Международната морска индустрия е отговорна за поддръжката на 90% от световната търговия, така че безопасността на корабите е от решаващо значение. Продължава дългогодишната тенденция за ограничаване инцидентите на море. Нахлуването на Русия в Украйна, нарастващият брой скъпоструващи проблеми, включващи по-големи кораби, кризата със смените и предизвикателствата пред задръстванията в пристанищата в резултат на бума на корабоплаването и управлението на предизвикателни цели за декарбонизация, означава, че няма място за самодоволство. Това са част от изводите в тазгодишния доклад на Алианц за безопасността на корабоплаването.
През миналата година глобално са загубени 54 големи кораба при инциденти. Общият брой на инцидентите с гибел на плавателни съдове намалява с 57% през последното десетилетие, според доклада. Южен Китай, Индокитай, Индонезия и Филипините са районите, в които най-често се случват аварии, водещи до загуба на плавателни съдове.
Докладът отчита, че войната в Украйна води до множество последици: загуба на човешки живот и кораби, поредна криза със смените в корабните екипажи, прекъсване на търговията, тежест на санкциите, цените и наличността на бункерно гориво.
Войната в Украйна причини масови смущения в глобалното корабоплаване, и вероятно ще изостри продължаващото прекъсване на веригата за доставки, претоварването на пристанищата и кризата със смените, причинени от пандемията Covid-19.
Морската индустрия беше засегната на много фронтове със загубата на човешки животи и кораби в Черно море, прекъсване на търговията с Русия и Украйна и нарастващата тежест на санкциите. Индустрията също е изправена пред предизвикателства пред ежедневните операции, с въздействащи ефекти за екипажите, цената и наличността на бункерно гориво и нарастващата заплаха, породена от кибер рискове, пише в доклада.
„Въпреки трагичната ситуация в Украйна и заплахата за моряците, които бяха блокирани от конфликта, прякото въздействие върху корабоплаването от войната в Украйна досега е до голяма степен ограничено до Черно море“, казва капитан Рахул Хана, главен морски риск консултант в Алианц.