Това заяви председателят на Националния съюз на превозвачите – Варна Максим Петков на пресконференция на варненски морски организации във връзка с обявената децентрализация на агенции свързани с морската индустрия.
Зад становище относно този процес са застанали шест неправителствени организации – Българска Морска Камара, Българска асоциация на морските капитани, Национален съюз на превозвачите, Моряшки професионален съюз, Клуб на корабния механик и Българска асоциация на корабните брокери и агенти.
Ние не само приветстваме подобно намерение, но смятаме, че то напълно отговаря на нашите многогодишни очаквания, тези институции да бъдат децентрализирани, пишат до премиера, министъра на транспорта, министъра на финансите, председателя на транспортната комисия, кмета и областния управител на Варна. Освен това те считат, че така ще се окаже положително въздействие върху морската индустрия.
Представителите на организациите съобщиха, че отговор на становището е получен само от администрацията на МС. Притеснително е, че кметът на Варна – Кирил Йорданов и областният управител – Данчо Симеонов още не са отговорили.
Според к.д.п. Богдан Богданов аргументите на бургаските им колеги не са достатъчно убедителни. Той изказа позиция, че ако започне процес на преместване, той не трябва просто да е механично прехвърляне на шапката на ИАМА, а е необходимо администрацията да бъде напълно децентрализирана. Заради липсата на отговор от варненските политици, той каза, че вероятно морската общност във Варна ще иска среща с тях за излизане с единна позиция.
“Трябва да решим дали Варна ще бъде морска столица или морски аутсайдер”, каза още той.
Иван Велков – председател на Моряшкия професионален съюз заяви, че ще има кой да понесе отговорността, ако децентрализацията не бъде извършена както искат морските организации. “Аргументите затова трябва да бъдат твърди, свързани с реалната обстановка и състояние, а не от рода – Варна не осигури сграда за ИАРА, затова я преместваме в Бургас”, каза още той.
Никола Христов – председател на БАКБА заяви, че в момента се отклонява главното внимание с водене на диспути дали да се премести една централа тук или там. По думите му това ще доведе единствено до допълнителни разходи. “За нас е по-важно да се даде тласък на пристанищата и бизнеса”, каза той. Според Христов на България е необходима морска стратегия, както в западните европейски държави, която да дава ясна картина за следващите 20-25 години.
Председателят на Националния съюз на превозвачите – Варна Максим Петков коментира, че за сухопътния транспорт не е никак безразлично какво става в морската индустрия, защото без нея, той няма да работи. По думите му дискусията не трябва да се накланя към това кое е добро за Варна или Бургас, а кое е добре за България. “Бих сравнил сборището при кмета на Бургас като непредставително, тъй като там видяхме само едно морско лице. Явно се отива на една PR акция на ръководителите на град Бургас. Бургас “морска столица” – смешно, жалко и обидно. Нека първо да преместят ВВМУ, целия корабен факултет на ТУ – Варна, сектора направление “Морско право” на Варненския свободен университет, БМКЦ, Института по корабна хидро-динамика и всичко което е ситуирано тук”, каза той.
Тодор Ангелов – председател на ККМ каза, че ще бъдат търсени и обещанията на министър Цветан Цветанов. Според него около 70% от морските кадри се числят към ДМА – Варна. “Мястото на ИАМА и ДППИ е във Варна и никой по никакъв начин не може да опонира, нито има аргументи, нито капацитет умствен”, каза той.
Чуйте запис от пресконференцията:
http://www.port.bg/audio/VN860265.mp3
Още за: позицията на варненските морски организации
Maritime.bg – България