни съдове“ е пълен абсурд, смятат участници.

„Напълно непонятно е как Център за подводна археология, да повторя – за подводна археология се изказва и дава мнение по въпроси, които са в компетенцията на ИАМА. Става дума затова, че щяло да се наблюдава концентрация на плавателни съдове, което щяло да повлияе на подводното богатство. Това е пълен абсурд, там няма никакво богатство“, коментира Тодор Иванов, отговорник за операциите в една от фирмите, проявила интерес.  „Не искам да мисля, че под някаква форма въпросните госпожи в този център са били мотивирани да се произнесат в нечия полза“, допълни още той.

Maritime.bg удари на камък и в търсенето на директора на центъра – г-жа Христина Ангелова. Още повече, служител на центъра се накара на наш репортер, че я търси, а тя била извън страната. Въпросите към г-жа Ангелова, категорично ще трябва да получат отговор, ако същата няма желание предположенията на част от фирмите да излязат чиста истина.

Според информация на Maritime.bg от центъра вече изявили желание Наредбата да претърпи промяна, за да не се създават конфликтни ситуации.

Сблъсък
От ДМА – Варна опитали да успокоят обстановката. За да не се избият на режището фирмите получили разрешително от областния управител на Добрич, в ДМА – Варна решили да проведат среща между всички страни, научи Maritime.bg. На срещата обаче станало ясно, че нито един от желаещите да вадят кораби не иска да даде на „заден ход“. Било е предложено всички да работят заедно, но и това положение е категорично отхвърлено.

Участниците в борбата за старото корабно желязо се обединили около тезата, че именно Областна администрация – Добрич носи отговорност за настъпилата ситуация, защото всички са получили разрешително, което според тях е „абсурд“. В крайна сметка е станало ясно, че от Областна администрация стопират всичко, в опит юридически да намерят изход от ситуацията. Някои фирми са предложили провеждане на търг, като най-чист вариант за изход от конфликтното положение. Други дружества пък са се изказали, че категорично ще търсят отговорност по съдебен път от Областна администрация и Центъра по подводна археология, за пропуснатите ползи и натворената глупотевина.

Maritime.bg научи още, че срокът в който от ОА – Добрич е трябвало окончателно да се произнесат не е бил спазен. Обещанието да се намери изход е излетяло.

Дали настъпилата конфликтна ситуация, която не е била предвидена в Наредбата, ще даде зелена светлина за създаване на допълнителни правила за нейното прилагане или ще доведе до цялостното й преработване, предстои да видим.

Най-засегнати обаче се оказаха искащите да работят според Наредбата, а не като ромските тумби, които Maritime.bg завари в крачка. Една от групите е била пипната от Гранична полиция, но последствията явно не са сплашили „кърлежите“ на корабното режище, които съвсем умело изчакаха четирите почивни дни и пак налазиха желязото.

Д. Велев

Maritime.bg – България

Последни новини

Последни новини

Путин: 45% от изнасяното през Черно море украинско зърно е за Европа

Руският президент Владимир Путин подчерта важността да се вземе предвид позицията на Москва за цялостното изпълнение на зърнената сделка. „Само ако нашата позиция бъде

Новини от Maritime.News

- Maritime.News
Samskip, duisport and TX Logistik will jointly operate the CT terminal at logport III

Samskip, duisport and TX Logistik AG will jointly operate the CT terminal at logport III in Duisburg-Hohenbudberg in the future. For this purpose, the three partners have founded the new… [...]

- Maritime.News
AD Ports Group signs a 30-year concession agreement to develop and operate Safaga Port in Egypt

The post AD Ports Group signs a 30-year concession agreement to develop and operate Safaga Port in Egypt appeared first on Maritime News. [...]

Новини от Agriculture.bg

- Agriculture.bg
Горско стопанство предизвиква деца и младежи от Омуртагско и Антоновско да творят на тема „Аз обичам българската гора“

„Държавното горско стопанство“ в Омуртаг предизвиква деца и младежи от Омуртагско и Антоновско да творят на тема „Аз обичам българската гора“. Конкурсът е по повод „Седмицата на гората“ (3- 9… [...]

- Agriculture.bg
Пожар в кравеферма в с. Крайници

Снощи е възникнал пожар в кравеферма в с. Крайници.  Огънят е унищожил 120 кв. м покривна конструкция, 1 тон фураж, 15 крави, 120 бали фураж, бяла, черна и компютърна техника,… [...]

Новини от Deo.bg

- DEO
Все повече коралови рифове страдат от недостиг на кислород

По-голямата част от общо 32 изследвани коралови рифа по света страдат от ниски нива на кислород поради глобалното затопляне, а заплахата за морските екосистеми се очаква да се задълбочи, сочи… [...]

- БТА
Човечеството днес тежи общо около 390 млн. тона

Общото тегло на дивите сухоземни бозайници на Земята – от слонове до бизони и от елени до тигри – сега е по-малко от 10 % от общото тегло на мъжете,… [...]