
Войната в Украйна продължава 84-и ден. Тя засегна пряко корабоплаването и морската индустрия в Черно море, според „Алианц“.
Доведе до блокиране на 20 милиона тона зърнени товари в Украйна, според Европейската комисия.
Стана причина за безпрецедентни санкции, които повлияха на пазара, въведена бе забрана за влизане на руски кораби в пристанища на Европа, САЩ, Канада, Великобритания и други.
Войната в Украйна стана и причина за блокиране на над 100 плавателни съда в пристанища на Украйна. Хиляди моряци се озоваха насред военния конфликт, сред тях и българи.
В същото време две държави – Гърция и Турция, успяват най-сериозно да се възползват от настъпилата ситуация.
Гръцки компании от морската индустрия са сред най-честите купувачи на обявени за продажба руски кораби, основно танкери. Руският гигант „Совкомфлот“ вероятно ще се раздели с над 40 кораба.
Именно компании от Гърция се борят за тяхното придобиване, а през изминалите дни са приключени сделки за най-малко 10 плавателни съда. „На пазар“ за руски кораби са и компании на бизнесмени от Израел.
Междувременно над 70 кораба, контролирани от гръцки компании, са в основата и поддържат продължаващия износ на руски енергийни носители, предаде неотдавна „Лойдс лист“.
„Отчитаме над 20% ръст на заявките за ремонт на кораби, имаме работа за 6 месеца напред“, каза пред Maritime.bg представител на голяма корабостроителница в Турция. Страната се възползва главно от забраната за влизане на руски кораби в пристанища на Европа.
Драстичен ръст се отчита в сектор кораборемонт, след като десетки руски кораби са пренасочени към турски заводи.
Забраната засегна сериозно и българските корабостроителници, като за Турция са пренасочени поне дузина руски кораби за ремонт.