
От началото на годината в Пристанище Констанца отчитаме ръст на товарооборота с 11%. Това заявиха пред Maritime.bg от пресслужбата на румънското Държавно предприятие „Администрация на морските пристанища“ – Констанца.
Отчита се увеличение с около 30 хил. тона дневно на обработваните товари. Средно от 130 000 тона на ден за същия период на миналата година до 160 000 тона среднодневно сега или увеличение с около 23%, изтъкват от румънската компания.
Средният брой плавателни съдове под обработка се е увеличил от 33 дневно (2021 г.) до около 50 кораба (2022 г.) – увеличение с около 40%, казаха пред Maritime.bg от пресслужбата на Пристанище Констанца.
По повод товарите от Украйна от най-голямото румънско пристанище коментираха, че те се транспортират до терминалите в Констанца с шлепове по р. Дунав от украинските речни пристанища Измаил и Рени, със сухопътен тежкотоварен и железопътен транспорт.
„Има много конвои с шлепове, идващи от украинските пристанища Рени и Измаил, повечето от които натоварени със зърно. Но стоките от Украйна също пристигат в пристанище Констанца по железопътен и шосеен път. В момента имаме 120 000 тона зърно от Украйна, съхранявано в специализирани терминали и чакаме да пристигнат още 100 000 тона. Що се отнася до контейнерния трафик, около 4 800 контейнера от връзката с Украйна се съхраняват в терминалите на пристанище Констанца, а други продължават да пристигат, например 106 на шлепове“, казаха от администрацията.
За да видим пълната картина, трябва да подчертаем, че общият товарооборот в румънските морски пристанища през 2021 г. достига 67,5 милиона тона. През миналата година през румънското пристанище са преминали рекордните 25,17 милиона тона зърнени товари.
„Това затвърждава позицията на Пристанище Констанца като европейски зърнен хъб“, подчертаваха дебело от администрацията.
От януари до март в пристанището са обработени 17 442 150 тона товари. Преминали са 170 397 TEU за същия период.
От администрацията коментираха още, че към момента има забавяния при обработката на контейнери, която се дължи на COVID-блокадите в Китай.
„Пристанище Констанца е основното пристанище на Черно море, което е важен европейски хъб за зърнени товари. В настоящия контекст на войната в Украйна ролята на пристанище Констанца е стратегическа, превръщайки се във важен маршрут, ако не и основен, за трафика на стоки в региона. Кораби, натоварени със стоки за пристанища в Република Молдова и Украйна, са поискали да бъдат разтоварени в румънските морски пристанища. Тези кораби са натоварени с контейнери, генерални товари и други насипни товари. Броят на плавателните съдове, обработвани в пристанище Констанца, се е увеличил, количеството на стоките, преминаващи през румънските морски пристанища, също се е увеличило, има повече кораби на рейда, които чакат да влязат за обработка. Румънските морски пристанища имат капацитет да приемат тези плавателни съдове и да обработят тези товари, разполагат с необходимата логистика и са готови да реагират своевременно на новите изисквания, а пристанищните оператори са възприемчиви и вече адаптирани към настоящата ситуация“, казаха от румънското държавно предприятие.
Предоставените от Пристанище Констанца данни на Maritime.bg доказват, че твърденията за „задръстване“ на румънския порт от украински товари, които бяха направени от ПП „Продължаваме промяната“, са силно преувеличени.
По време на посещение в Киев премиерът Кирил Петков заяви пред президента на Украйна Володимир О. Зеленски, че българското Пристанище Варна може да поеме износа на част от товарите, които в момента са блокирани от военния конфликт в местни терминали.
Нито Петков, нито Зеленски обаче обявиха публично как точно ще бъде постигнато това логистично начинание.
По-късно от държавния пристанищен оператор „Пристанище Варна“ ЕАД изтъкнаха, че имат готовност за обработка на зърнени товари от Украйна, когато такива бъдат транспортирани до терминалите във Варна и край Девня.
Вижте още: