Бойните кораби на България с името „Храбри”

Торпедоносецът „Храбри” е първи с това име във военноморската ни история. През първите шест години служба във Флота той е командван от лейтенант (днес капитан-лейтенант) Рашко Серафимов – първият български морски офицер подводничар. В навечерието на Балканската война (от 27 април до 8 май 1912 г.) „Храбри” и „Летящи” ескортират учебния крайцер „Надежда” по време на плаването му до Ялта, където председателят на Народното събрание д-р Стоян Данев се среща в Ливадийския дворец с руския император Николай ІІ.

Торпедоносецът „Храбри” в района на Военноморска база Варна. Екипажът е гологлав, без барети, тъй като снимката е направена по време на сутрешна молитва. Вдясно се вижда част от учебния крайцер „Надежда”

В самото начало на Балканската война (започнала на 5 октомври 1912 г.) – на 6 октомври 1912 г., пред Варна се появява турска ескадра в състав от броненосците „Тургут Рейс” и „Хайредин Барбароса”, както и четири контраминоносеца. Срещу тях излизат торпедоносците „Храбри” (командир лейтенант Рашко Серафимов) и „Строги” (командир лейтенант Петър Стоянов). Броненосците обсипват малките български торпедоносци със снаряди. Контраминоносците опитват да обходят „Храбри” и „Строги”, като ги поставят под двоен огън.

Морето около двата български кораба започва да ври и кипи от падналите снаряди. Лейтенант Серафимов дава сигнал за оттегляне, защото няма никакви шансове да се доближи до неприятеля за торпеден изстрел и не може да разчита на помощта на българската брегова батарея – турските кораби са извън нейния обхват. За тази неподражаема и решителна постъпка лейтенант Серафимов е предложен за награда. Варненският областен управител Ж. Жеков телеграфира до Министерския съвет: „Един от най-смелите миноносци е „Храбри” с командир лейтенант Серафимов”.

На 8 октомври 1912 г. бронепалубните крайцери „Хамидие” и „Меджидие” обстрелват Каварна и местността Свети Константин край Варна. Срещу тях излизат торпедоносците „Храбри” (командир лейтенант Рашко Серафимов) и „Летящи” (командир лейтенант Димитър Альов), но до бойно съприкосновение отново не се достига. Ситуацията се повтаря, но за двата български екипажа това е истинска школа за бойно майсторство и проява на жертвоготовност, достойна за подражание. За тези действия лейтенант Серафимов е удостоен с орден за заслуга. На 2 ноември 1912 г. командирът на „Храбри” инспектира в открито море парахода Espero, намира го с редовни документи и товар и му разрешава да продължи.

През първите шест години служба във Флота торпедоносецът „Храбри” е командван от лейтенант (днес капитан-лейтенант) Рашко Серафимов – първият български морски офицер подводничар

Още в навечерието на обявяването на войната срещу Румъния – на 26 август 1916 г., отрядът торпедоносци в състав „Смели” с командир лейтенант (днес капитан-лейтенант) Димитър Фичев, „Шумни” с командир лейтенант Александър Манолов и „Храбри” с командир лейтенант Борис Стателов кръстосва през деня североизточно от нос Калиакра, търси противника в открито море.
С обявяването на войната срещу Румъния на 1 септември действията на флотските сили се развръщат с пълна сила. Водосамолет № 723 потвърждава наличието на две батареи край Балчик, придвижването на една батарея южно от Екрене. „Шумни”, „Смели”, „Храбри” и „Строги” разузнават през деня пред Балчик, Каварна и Батова. Плаването е „за разузнаване и да безпокои неприятелските части, които действаха край брега”. Началникът на отряда донася, че: слаби румънски части се намират пред Балчик, по които торпедоносците изстрелват 58 снаряда. На 5 септември 1916 г. отрядът торпедоносци (без „Дръзки”) плава до Балчик, Каварна и нос Калиакра в 0,00 ч. – полунощ. Стоварват първия български морски десант. В края на Първата световна война торпедоносците са реквизирани заедно с другите български кораби от съглашенците. Само „Храбри” избягва нерадостните години на реквизицията, тъй като по това време е на дългосрочен ремонт във Варненското езеро. По-късно „Дръзки”, „Смели”, „Храбри” и „Строги” получават тралове, които са свалени след края на операциите по почистване на крайбрежието от мини.

През Втората световна война „Храбри” активно участва в конвоирането на транспортни кораби и при охраната на минните заградители. В края на войната пилотира търговски кораби при подхождането им към Варна и Бургас. На 25 ноември 1950 г.
командващият ВМС издава заповед, съгласно която се извеждат от експлоатация два стражеви кораба – № 512 и № 513, тип „Дръзки”. Те трябва да бъдат използвани от тук нататък само като учебни кораби, „на вързала”, но и при поддържане „в добро състояние на корпуса, котлите, двигателите и спомагателните механизми”. Макар да са посочени само бордовите номера, очевидно става въпрос за „Храбри” и „Смели”, защото „Строги” по това време е още в основен ремонт, а „Дръзки” е „парна централа” за ескадрения миноносец.

На 14 юни 1951 г. е издадена секретна Заповед на командващия ВМС № І-В: 183, съгласно която на Сталинската (Варненската) организация на Доброволната организация за съдействие на отбраната (ДОСО) се предават корабът „Храбри”, една лодка десеторка и една лодка шестнайсеторка, както и 500 спасителни ризи. Впечатляващо по мащабите си дарение за бедна България, чието население по това време се изхранва на купонна система!

Все пак как ще функционира „Храбри”, макар и разоръжен, но кораб с парна силова уредба, за която е необходим професионален екипаж. Подобен лукс организацията ДОСО едва ли би могла да си позволи. И не си го позволява. Оказва се, че временно изпълняващият длъжността командващ ВМС капитан І ранг Николай Бояджиев се е възползвал от отсъствието на контраадмирал Бранимир Орманов и е издал тази заповед, подбуден от чисто патриотични мотиви. Малко по-късно заповедта е отменена, а „Храбри” окончателно е изведен от строя, след почти четири десетилетия служба под български военноморски флаг.
Службата на торпедоносеца „Храбри” става част от командирската биография на контраадмирал Иван Вариклечков и контраадмирал Асен Тошев, капитан І ранг Рашко Серафимов (и тримата по-късно командват Флота) и капитан І ранг Борис Стателов (командир на Дунавската флотилия и на Морската учебна част).

Патрулната корвета „Храбри” е вторият ни боен кораб с това име. Със Заповед на командващия ВМС № 0039 от 28 юни 1975 г. в състава на Първи отделен дивизион противолодъчни кораби – Варна, е приет кораб проект 204 (НАТО – клас „Поти”) с бордови № 33. Първият командир на кораба е капитан-лейтенант Асен Шаралиев. Със Заповед на командващия ВМФ № 095 от 30 декември 1975 г. в изпълнение на Указ № 1694 от 2 ноември 1975 г. на противолодъчния (за борба с подводници) кораб (по-късно патрулна корвета) № 33 (по-късно № 14) е присвоено почетното име „Храбри”. През 1983 г. „Храбри”, тогава с командир старши лейтенант Йордан Халачев, е обявен за най-добър сред всички кораби за борба с подводници във ВМС.

Противолодъчният (за борба с подводници) кораб (по-късно патрулна корвета) № 14 „Храбри”. Графика, публикувана в седмичния вестник на ВМС през 1987 г.

Със Заповед № 0071/23.05.1989 г. на министъра на отбраната „Храбри” е изведен от състава на Първи дивизион и е прехвърлен в състава на Четвърти дивизион – Военноморска база Бургас, където получава бордови № 44. На 7 август 1989 г. „Храбри”, с нов екипаж, отплава към Бургас. Там службата му, свързана с евроатлантическата интеграция на страната ни, продължава до 2005 г.

След като на 22 октомври 2005 г. в състава на българските ВМС е приета фрегатата „Дръзки” (НАТО проект Е-71) – трети с това име във военноморската ни история, а фрегатата „Смели” (втори с това име във военноморската ни история) в наши дни е вече със сериозно изчерпан ресурс, на дневен ред излиза необходимостта за възстановянето на имената на първата тройка торпедоносци: „Смели”, „Храбри” и „Дръзки”. Така военните моряци от Първи и Четвърти дивизион патрулни кораби ще продължават историческата традиция, поставена от първите бойни кораби в нашия Флот на Черно море.

Автор: д-р Атанас Панайотов, в-к Българска армия

Последни новини

Рекорд: Над 100 газовоза са поръчани за строителство за полугодието

Над 100 газовоза са поръчани за строителство за първото полугодие на 2022 г., става ясно от данни на Clarksons'. Това е рекорд за ново строителство за всички времена. През миналата 2021 г. бяха поръчани 86 LNG-газовоза.
Прочетете

ООН се провали в набирането на пари за обезвреждане на „плаващата бомба“ в Червено море

Едва 100 хил. долара са набрани в организираната от ООН кампания, която има цел да осигури 20 милиона долара за справяне със ситуацията с FSO SAFER. Плавателният съд представлява изключително сериозна опасност за околната среда, а
Прочетете

Учени откриха „полюси на затопляне“ в Арктика

Руски и норвежки учени откриха в Арктика "полюси на затопляне" - зони с ускорено повишаване на температурата, по-голямо от скоростта на глобалното затопляне от десетилетия, съобщи ТАСС. Най-високите темпове на затопляне са
Прочетете

ИАРА ще получи над 35 млн. лева за дронове и нова техника

Планира се Изпълнителната агенция по рибарство и аквакултури да придобие различен вид техника, включително дронове, с което да се подпомогне изпълняването на контролните й функции, обяви в Бургас заместник-министърът на земеделието д-р
Прочетете

Бургас посреща Европейския шампионат по корабомоделен спорт

И тази година Бургас по традиция ще посрещне Европейския шампионат по корабомоделен спорт в клас "С". Очаква се участниците да предложат за оценка на журито 70 елитни модела. Освен от България, в Бургас ще пристигнат състезатели от
Прочетете

Изтеглянето на Русия от Змийския остров не гарантира износа на зърнени товари от украинските…

Изтеглянето на руснаците от Змийския остров е истински успех за украинците и болезнен удар за Москва, но не е сигурно, че ще промени хода на войната, смятат експертите. "Това е важно развитие на войната, което разхлабва обръча на
Прочетете

Флотът откри и унищожи морска мина край бреговете на България

Сигнал за плаваща морска мина е получен в Щаба на Военноморските сили в 15.10 ч. на 30 юни 2022 г. от Морския спасителен координационен център. Мината е забелязана на 27 морски мили източно от устието на река Камчия от моторен кораб
Прочетете

България участва в Конференцията на ООН за опазването и устойчивото използване на океаните и…

Снимка: Олег Ласточкин, © РИА Новости Заместник министър-председателят по климатични политики и министър на околната среда и водите Борислав Сандов взе участие в Конференция на ООН за опазване на океаните и морската околна среда.
Прочетете

Представиха пред украинския бизнес възможностите за износ на зърнени товари през пристанищата на…

Снимка: Пристанище Варна Възможностите за обработка на товари в българските пристанища във Варна, Бургас и Русе бяха представени пред представители на Украинската търговско-промишлена палата по време на събитие, организирано от
Прочетете

Путин: Абсолютно никой не пречи на Украйна да разминира пристанищата си и да изнася зърно

Фото: amic.ru Никой не пречи на Украйна да разминира пристанищата си. Това заяви днес президентът на Руската федерация Владимир Путин. Той коментира, че именно украинските военни са отговорни за минирането на пристанищата на Черно море
Прочетете

Последни новини

България участва в Конференцията на ООН за опазването и устойчивото използване на океаните и моретата

Снимка: Олег Ласточкин, © РИА Новости Заместник министър-председателят по климатични политики и министър на околната среда и водите Борислав Сандов взе участие в Конференция

Представиха пред украинския бизнес възможностите за износ на зърнени товари през пристанищата на България

Снимка: Пристанище Варна Възможностите за обработка на товари в българските пристанища във Варна, Бургас и Русе бяха представени пред представители на Украинската

Иновациите и дигитализацията дават нови хоризонти за развитие на синята икономика на България

На 22 юни 2022 г. се проведе национална конференция на тема "Иновации и дигитализация за устойчиво развитие на синята икономика на България". Организатори на събитието бяха

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент