Кап. Калчев, бяхте избран за председател на Българска морска камара (БМК). Какви ще са приоритетите на новото ръководство?
Българска морска камара няма да променя генерално своите приоритети, тъй като те са ясно дефинирани в устава й. Със сигурност новото ръководство ще работи за по-голяма мотивация сред членовете, ще защитаваме цели и каузи, които са от съществено значение за синята икономика на България и развитието на бизнеса в крайдунавските и морските региони на страната.
Предложихте нова структура на управление, каква е целта й?
Това не е нова структура, а възможност, предвидена в устава на Българска морска камара. Идеята е да се образува ядро – изпълнителен директор и секретар, което съществено да подпомага дейността на Управителния съвет. Имаме желание да бъдем значително по-активни, а така ще се осигури по-добра комуникация със законодателната, изпълнителната, местната власт, както и с всички структури, имащи отношение към морската индустрия. Ще се осигури и по-добра комуникация с членовете на сдружението.
Прибързано ли бяха изпратени до властта предложенията на БМК за развитие на синята икономика?
Моментът за изпращане на предложенията към новата власт беше подходящ. Властта със сигурност е обърната малко повече с лице към морката индустрия, поради ясни за обществото факти. И министър Събев и зам.-министър Върбанов са възпитаници на ВВМУ. Не харесах в този процес по изпращане на предложения липсата на възможност за тяхното детайлно обсъждане вътре в организацията. В бъдеще подобни пропуски няма да бъдат допускани.
Каква ще бъде позицията на БМК за развитието на зоните за обществен достъп в двете пристанища?
Българска морска камара ще настоява да продължават инвестициите в пристанищна инфраструктура, така че Варна и Бургас да стават по-привлекателни и добри места за развитие на морския бизнес. Лично аз не мога да определя туризма като морски бизнес. Да, бизнес е, но нас ни интересува развитието на пристанищата като част от морската индустрия и синята икономика.
Кап. Калчев, вие сте изпълнителен директор на Параходство Български морски флот. Колко моряци останаха на борда на моторен кораб “РОЖЕН” в пристанище Черноморск, какви са загубите от блокирането на кораба, очаквате ли Украйна най-после да осигури коридор за извеждането му и какви стъпки са предприети в тази посока?
Потърсихме съдействие от президента Румен Радев, който повдигна въпроса пред своя турски колега Реджеп Таип Ердоган. Той лично се е ангажирал да окаже съдействие за извеждане от Украйна и на двата кораба – “Рожен” от Черноморск и “Царевна” от Мариупол.
Към момента на борда на “РОЖЕН” има 11 български моряци. Шестима души бяха върнати по тяхно желание в самото начало на конфликта. Обстановката в района на Одеса и Черноморск не се е променила съществено. Тихо и спокойно е, според информацията, която получаваме ние от кораба. На борда се осигуряват вода и храна и всички необходими припаси.
Същевременно съблюдаваме контрактите. Планираме през следващите дни да бъде извършена частична смяна на екипажа, така че да не бъдат засегнати правата на моряците по сключените трудови договори. Към настоящия момент това е възможно и ще го направим.
Преките загуби за параходството от блокирането на кораба в украинското пристанище възлизат на 15 хил. долара дневно.