През септември 2020 г. Европейският парламент подкрепи включването на водния транспорт в схемата за търговия с емисии на ЕС и се обяви за въвеждането на изисквания за мореплавателните компании да намалят емисиите си с поне 40% до 2030 г.
Депутатите определиха като недостатъчно амбициозно първоначалното предложение на Комисията, което предвиждаше само наблюдение на емисиите на въглероден диоксид и на потреблението на гориво от големите кораби.
През април 2021 г. Парламентът повтори призива си за съществено намаление на емисиите от корабоплаване и включването на индустрията в Европейската схема за търговия с емисии. Депутатите искат морският транспорт да стане по-чист и да допринесе за прехода към климатично неутрална Европа, заложен в Европейския зелен пакт, пишат от ЕП.
ЕП препоръчва постепенно отпадане на употребата на тежки горива и данъчни стимули за заместването им с алтернативни горива. Сред другите мерки за намаляване на емисиите е декарбонизация, цифровизация и автоматизация на пристанищата в Европа, както и технически подобрения – оптимизация на скоростта на плаване, иновации в системите за задвижване
В рамките на законодателния пакет „Подготвени за цел 55“ Европейската комисия предложи промени в схемата за търговия с емисии на ЕС, за да бъде обхванат и водният транспорт, както призоваваше Парламентът.
През май 2022 г. парламентарната комисия по околна среда подкрепи предложението.
В началото на юни 2022 г. депутатите гласуваха на пленарно заседание да върнат на парламентарната комисия по околна среда доклада за промените в схемата за търговия с емисии за допълнителна работа по текста.
Очаква се той да бъде в програмата на пленарното заседание на 22-23 юни.