Изследователският „Академик“ предава научната вахта на два по-малки кораба

Институтът по океанология при БАН си поставя задача да замени верния НИК „АКАДЕМИК“ в следващите пет години с два по-малки еднокорпусни кораба – 35-метров регионален клас и 20-метров за брегови изследвания. Снимка: ИО – БАН.

Институтът по океанология при БАН обяви поръчка за идейно проектиране на научноизследователски кораби за своите нужди, видя Maritime.bg. Институтът осигурява до 60 хил. лева за проектирането. Предметът на обществената поръчка е компонент от реализацията на Проект от Националната пътна карта за научна инфраструктура „Инфраструктура за устойчиво развитие в областта на морските изследвания и участие в европейската инфраструктура EURO-ARGO“ – МАСРИ.

Изследователската дейност на Института по океанология — Българска академия на науките (ИО – БАН) е в областта на морската физика, химията, геологията и археологията, биологията и екологията, динамиката на брега и океанските технологии. ИО – БАН осъществява комплексен мониторинг на българската част на Черно море, развива консултантска и експертна дейност, подготвя квалифицирани морски учени. ИО представлява БАН като координатор на всички изследвания, свързани с Черно море и Световния океан от Националната океанографска комисия (НОК) и успешно ръководи изследователската дейност и международните отношения в рамките на Междуправителствената океанографска комисия на ЮНЕСКО.

В момента ИО – БАН оперира собствен изследователски кораб, НИК „АКАДЕМИК“. Той успешно се експлоатира от института от 1985 г. (постройка 1979 г.), като през изминалия период е извършил повече от 250 изследователски мисии.

НИК „АКАДЕМИК“ е еднокорпусен, регионален клас, изследователски кораб с дължина 55,5 м, ширина 9,8 м, газене 4, 8 ми автономност от 30 дни. Екипажът му е от 20 души и може да взима на борда до 22 души научен екипаж.

Благодарение на грижите на Института по океанология по поддържането му, корабът се намира в добро оперативно състояние.

През 2022 г. предстои поредния класов ремонт на кораба, което ще позволи ИО – БАН да изпълнява оперативните си наблюдения и научни програми до края на 2027 г.

За този период ИО – БАН си поставя задача да замени верния НИК „АКАДЕМИК“ с два по-малки еднокорпусни кораба – 35-метров регионален клас и 20-метров за брегови изследвания.

Предвидената оперативна зона за 35-метров еднокорпусен кораб е Черно и Средиземно море, а за 20-метровия е крайбрежната зона на Черно море. Двата кораба, които ще заменят НИК „АКАДЕМИК“, трябва да бъдат адаптирани за употреба от океанографски институти, агенции или университети.

Дизайнът им трябва да се определя с висока гъвкавост, позволяваща различни мисии, високо ниво на интеграция на най-новите технологии, високи показатели за поведение на море и маневреност. Те трябва да имат здрава и лесна за поддръжка конструкция, ниска консумация на гориво и да осигуряват високо ниво на комфорт на море.

Институтът по океанология очаква идейните проекти за двата кораба да предвиждат експлоатационен живот поне за 25 години.

Корабите трябва да имат автономност поне за 15 денонощия – за 35-метровия съд и поне 5 дни автономност за 20-метровия кораб. Големият ще има далечина на плаване до 1 200 морски мили при скорост от 10 kn, а малкият до 200 морски мили.

През 40% от годината корабите ще осъществяват офшорни и крайбрежни хидрографски и океанографски мисии, включително мониторинг на околната среда. Планира се те да бъдат заети и с биологични изследвания, геолого-географски проучвания. Новите съдове трябва да са способни за работа с подводни управляваеми и буксируеми системи.

Двата съда ще плават под флага на Република България, показва справката на Maritime.bg.

Институтът по океанология очаква идейните предложения да включват най-новото навигационно, комуникационно и друго подходящо оборудване за размера, предназначението и зоната на експлоатация на новите кораби.

Задължително изискване за 35-метровия съд е да има динамично позициониране Class 1, сателитна комуникация, HF/VHF радио оборудване, ECDIS и два радара. За по-големия съд трябва да е предвидено интегриране в корпуса на 2 бр. многолъчева сонарна система – за дълбоки води и за шелфови акватории, както и поддънен профилограф и акустичен доплеров измерител на течение (ADCP).

Предвидената максимална скорост за двата съда е 12 kn.

Максималният дедуейт за 35-метровия кораб се очаква да бъде 85 тона, а за по-малкия 20-метров около 30 тона.

Разпределението на зоните за настаняване да бъде такова, че достъпът до работните помещения и отделните пространства да бъде оптимален и да осигурява оптимално използване на наличната палубна площ, изискват към бъдещите дизейни от Института по океанология.

По-големият съд трябва да бъде оборудван с алтернативен източник на енергия с нулеви емисии, който или подпомага, или изцяло замества главните двигатели по време на плаване. Капацитетът на системата трябва да бъде оразмерен така, че да осигури най-малко 1 час самостоятелно функциониране при крейсерска скорост или операции на мисия.

Идейните проекти трябва да бъдат предадени до 10-и май.


За НИК „Академик“

Научно-изследователският кораб АКАДЕМИК е в експлоатация от 1984 година (построен 1979). През 1988 година е преоборудван и обзаведен със съвременна навигационна и научно-изследователска апаратура и оборудване. Основните характеристики на кораба са:

  • водоизместване 1225 тона
  • дължина 55,5 м
  • ширина 9,8 м
  • газене 4,8 м
  • работна скорост 9,5 възела
  • екипаж 22
  • научен състав 20
  • автономност 35 дни
  • далечина на плаване 7500 морски мили

Корабът разполага със следните лаборатории:

Компютърна лаборатория: 8 m2 палуба-E;

Мокро помещение: 9.5 m2 палуба-C;

Многофункционална лаборатория: 22.5 m2 палуба-C;

Инструментална лаборатория: 14 m2 + 3.2 m2 палуба-C.

В допълнение, на разположение е пространство за инсталиране на 1 + 1 x 20 футов контейнер на палуби B и C, един 10 футов контейнер между димоотводите на палуба C и 89 m2 открито работно пространство на палуба C, което може да се използва за поставяне на до два 20 футови контейнера.

На кораба е инсталирана универсална кабелна система, позволяваща изграждането на връзки между мостика, всички лаборатории и работни пространства за свързване на различни видове оборудване. Налична е локална кабелна мрежа: Ethernet IEEE-802.3 – Protocols: TCP / IP + NFS + SMB.

НИК “Академик” е основният носител за използването на изследователската мини подводница PC-8B.

Постоянно инсталираното на борда оборудване включва: изследователски ехолоти: SIMRAD EA 200 и SIMRAD EK60; метеорологична станция: WEATHERPAK® -2000; сушилня и фризер за проби с обем 200l.

В зависимост от изпълняваните изследвания, на кораба могат да се инсталират: многолъчев ехолот SeaBat 7111 с PDS2000 програмно осигуряване; CTD SeaBird 911PLUS с 12 – 5 литрови проточни батометъра, управлявани от розета тип SBE 32 carosel; локатор за страничен обзор Klain’3000 със SonarWiz Map пост процесинг софтуер; гравитачни и вибрационни пробовземни устройства, както и различни размери багери за седиментни дънни проби; оборудване за вземане и първична обработка на хидробиологични проби.

НИК “Академик” е най-голямата морска научна инфраструктура на Република България.

С неговата помощ са проведени повече от 200 морски експедиции, 62 от които международни. По време на тези експедиции е събран огромен масив от физически, химически, биологични, геоложки и екологични данни. Корабът е част от европейската инфраструктура EUROFLEETS.

След 40 години в служба на морската наука, наближава времето той да бъде заменен с нови, многофункционални, отговарящи на съвременните изисквания научноизследователски кораби на Република България, оборудвани с необходимата апаратура, позволяваща да изпълняват и най-сложните изследователски задачи.

Последни новини

Хванаха 10 000 литра нелегално корабно гориво в Бургас

Национална агенция за приходите разкри над 10 000 л. нелегално гориво, складирано в база, собственост на транспортна фирма, съобщават от пресслужбата на агенцията без да разкриват името на дружеството. При внезапна проверка на района
Прочетете

В Русе отбелязват Деня на река Дунав под мотото „Открий Дунав“

Снимка: Maritime.bg С поредица от събития Община Русе ще отбележи на 29 юни Деня на река Дунав. Тази година мотото на националната кампания е „Открий Дунав“. Денят на река Дунав се отбелязва на датата, на която в София е подписана
Прочетете

Германия може да купи MV Werften за нуждите на бойния си флот

Германското правителство предложи да купи основния обект на изпадналата в несъстоятелност корабостроителна компания MV Werften, за да го превърне в арсенал за военноморския флот. Става дума за работилници и докове в Росток, посочва
Прочетете

Стартира регата Fair Play Cup във Варна

НА 25 и 26 юни Nipo Furniture, Black Sea Yachting и “Яхт клуб Кап. Г. Георгиев – Порт Варна” ще бъдат организатори и домакини за 3-ти път на станалата вече традиционна ветроходна регата „Fair Play Cup 2022”. Една регата,
Прочетете

В Бургас се провежда традиционната регата „Черноморец“

Стартира традиционната регата в детските и олимпийските класове "Черноморец 2022" в Бургас. Участват над 120 състезатели от всички клубове в странат. За поредна година яхтклуб "Черноморец" провежда регатата с подкрепата на
Прочетете

Варна отбелязва Международния ден на моряка

Тази година за десети пореден път във Варна на 25 юни 2022 ще се празнува “Международния ден на моряка”. Програма за празника, организиран от Моряшкия професионален съюз:
Прочетете

Отбелязваме Международния ден на моряка

Световната морска общност отбелязва Международния ден на моряка - 25 юни. През тазгодишната кампания по повод празника, Международната морска организация - IMO, привлича вниманието в световен мащаб към това как работната среда на
Прочетете

Пристанището в родното място на Вашку да Гама и Бургаският порт ще си сътрудничат

Меморандум за разбирателство беше сключен между „Пристанище Бургас” ЕАД и Пристанище Синес /Синеш/ - Португалия. Документът беше подписан по време на Международния морски форум „Синьото бъдеще - наша отговорност” BeFOR_BeGREEN.
Прочетете

Докерите в Германия настояват за увеличение на възнагражденията

В главните пристанища на Германия се проведе 24-часова предупредителна стачка, съобщи ДПА. В стачката участваха докери от пристанищата Хамбург Бремен, Емден, Бремерхафен, Вилемсхафен и Браке. В продължение на 24 часа те до
Прочетете

Делегация от Батуми посети Порт България Уест

Делегация от Батуми, начело с кмета на грузинския морски град Арчил Чиковани, посети пристанище "Порт България Уест". Делегацията от Батуми бе придружена от Н.Пр. Тамара Лилуашвили, посланик на Грузия в България, която активно работи
Прочетете

Последни новини

Пристанището в родното място на Вашку да Гама и Бургаският порт ще си сътрудничат

Меморандум за разбирателство беше сключен между „Пристанище Бургас” ЕАД и Пристанище Синес /Синеш/ - Португалия. Документът беше подписан по време на Международния морски

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент