“Пристанище Варна” ЕАД отчита минимален ръст в товарооборота. Това стана ясно от думите на изпълнителния директор на държавния пристанищен оператор Петър Сеферов в коментар за Дневник по повод очакванията за пренасочване на товари от Украйна към други черноморски пристанища.
След като с началото на войната в Украйна веригите за доставки в страната бяха прекъснати, голяма част от спедиторските компании се насочиха към България, като алтернативен маршрут за внос и износ на товари от воюващата страна, съобщи неотдавна специализираното издание “The Loadstar”, цитиращо информация на украинските анализатори от “Informall”.
По думите на Петър Сеферов, отчетеният към момента минимален ръст се дължи основно на ефектите от коронавирус пандемията.
“За да бъде реална подобна информация трябва да знаем какво се случва с контейнерите, които пристигат във Варна”, каза Сеферов.
“Ако има контейнери, които тръгват с камиони от варненското пристанище към Украйна, ние няма как да знаем това защото не водим такава статистика”, добавя той.
Според изпълнителния директор на “Пристанище Варна” ЕАД още е трудно да се отчете, дали действително товари за блокираните в момента украински пристанища са насочени съм Варна.
“Твърде рано е за пренасочване на големи потоци”, казва Сеферов.
“При нас нещата стават по-бавно. Преходът от пристанищата в Китай до Черно море трае около 40 дни, а и самата организация по пренасочването отнема време. По тази причина реалната картина ще стане ясна в края на май”, заявява той.
Междувременно вчера директорът Пристанище Констанца Флорин Гойдя заяви пред Ройтерс, че над 80 хил. тона украинско зърно ще бъдат изнесени през румънското черноморско пристанище.
Очаква се в Румъния да пристигне още украинско зърно, отбеляза БТА.
Морските пристанища на Украйна са блокирани от руската инвазия преди два месеца и страната, основен селскостопански производител, бе заставена да изнася с влак през западната си граница или през малките си пристанища на река Дунав в Румъния. Членката на ЕС Румъния има общи граници в Черно море – основна артерия за доставки на зърно и петрол, с България, Турция, Грузия и Украйна.
Зърното пристига в Румъния или с влак или на баржи по река Дунав, каза Гойдя, добавяйки, че пристанището има капацитет да се справи с допълнителен износ.
По-рано този месец министърът на транспорта на Румъния Сорин Гриндяну заяви, че правителството, което се отказа от таксите за пристанищни услуги за украински товари, планира да отвори отново железопътната линия от съветската епоха в пристанището си в Галац на река Дунав, което ще позволи да се ускори транспортът на зърно.
Не е ясно кога линията, която се нуждае от рехабилитация, ще бъде отворена.