
За пореден път геополитическата обстановка в Черно море става причина за практическо спиране на круизния сезон в България. В двете български пристанища в Бургас и Варна се очаква само по едно посещение от пътнически кораб за края на ноември, което също може да бъде отменено.
След анексирането на полуостров Крим през 2014 година и последвалата пандемия от коронавирус COVID-19 изминаха няколко години, в които круизният туризъм в Черно море практически бе спрян.
Преди началото на военния конфликт в Украйна през 2022 г., в Пристанище Варна са очаквали 19 круизни посещения, а в Пристанище Бургас е имало 23 заявки за посещения.
Всички заявки са били отказани, останала е само една, според данни на Maritime.bg.
Ситуацията е подобна и за румънското Пристанище Констанца. Там обаче очакват посещения от речни пътнически кораби от Дунав, които частично да облекчат негативните ефекти за круизния туризъм.
Както в периода след 2014 г., “печеливши” са единствено турските морски пристанища. Преди ден мега пристанището край Истанбул “Галатапорт” посрещна най-големия досега пътнически кораб – “Costa Venezia”.
“След 5 годишно прекъсване, ние имаме удоволствието да приемаме пътнически кораби от края на 2021 г.”, каза пред турски медии Фиген Аян от ръководството на “Галатапорт”.
Maritime.bg припомня, че наскоро Аян бе избрана за президент на най-голямата европейска круизна асоциация “MedCruise”.
Турция очаква над 200 посещения от пътнически кораби през настоящия сезон, според думите на Аян, а “Галатапорт” продължава усилията си да достигне 1,5 милиона пътници годишно.
Круизният сезон бе открит и в Средиземно море, а наскоро първи кораб за 2022 г. посрещнаха и в черногорското адриатическо пристанище Котор, където очакват 250 круизни посещения и 128 хиляди пътника.
В България през този сезон активен круизен туризъм се очаква единствено по река Дунав.