Доказано е, че и последната регистрация на танкер BADR в корабния регистър на Израел е незаконна. По тази причина морският съд в Хайфа отмени регистрацията и издаде нареждане до израелския корабен регистър да заличи същата и да издаде съответния документ. Това заяви в предаването “Денят с Веселин Дремджиев” адвокат Владимир Владимиров. Управляваното от юриста адвокатско дружество “Владимиров и Ко” защитава интересите на либийското държавно танкерно параходство GNMTC. Контролът над построения през 2008 г. моторен танкер BADR (IMO: 9356426) с дедуейт 116 075 t бе отнет при изключително съмнителни обстоятелства преди 5 години години във водите край Бургас.
Адвокатът заяви, че въпреки решението в Израел – очаква сагата да се проточи още и към момента остава висящо ключовото дело в България, което най-после да възстанови собствеността и контрола над кораба на неговите законни собственици от Либия.
Maritime.bg припомня, че претендиращите да бъдат нови собственици на танкер BADR от България направиха множество опити да регистрират кораба под други флагове. Всички опити се оказа неуспешни. Случаят стана причина за включване на България в списъците на военноморското разузнаване на САЩ за страни и райони, които са потенциално опасни от пиратски актове, доколкото в незаконното отнемане на кораба участваха и държавни институции – Изпълнителна агенция “Морска администрация” и Главна дирекция “Гранична полиция”.
Адвокат Владимиров изтъкна и своите наблюдения по време на процеса: “Както нашата държавна администрация, така и повечето съдилища в страната, пропускат факта, че между България и Либия е налице договор за правно сътрудничество”.
Той изрази сериозни притеснения за техническото състояние на танкер BADR, който все още се намира във водите на Бургаския залив. “Този кораб стои 4 – 5 години, без да е извършван ремонт, контрол, корабът е без застрахователен режим, всички сертификати са изтекли”, коментира адв. Владимиров.
Юристът предупреди за потенциална опасност от замърсяване в български води и в активния туристически сезон и изтъкна, че наблюдава “безразличие и незаинтересованост от Морска администрация”.
Владимиров допусна иронично, че очаква Морска администрация вече да действа по казуса “със същата страст, с която отстраниха редовния екипаж на кораба”.
“Развитието няма да бъде много бързо, но във всички случаи контролът над кораба трябва да бъде възстановен (и върнат на либийската компания, б.а.), включително докато се води спорът”, подчерта още адвокатът.
Вижте още във видеото:
Maritime.bg припомня, че се очаква многомилионен иск срещу България от либийската компания за съдействието на държавата при отнемането на контрола над плавателния съд, в което активно участие имаше ИА “Морска администрация”. Тогавашен изпълнителен директор на агенцията бе кап. Живко Петров. По-късно той бе освободен от поста за провал на операцията по изтегляне и изваждане на заседналия кораб VERA SU край Камен бряг. Седмици по-късно се оказа, че Петров е възстановен на предишния си пост в агенцията и в момента е директор на Дирекция Морска администрация – Бургас. Именно заповеди на тази дирекция, свързани с либийския танкер, бяха отменени от българския съд като незаконосъобразни.
Припомняме, че не последва нищо за длъжностните лица от агенцията, въпреки обещанието на зам.-министъра на транспорта Владимир Върбанов, който също е юрист и изрази сериозни опасения за законосъобразността на предприетите действия от администрацията.
Вижте още във видеото: