Иновативни технологии за виртуална и добавена реалност ще бъдат използвани в подготовката на морски кадри в Техническия университет – Варна. Идеята е да бъде постигнат максимално реален ефект в обучението, което да става подобно на компютърна игра. Тоест с активното ангажиране на мозъка на обучаемия, като съпричастен и действащ на корабен мостик, а не просто пасивен слушател в учебната зала. Това ще стане с изпълнението на проекта DERIN “Цифровизация и иновация в обучението на специалности в морската и речната навигация“, организиран от ТУ-Варна в съдружие с още шест чуждестранни партньори. Те са: Румънски научен център за подготовка на кадри, Университет по транспорта в Хърватска, Институт в Нидерландия, който също обучава кадри, Латвийската морска академия и училище, подобно на Варненската морска гимназия в Естония, като всеки от тях изпълнява определена част от проекта и подобно на пъзел да бъде сглобен накрая. Това заяви пред Мaritime.bg к.д.п. Петър Гембешев, ръководител на Морския квалификационен център към ТУ- Варна, координатор на проекта (ръководител на екипа е доц. Галина Илиева, директор на Научния институт към университета).
Модулът за дистанционно обучение вече е почти готов и в началото на юни беше представен в Ротердам, където се проведе голямо изложение на тези нови технологии организирано от партньорите по проекта.
Виртуалната и добавената реалност ще даде по-лесен и атрактивен начин за усвояване на учебния материал от бъдещите морски специалисти, като съпреживяват всичко от реалните действия на навигационния мостик на кораба. Те ще могат да изпълняват всички действия при сложни ситуации, маневри без да са в реална рискова среда, което е много ценно в този вид обучение, обясни кап. Гембешев.
Основната част от проекта, която изпълнява ТУ – Варна, е да направи във виртуална реалност обучението за работа на навигационния мостик, тоест как студентът да работи с отделните прибори, които се използват на мостика без реално да е на кораба – продължи координаторът на проекта.
Самото видео ще бъде подготвено в нашия тренажор, което е доста сложен процес, ще стане с помощта на 3D специална камера с 360 градуса обхват и след това с наслагване на другите части, заснети предварително. И когато си сложите специална каска попадате във виртуална среща, която напълно кореспондира с реалността на корабния мостик. По този начин започвате обучението си, като виждате всичко реално все едно присъствате на навигационния мостик. От там вече можете да усвоявате работата с всяко устройство или апаратура, която се намира на мостика. Примерно, да усвоите работата с електронната карта, как действа радарът, как работи самото управление и т.н. С други думи да можете реално да управлявате кораба.
Този начин на обучение няма да е само за студентите, а и за преподавателите, които по иновативни програми допълнително ще могат да повишават своя капацитет в овладяването на новите методи, иновативни технологии, тоест самите те да могат да боравят с тях. Накрая, когато проектът свърши догодина, да има обобщен цялостен метод как трябва по тези нови технологии да се обучават и преподавателите, и студентите – допълни кап. Гембешев.
По неговите думи проектът е по международната програма за обучение на студентите „Еразъм“ на ЕС. Накрая разработеното обучение в добавена реалност с всички инструкции ще бъдат качени на специална платформа, организирана от партньорите по проекта. На нея всеки студент и преподавател ще може безплатно да вижда различните модули на обучение и да избира този, който го интересува. А те ще са много на брой, като първоначално ще бъдат три модула: за управление на кораба от мостика, за корабната машина и гасене на пожар на кораба. Тоест как реално се действа при различните ситуации на борда. Тези три модула ще бъдат качени на видео на платформата и всеки преподавател безплатно ще може да обучава своите студенти, а също и самите да повишават квалификацията си по новите технологии.
Идеята е проектът да се продължи като бъдат включени и други модули и след време на тази платформа да могат да се обучават не само в учебното заведение, а и дистанционно по време на работа на кораба, каза още кап. Гембешев. Примерно – въвежда се ново изискване към опазване на околната среда и ние ще направим обучителен курс по изискванията на IMO, който ще бъде качен на електронната платформа. И така колегите ще имат шанс да допълват знанията си онлайн без да се откъсват от работното си място на кораба и по време на отпуск ще имат повече време да бъдат със семействата си, добави още той.
Самата морска професия е такава, че постоянно излизат нови иновативни неща, конвенции, допълват се нормативни актове и документи. И за да не си губи времето за задължителния курс, когато се е прибрал за месец – два да си почине вкъщи, човек ще може да го свърши още преди да слезе от кораба. Този начин за допълнителна квалификация е бъдещ модул, който ще бъде разработен като следващ етап на проекта, завърши кап. Гембешев.