
За Варна – Запад е критично това да се случи. Така отговори Николай Стефанов, областен координатор на ПП “Продължаваме промяната” (ПП) за Варна, на журналистически въпрос за очаквано концесиониране на терминалите, оперирани в момента от държавното “Пристанище Варна” ЕАД.
“За Варна – Запад е критично това да се случи, тъй като там заводите натискат товарните ставки да са угодни за тях, използват държавни площи и общо взето си правят каквото искат”, обяви координаторът на ПП в морската столица.
Стефанов, който е управител на фирма от морската индустрия, заяви още, че ръководството на “Пристанище Варна” ЕАД все още не предприема действия за “превръщането на Варна в логистичен хъб” за блокираните в Украйна зърнени товари.
Припомняме, че преди дни изпълнителният директор на “Пристанище Варна” ЕАД Петър Сеферов заяви, че към момента е твърде рано за пренасочване на големи товаропотоци от Украйна към българските пристанища.
“Реалната картина ще стане ясна в края на май”, заяви Сеферов.
По време на посещение в Киев премиерът Кирил Петков заяви пред президента на Украйна Володимир О. Зеленски, че българското Пристанище Варна може да поеме износа на част от товарите, които в момента са блокирани от военния конфликт в местни терминали.
Нито Петков, нито Зеленски обаче обявиха публично как точно ще бъде постигнато това логистично начинание.
Двете украински речни пристанища Рени и Измаил нямат нужния капацитет. До Пристанище Варна няма подходяща довеждаща инфраструктура, а Руската федерация осъществява почти ежедневни високоточни удари по железопътна инфраструктура в област Одеса, която може да бъде ползвана при бъдещ експорт през България.
До момента от украинското зърно през румънското пристанище Констанца не са изнесени повече от 300 хил. тона, според данни към миналата седмица, разпространени от “Ройтерс” и “ТрейдУиндс”.
Петков обяви, че в Украйна са блокирани милиони тонове зърнени товари. По данни на местни медии, става дума за не повече от 5 – 6 милиона тона зърнени товари.
Към момента думите на Петков и Зеленски изглеждат по-скоро в сферата на имагинерните фантазии, отколкото в сферата на бързо и действително постижима и работеща верига за доставки на зърнени товари от района на Одеса до българските пристанища, според независими специалисти.
Координаторът на ПП във Варна в същото време твърди, че в момента пристанището в Констанца е “задръстено” и няма капацитет за повече товари, в пристанищата по Дунав се чака със седмици.
“Следователно най-естественото и близко продължение на товаропотока е Варна”, отбеляза Стефанов. Той в крайна сметка не коментира по какъв начин въпросните зърнени товари от Украйна биха достигнали българския бряг.
Николай Стефанов от “Продължаваме промяната” заяви още, че се надява, “макар и много закъсняло, ръководството на „Пристанище Варна“ да се подготви и да се възползва по възможно най-добрия начин от предоставилата ни се в момента възможност”.
“Идеята за превръщане на съществуващите складове в магазини и музеи е в разрез с развитието на пристанищните дейности”, каза той.
Според Николай Стефанов има недостиг на складови и тилови пространства и претоварна техника.
Той допълни, че варненското пристанище изостава и по отношение на наличните силози, инфраструктура и складови бази.
Maritime.bg се обърна към пресслужбата на “Пристанище Варна” ЕАД за коментар. От дружеството се въздържаха от позиция, без да дават подробности изтъкнаха, че към момента се провеждат срещи и разговори за привличане на групи товари от Украйна.
Изданието потърси за коментар изпълнителен директор на едно от ключовите предприятия в Девненската индустриална зона, но той отказа да влиза в диалог с представители на политически партии.
“Това е едно абсолютно явно заяждане с изпълнителния директор на “Пристанище Варна” ЕАД. Нищо повече. И това заяждане идва в момент, в който се провеждат конкурси. Така ли се провеждат честни конкурси?”, заяви пред Maritime.bg Пенка Илиева, председател на Синдиката на пристанищните работници СТСБ-КНСБ при пристанищен терминал Варна – Запад.
“Отново се убеждавам, че тези хора – тези политици, нямат никакво понятие за какво говорят. Въпросите, които повдигат от “Продължаваме промяната”, не са към изпълнителния директор Петър Сеферов или който и да е друг на неговото място, а са въпроси, които трябва да се задават на Министерството на транспорта и ДП “Пристанищна инфраструктура”. Там се прави политиката за развитие на инфраструктурата. Да питат собствения си министър как ще дойдат милионите тонове зърно от Украйна, техният премиер уж ги договори”, подчерта още Илиева.
По повод твърденията на “Продължаваме промяната”, че варненското пристанище не разполага със складови и силозни стопанства, Илиева коментира, че синдикатите, както и настоящото ръководство на дружеството, са изпращали писма и е имало проекти за силозни стопанства.
“Да обяснят от МТС защо не започна строителството. Само ние имаме седем изпратени писма до министерството за започване на строителство на силози”, припомня синдикалният лидер.
“Абсолютно сме против концесионирането”, заявиха за пореден път от синдикалната организация. “Да се сравняват Варна и Бургас по този нелеп начин е повече от смешно”, коментираха синдикалистите.
Maritime.bg припомня, че транспортното министерство по времето на ГЕРБ-СДС стартира процедура за изготвяне на концесионни анализи за българските държавни пристанищни терминали. За тях бяха разходени стотици хиляди левове.
От Министерството на транспорта и съобщенията, след като поста министър пое Николай Събев, отказаха за пореден път да направят публични въпросните анализи. Maritime.bg получи отказ и по Закона за достъп до обществена информация, за да обнародва въпросните анализи.
През февруари транспортният министър Николай Събев обяви във Варна, че развитието на Пристанище Варна ще се обсъжда в три кръга от срещи – в широк формат с морската общност, в тесен експертен кръг и с варненската общественост. Първите два етапа преминаха, а според тогавашните думи на министъра – след третия (и непроведен до момента етап) ще се обявят конкурси за избор на директори.
Въпреки липсата на публичен диспут за бъдещето на държавните терминали във Варна и публично изразени планирани политики от МТС за тях, конкурси за петимата души, които ще управляват “Пристанище Варна” ЕАД, все пак бяха обявени.