Уникален проект за пренареждане на буйовете на танкерния терминал в близост до летището на остров Сейнт Винсент в района на Карибите осъществиха специалисти от Морския изследователски и квалификационен център към Технически университет – Варна.
Това не е първата задача, която изпълняваме за този морски терминал, заяви пред Мaritime.bg к.д.п. Андрей Станев, експерт по морски технологии в МИКЦ към ТУ – Варна, служител на “Параходство БМФ” и отговорен капитан на базирания във Варна влекач CASTOR. Връзките ни датират от 2021 година, когато разработихме на нашия симулатор целия остров и терминала, както и сложната операция по швартоването на танкери. След демонстрация пред портовите власти получихме разрешение от харбър мастъра и практически я извършихме на морския терминал, който обслужва летището на остров Сейнт Винсент, коментира още той.
На този терминал се извършва разтоварване на нефтопродукти в летищните танкове за зареждане с гориво на самолетите, но когато е бил строен на възможно най-близкото място до летището не са могли да направят най-доброто разположение на буйовете и ориентацията на терминала без наличието на детайлна симулация (която сега извършихме), отчитайки съществуващите неблагоприятни фактори на това място, като голямото мъртво вълнение от юг- югоизток, много силен източен вятър. Той е изцяло отворен, открит и заставането на корабите не предполага най- безопасния им престой, обясни кап. Станев.
Затова от години като университет си партнираме с оператора на терминала, включително извършвахме дистанционно асистиране при заставане на корабите. Заради ковид пандемията не можаха да ни транспортират дотам, за да стане на живо. Направихме телеметрично асистиране на борда на кораба, дистанционно стана и обучението на екипажите за заставане. В случая телеметрично означава дистанционно: те ме виждат, на борда има разположени камери, които на мен пък предават изображение на всичко, което се случва на кораба, за да се следи визуалното положение на съда спрямо терминала и брега. А параметрите: курс, скорост и т.н., се приемат автоматично от симулатора и на него виждам как движи симулиран кораб и мога да наблюдавам от птичи поглед цялата маневра. Всъщност, виртуално все едно съм на борда и реагирам, така че самата операция на кораба да стана максимално безопасно. Разбира се, това е съгласувано с харбър мастъра и с фирмата, съгласно техните процедури. Вече имат достатъчно голямо доверие в екипа ни, тъй като сме го доказали през годините, каза още капитанът.
Кап. Станев си спомня как първите години никой капитан на кораб не е искал да застава на този терминал. И това продължило до момента, в който екипът специалисти от МИКЦ разработил дигитален двойник на острова, дъното, релефа му, за да могат да симулират цялата операция. След това симулацията на операцията се показа на живо по нареждане на харбър мастъра. Тогава кап. Станев сам извършил първото пилотиране на кораба, с разрешение и присъствие на харбър мастъра на борда. После периодично ходили за безопасното заставане на различни кораби.
С годините капитаните пишат в своите предписания, че терминалът не е ориентиран по най- безопасния начин, тъй като от петте буя, разположени на този терминал, между които да застават корабите, изключително натоварени са само два, продължи кап. Станев. И фирмата оператор помоли екипа ни да направим симулация и да дадем предписание за най-ефективното им разположение, за да може операциите да станат максимално безопасни за престой, включително на по-големи танкери. Затова проведохме нашето изследване, сложната задача, която беше детайлно симулирана на симулаторите в ТУ – Варна, които са единствените, предоставящи такава възможност в България, а и в региона.
Предложеният вариант подобрява способностите на вече изградения терминал, като разпределя в по-добро съотношение силите върху котвените вериги на швартовите буйове, като се отчита по-доброто разположение на кораба спрямо преобладаващите ветрове, течения и вълнение. По този начин амортизацията на швартовите буйове се намаля в пъти, като понижава разходите на фирмата, обслужваща терминала. При симулациите се вижда в детайли, как силите са почти точно балансирани, като същевременно се отваря и по-голямо пространство за маневриране на кораба, с което се подобрява и безопасността по време на операциите, обясни кап. Станев. Сега доколко това предписание ще бъде изпълнено няма как да знаем, защото тепърва ще се остойностява от съответните компании, които ще го извършват. На единия от буйовете веригата вече се е претрила и може да се скъса по време на такава операция, така че става въпрос и за безопасността на операциите при сложното заставане на корабите.
Оптимизиране на готови терминали, както и предпроектни проучвания на нови пристанищни мощности се превръща в нова добра ниша, в която ТУ – Варна заедно със своя Морски изследователски и квалификационен център успешно се насочва през последните години, смята кап. Станев.
Например, искаха от нас становище за оптимизиране проекта на новия газов терминал, който ще строят във Варненското и Белославско езеро и дадохме своите предписания. Изпълнихме успешен подобен проект за нов зърнен терминал във Варненското езеро. Направихме го заедно с професионалните оценки и препоръки от Пилотска станция – Варна, без които няма как да се дават подобни предписания. В тази насока работим успешно и в чужбина. Просто има много голяма нужда от такива изследвания и експертиза.
Предпроектните проучвания, както и детайлни мащабни моделни изпитания на пристанища, които могат да се правят в Центърът по хидро- и аеродинамика, биха помогнали на инженерите и да спестят милиони за преработване на вече построени пристанища и марини, чиито подходи се затлачват. Пример е пристанище „Карантината“, както и марините по Южното Черноморие , които се затлачиха с наноси след построяването им.
Проектирането и изграждането на морски пристанища и марини е много сложно начинание и дори такъв мега проект, като „Палмата“ в Дубай имаше слабости, въпреки милиардния си бюджет.
Кап. Станев смята, че има много красноречиви примери и в тази връзка предпроектните проучвания и симулации са напълно необходими. Той подчерта, че средствата за тяхното извършване са пренебрижимо малки, в сравнения с последствията и разходите по отстраняването им. Като допълни – естествено, че природата е нещо, което трудно се предсказва, но можели да се приближат максимално до ефективното с такива симулации. Центърът по хидро- и аеродинамика във Варна разполага с напълно усъвършенствана система за моделни изпитания. Центърът и МКИЦ към ТУ – Варна са напълно в състояние да помагат на държавните и частни проекти, за да се постигне максимално близко до реалността състояние преди започване на строителните работи, коментира още капитанът.
Ако се търси нашето съдействие може поне да се минимизира рискът. Ето, сега ще се строи много голямо пристанище в Гърция (по-голямо от това в Констанца), свързаха се с нас и очакваме да ни възложат предпроектното проучване. Говори се за новия терминал „Максуда“ и спокойно може да се провери неговата целесъобразност, което няма нищо да струва на фона на големите инвестиции за изграждането му, добави още кап. Андрей Станев.