ИАРА ще лови бракониери с дронове

За първите задачи, които си поставя ръководството на Изпълнителната агенция за рибарство и аквакултури (ИАРА), разговаряме с новия изпълнителен директор Христо Панайотов. Той първи предупреди рибарите за появата на мини в морските ни води, според бранша, което е добър начален атестат за човек, който идва от финансовия сектор (преди да заеме този пост оглавява областната дирекция на ДФ Земеделие в Бургас).

Ще се справите ли и с другото предизвикателство за навременното раздаване на индивидуалните квоти за калкан? Тази година се забави с два месеца, което много затрудни рибарите.

– Имах среща с браншовите организации и се разбрахме през следващата  година, както са направили колегите от Румъния, разпределянето на квотите да стартира още в началото на януари. Защото се губят два месеца, докато излезе регламентът, в който е посочено количеството за България. Тъй като неговият размер е ясен доста преди това, на тази база ще се опитаме да стартираме процедурата още от 1 януари 2023 година.

Какви са първите задачи, които си поставяте като нов изпълнителен директор на ИАРА?

– В краткосрочен план основната задача е да подобрим административния капацитет на Агенцията. Да видим има ли слаби места, какви са те, като обърнем внимание на контролната дейност, която не обхваща само Черноморието, а и вътрешните водоеми в страната. Направихме преглед на дейността на администрацията и сега работим по нов проект на устройствен правилник на агенцията. Тоест правим структурна реформа. 

Какво е нейната цел?

– Ресурсът, който имаме да бъде възможно по-оптимизиран. Ако трябва да вляза в конкретика, има дублиране на работа на отдели, неправилно и неравномерно разпределяне на елементите им в страната.

Нещо конкретно като първи стъпки в контролната дейност на агенцията?

– Проведохме няколко съвместни срещи с колегите от страната и нахвърлихме конкретни стъпки, които да предприемем на първо време. Например, смятаме да кандидатстваме по европрограми за купуване на дронове, с които да се осъществява по-добър контрол. Едно е нашите инспектори да обхождат язовира, докато открият и заловят бракониерите, друго е по въздушен път веднага да видят има ли нарушители и ако има да бъдат заснети. Разбира се, имаме нужда и от нови плавателни съдове за Черно море. В тази насока имаме широк обхват. 

Как смятате да набавите новите технически средства по линия на еврофондовете?

– По оперативна програма за морско дело и рибарство има възможности за придобиване на нови плавателни съдове и дронове. И едните, и другите са ни крайно необходими. Класически е примерът, че бракониерите винаги са поне една крачка напред в техническо отношение. Впрочем, ако са само една крачка е добре. Така, че трябва сериозно да увеличим техническите си възможности.

Има ли вероятност това да стане още тази година?

– Нужно е технологично време за кандидатствате по оперативните програми. Единственото, което е възможно да стане по-бързо още тази година е за дроновете, но за по-големите средства, като катери за морето, ще трябва да изчакаме новия оперативен период.

Осветляването на сектора е свързано с местата за разтоварване, тоест рибарските пристанища, които трябва да бъда подобаващо оборудвани, има вече няколко нови пристани, това помага ли в контролната работа на ИАРА?

– Тук контролната работа не е самостоятелна само на ИАРА. В някои аспекти, както в случая с разтоварването, има нужда и от Агенцията по безопасност на храните. Работим в тази насока, като стартирахме съвместни групи за Бургас, Варна и Добрич. Нужна е обаче още работа, тъй като нещата се случват по-бавно от темповете, с които ми се искат.

На този етап как върви борбата с бракониерите?

– В сайта на агенцията постоянно излизат резултатите от контролната ни дейност. Акциите са ежедневни. Наскоро имахме акция във Врачанско, която се проведе съвместно с полицията и заловихме група бракониери с голямо количество уловена риба. Бракониерство винаги е имало и ще има, нашата контролна функция е превантивна – да ограничаваме размерите му колкото се може повече. Разбира се, действията ни са ограничени в рамките на дадените ни правомощния, от  там нататък, ако законодателят прецени, може да ги увеличи. Например, ние не можем да арестуваме, не можем да претърсваме автомобили за риба с документи за произход. Сега това е работа на други контролни органи.

Имате ли възможност за законодателни предложения?

– По закон имаме това право. Обмисляме какво точно да предложим и в тази насока продължаваме срещите с браншовите организации, с неправителствени организации, с клубовете за спортен риболов и други заинтересувани лица. Събиране информацията, която ни е необходима и накрая ще излезем с законодателни предложения. Имаме воля за промяна.

Оформят ли се вече някои идеи за законови промени?

– Не мога да изпреварвам нещата, защото всяка промяна обхваща голям кръг. Едно се случва в морето, друго във вътрешните водоеми, река Дунав, също в стопанския и отделно в любителския риболов, съвсем различно в аквакултурите. Нещата са разнопосочни и не мога от раз да кажа това или онова ще направим. Няма да е сериозно.

Както разбирам, особено дължите да диалога с бранша?

– Разбира се. Проблемите пред бранша са от различно естество, а към тях се прибавиха и последиците от пандемията с Ковид-19, а сега и войната в Украйна, която породи и енергийна криза. Важно е да чуя от първо лице проблемите на обикновения човек, на рибаря, който ежедневно се бори с морските стихии за своето препитание. Наясно съм, че проблемите не са един и два и не могат да се решат за ден или два. Но е важно да започнем отнякъде. След като приключат всички планувани срещи, предоставената информация от тях ще бъде систематизирана, обобщена и взета под внимание в по нататъшната работа на ИАРА.

По темата:

Последни новини

Бюрократични бариери спират европейските пари за сектор „Рибарство“ и го обричат на фалит

Бюрократични бариери спънаха подпомагането на сектор „Рибарство“ по ковид мерките, отпуснати с европейски регламент, продължават и сега силно да ощетяват бранша с парите за бизнеса в условията на тежка икономическа криза и редица фирми
Прочетете

COSCO пусна блок-влак от пристанище Триест до Словакия

Нов железопътен маршрут от "Китайско-европейския сухопътен мост" започна работа този понеделник. Той се обслужва от китайската компания COSCO SHIPPING и е между италианското пристанище Триест и Велене, Словения, където се намира
Прочетете

Назначават Георги Събев за генерален директор на „Пристанищна инфраструктура“

Георги Събев (ляво), Николай Събев и Константин Бачийски, депутат от ПП в НС | Снимка: Искра.бг Георги Събев, бивш управител на "Южно-български морски образователен център", ще бъде назначен за генерален директор на Държавно предприятие
Прочетете

12 загинали и 260 ранени при инцидент на кораб в пристанище Акаба

Дванадесет души загинаха, а други 260 пострадаха, при инцидент на Пристанище Акаба, Йордания, съобщи местната държавна информационна агенция "Petra". Инцидентът е станал в понеделник на борда на плаващия под флага на Хонконг моторен
Прочетете

Кап. I ранг Петър Димитров е новият командир на Военноморска база – Варна

Днес, 27 юни 2022 г., капитан I ранг Петър Димитров прие длъжността командир на Военноморска база Варна, най-старото формирование от състава на Военноморските сили. Пред сградата на щаба на формированието се състоя военен ритуал за
Прочетете

Събев закри поради неефективност одитните комитети в пристанищата Варна, Бургас, Русе и ДППИ

Снимка: ДППИ Одитните комитети към седем дружества работят неефективно, докладите са формални и не са насочени към намаляване на държавните разходи. С този мотив министър Николай Събев прекрати днес дейността на структурите, които
Прочетете

Стана ясно кой е допуснал „Укрферри“ в България

Министерството на транспорта и съобщенията разпространи списък с постигнатото в секторите на транспорта по време на 6-месечното управление на кабинета "Петков". В него ясно е посочено като успех откриването на фериботна линия
Прочетете

Транспортният министър в оставка Николай Събев отчете работата си в сектор воден транспорт

Екипът на министъра на транспорта и съобщенията отчете дейността си, съобщиха от пресслужбата на Министерството. Ето какво твърди, че е свършил екипът на министъра в оставка Николай Събев за сектор "Воден транспорт". В
Прочетете

Подводна археологическа експедиция в Бургаския залив

Поредна подводна археологическа експедиция се провежда в момента в района на Бургаския залив. Тя се финансира изцяло от Община Бургас, организирана е от НИМ - София и Бургаския музей и се явява планово продължение на експедициите от
Прочетете

Украйна опитала да прекрати споразумението за фериботни превози с България

Украйна е направила опити и настоявала за прекратяване на тристранното споразумение за фериботни превози, което България е подписала с нея и Грузия. Информацията бе потвърдена от тогавашния транспортен министър Росен Желязков в
Прочетете

Последни новини

Бюрократични бариери спират европейските пари за сектор „Рибарство“ и го обричат на фалит

Бюрократични бариери спънаха подпомагането на сектор „Рибарство“ по ковид мерките, отпуснати с европейски регламент, продължават и сега силно да ощетяват бранша с парите за

Назначават Георги Събев за генерален директор на „Пристанищна инфраструктура“

Георги Събев (ляво), Николай Събев и Константин Бачийски, депутат от ПП в НС | Снимка: Искра.бг Георги Събев, бивш управител на "Южно-български морски образователен център", ще

Събев закри поради неефективност одитните комитети в пристанищата Варна, Бургас, Русе и ДППИ

Снимка: ДППИ Одитните комитети към седем дружества работят неефективно, докладите са формални и не са насочени към намаляване на държавните разходи. С този мотив министър

Транспортният министър в оставка Николай Събев отчете работата си в сектор воден транспорт

Екипът на министъра на транспорта и съобщенията отчете дейността си, съобщиха от пресслужбата на Министерството. Ето какво твърди, че е свършил екипът на министъра в

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент