Командирът на „Св. св. Кирил и Методий“ кап. Данаилов: Подготвяме екипаж от универсални бойци

Подготвяме екипаж от универсални бойци. Това казва в интервю пред Атанас Панайотов за в-к „Българска армия“ командирът на научно-изследователския кораб „Св. св. Кирил и Методий“ капитан ІІ ранг Николай Данаилов.

– С какво ремонтът на научно-изследователския кораб „Св. св. Кирил и Методий“ промени живота на екипажа?
– Той се промени още преди да започне ремонтът. Всички: от старши помощник-командира до последния матрос поеха допълнителни функции. Това, което специалистите от „Булярд“ изпълняват на борда, става и с участието на наши офицери, старшини и матроси. Безопасността е на първо място, но редом с нея е и компетентността на всеки един от нас. Ремонтът ни дава възможност по-добре да усвояваме различните апаратури и механизми, с цел не само да ги познаваме добре, но и в максимална степен да придобием способности за техния евентуален ремонт в открито море. Там трябва сами да решаваме възникналите проблеми. В хода на ремонтните дейности се раждат и нови идеи за поддръжката на техниката, за осигуряването на необходимите резервни части преди отплаването ни към Антарктида.
Имаме и още една цел – да спестим част от средствата, предвидени за ремонта, при възможност. Защото възникват и непредвидени проблеми, които не са планирани в ремонтната дейност. Радвам се, че успяваме да правим това само с наши сили. Има „тесни места“ както на палубата, така и в машинното отделение – корабът преди време е изпълнявал задачи, не всички от които кореспондират с новото му предназначение.

– От една страна, възстановявате живота на един кораб, който дълги години не е бил в експлоатация, а от друга – подготвяте същия този кораб за продължителна полярна експедиция…
– Да, доста е сложно, всичко се прави за първи път. За това още при първите кадрови беседи с бъдещите членове на екипажа аз исках да бъда убеден не само в тяхната мотивация. Другите важни качества, които ценя, са способностите на всеки един от нас и извън щатната му длъжност. Нямаме информация за част от предизвикателствата, пред които ще се изправим, за това ни е необходим екипаж от, образно казано, универсални бойци.

– Виждам, че на борда има и курсанти от Морското училище. Как те участват в ремонта?
– Практикантите – курсанти от ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“ се включват активно в ремонтните дейности. Те действат под ръководството на специалист от екипажа и се възползват с добрата възможност за опознаването на кораба и в най-малките подробности. Това в учебните зали и кабинети няма как да стане, а практическите познания, получени тук, след това ще им помогнат да усвояват и теоретическите основи на редица дисциплини. Така „Св. св. Кирил и Методий“ продължава да изпълнява функциите си и на учебен кораб. Нещо повече: планираме създаването на модерен учебен мостик. Там ще развърнем поне четири щурмански поста за обучение на бъдещите навигатори. Да, модерен, с много електроника, но без да забравяме, че владеенето на класическата навигация е в основата на подготовката и на съвременния корабоводител.

– Май не само курсантите проявяват интерес към устройството и възможностите на „Св. св. Кирил и Методий“?
– Да. Преподаватели от ВВМУ, които често посещават кораба, са впечатлени от мащабите на ремонта и от новостите, които до сега не са срещали на другите наши военни кораби. А нашият кораб към момента е и най-големият военен плавателен съд на България, с водоизместване над 3000 тона. Колегите от Щаба на ВМС смятат, че освен учебна платформа, той е способен да изпълнява и други специфични задачи.

– „Екипаж от универсални бойци“! Имате ли вече такива?
– Имаме. Старши помощник-командирът капитан ІІІ ранг Радко Муевски е бил вахтен офицер на минния ловец „Цибър“, има богат опит и от участието си в мироопазващи мисии в чужбина, с много добър английски, отчасти владее и испански език. Той е и практикуващ офицер-водолаз. Главният механик капитан ІІІ ранг Стоил Попов има голям практически опит, натрупан при експлоатацията на кораба-станция за размагнитване (сега учебно-спомагателен кораб) „Капитан І ранг Димитър Добрев“. Там много от механизмите действат по принципи, близки до тези, които сега имаме на кораба. Затова много бързо навлезе в дълбочина на новата материална част, предстои му да израства и на академично ниво, защото заедно с нас ще плават и курсанти – бъдещи корабни механици.
Щурман на кораба ще вземем от ВВМУ, от катедра „Корабоводене“ – опитният преподавател капитан ІІІ ранг Христо Христов. Той ще поеме и подготовката на курсантите практиканти на учебния мостик.
Капитан-лейтенант Димитър Бахчеванов е командир на инженерната секция. Той дойде при нас от фрегатата „Верни“ и има богат опит от участия в задгранични мисии. За неговата мотивация е достатъчно да посоча, че той е от Бургас и службата във Военноморска база Бургас би трябвало да го устройва. Той обаче е впечатлен от нашата мисия, от необичайните предизвикателства, пред които никой в България не се е изправял и реши да се присъедини към нас. Участвал е и в операцията по изваждането на авариралия вертолет „Пантер“, което освен всичко друго е и добра психическа закалка.
От командването на ВМС привлякохме старши лейтенант Георги Димитров, който при нас стана командир на техническата поддръжка и кораборемонта. Успяхме да го измъкнем от необичайната за един старши лейтенант щабна обстановка, а е завършил за корабен механик. Той прегърна идеята и ни показа и други свои способности. Работи с подводни и надводни дронове, добър фотограф е. ВВМУ вече има подводен дрон и когато го вземем на борда, вече имаме оператор, който ще борави с него.

– Ще попитам и за един лейтенант, който след завършването на Морското училище е бил искан и от други флотски формирования…
– Лейтенант Станислав Стефанов бе първият, който ми се обади, след като бях назначен за командир на научно-изследователския кораб. Сподели, че за него ще бъде чест да стане част от екипажа. Бях впечатлен от различните му идеи, които подсказват за рядко срещана креативност. Оказа се обаче, че и други флотски формирования проявяват интерес към него. И този път получихме съдействието от страна на началника на Морското училище флотилен адмирал проф. двн Боян Медникаров, след което лейтенантът все пак дойде при нас. Сега е офицер по логистиката и гориво-смазочните материали, отговаря и за противопожарното оборудване. Много бързо навлиза в работата и постига първите си успехи. Не спира да помага в различните кораборемонтни дейности, има златни ръце. Без такива като него няма да тръгна в открито море.

– Има ли и други флотски офицери, които искат да станат част от екипажа?
– Да, има много колеги офицери, които искат това. Но при част от тях движещата причина е разочарованието от досегашната им служба. А при нас няма място за сърдити и обидени. Водещи са мотивацията и способностите. И още нещо много важно – каква позиция заемат и членовете на семейството на човека, който кандидатства за съответна длъжност при нас. Освен всичко друго, сред членовете на нашия екипаж преминава и процесът на осъзнаване за бъдещата ни мисия, която ще бъде първата в нашата морска история. Експедицията до Антарктида и обратно ще продължи пет месеца! Дори и в гражданския флот офицерите сключват договор за четири месеца. В процеса на подготовката ще използваме опита на ВМС, които системно изпращат кораби на мисии в Средиземно море. Защото заплащането на членовете на екипажа в мисия е различно от това във всекидневието. Отделно ще направим оценка на риска и за периода от около 45 дни, през които ще действаме в полярни води, ще осигурим допълнително заплащане. Така е и при колегите от партньорските ни държави. Но това не е единственото мотивационно средство. Важното е всеки един от нас да изгради атмосфера на доверие в семейството си, за да може да тръгне на далечен път спокоен и уверен, че на брега го очакват най-близките, които го подкрепят безрезервно.|

– Има и не съвсем безопасни акватории, през които ще премине част от бъдещото плаване на кораба. Какво планирате в това отношение?
– Ние сме военен кораб. Регистрирани сме като Naval Research Vessel. На борда ще имаме необходимите средства за самозащита. Разработваме документите за правата ни за тяхното използване при съответна ситуация, които ще докладваме в Министерството на отбраната и в Щаба на отбраната.

– Фактор, който ще определя успехът на Вашата мисия, е и логистиката. Имате ли яснота по този въпрос?
– Старши-помощник командирът във взаимодействие с отдел „Логистика“ на ВВМУ регистрира кораба в NSPA (NATO Support and Procurement Agency). Тази агенция действа по целия свят. В което и пристанище да спрем, ще взаимодействаме само с NSPA. С нея ще осъществяваме и разплащанията. Ще се стремим да спираме само във военни пристанища, за да не плащаме пристанищни такси. И ще ползваме само военни пилоти и военни буксири.

– Успех!|

Източник Атанас Панайотов, в-к "Българска армия"

Последни новини

36 кораба са преминали по зърнения коридор в Черно море

Над половин милион тона зърно вече са изнесени от Украйна през Черно море от началото на август, съобщи днес ООН, цитирана от ДПА. Откакто Украйна, Русия, Турция и ООН се договориха да отворят маршрута през Черно море в края
Прочетете

ФБР арестува пристанищни синдикалисти, изнудвали морски фирми и натрупали 1,2 млн. долара

Пристанищни синдикалисти са арестувани при операция на ФБР в Пуерто Рико. Арестувани са председателят на синдикат в пристанище Сан Хуан, пристанищен служител и още петима души по обвинения за организиране на престъпна група, която
Прочетете

„Космос шипинг“ иска над 12,4 млн. лева за драгиране на Дунав

Варненската "Космос шипинг" АД е предложила цена от 12 435 120 лева за драгиране в най-критични участъци за възстановяване на проектни дълбочини по фарватера по препоръките на Дунавската комисия в българския участък за поддържане на
Прочетете

Настаняват украински бежанци на втори пътнически кораб в Шотландия

DJI_0010 Правителството на Шотландия обяви планове за наемане на втори пътнически кораб, на който да се настаняват бежанци от Украйна. Круизният кораб Ambition ще осигури настаняване на до 1750 украински бежанци в пристанище
Прочетете

Шумово замърсяване от корабоплаването застрашава африканските пингвини

Снимката е илюстративна. Африканските пингвини, които са застрашен вид, изчезват от естествения си хабитат по източното крайбрежие на Република Южна Африка (РЮА) заради шумово замърсяване от корабите, установи изследване, цитирано от
Прочетете

Морската индустрия търси изкуствен интелект

Близо 1 млрд. долара ще инвестира морската индустрия в търсене на решения с изкуствен интелект (AI), става ясно от изследване на Lloyd's Register и Thetius. Секторът ще инвестира все повече до 2027 г., когато се очаква да бъдат
Прочетете

Над 450 хил. тона зърнени товари са изнесени през украинските пристанища

Над 50 чуждестранни плавателни съда, плаващи под флаговете на 14 държави, остават блокирани в шест украински пристанища - Херсон, Николаев, Черноморск, Одеса, Очаков и Южний. Това съобщи Михаил Мизинцев, началник на руския Национален
Прочетете

MSC купува болници

Базираната в Женева Mediterranean Shipping Company (MSC) участва в консорциум, който се очаква да придобие международната частна болнична група "Mediclinic". Последната има болници в Южна Африка, Намибия, Швейцария и Обединените
Прочетете

Планират финансови субсидии за моряци от Украйна

Предоставянето на финансови субсидии на украински моряци се разглежда като възможност от неправителствени организации от морската индустрия. Фонда за международна помощ за моряци (SIRF) проведе проучване за нуждите на моряците,
Прочетете

Кап. Жеков: Това е може би най-неблагоприятната година за корабоплаването, стотици съдове изчакват в…

Стотици самоходни и несамоходни плавателни съдове изчакват в българо-румънския участък на река Дунав заради много ниското ниво. Това съобщи пред БТА директорът на дирекция "Речен надзор - Русе" към агенция "Морска администрация" Иван
Прочетете

Последни новини

ФБР арестува пристанищни синдикалисти, изнудвали морски фирми и натрупали 1,2 млн. долара

Пристанищни синдикалисти са арестувани при операция на ФБР в Пуерто Рико. Арестувани са председателят на синдикат в пристанище Сан Хуан, пристанищен служител и още петима

Шумово замърсяване от корабоплаването застрашава африканските пингвини

Снимката е илюстративна. Африканските пингвини, които са застрашен вид, изчезват от естествения си хабитат по източното крайбрежие на Република Южна Африка (РЮА) заради шумово

MSC купува болници

Базираната в Женева Mediterranean Shipping Company (MSC) участва в консорциум, който се очаква да придобие международната частна болнична група "Mediclinic". Последната

Кап. Жеков: Това е може би най-неблагоприятната година за корабоплаването, стотици съдове изчакват в българо-румънския участък на река Дунав

Стотици самоходни и несамоходни плавателни съдове изчакват в българо-румънския участък на река Дунав заради много ниското ниво. Това съобщи пред БТА директорът на дирекция

„Грийнпийс“ пуска каменни блокове край британското крайбрежие срещу дънните тралове

"Грийнпийс" планира да пуска каменни блокове по югозападното британско крайбрежие, за да опази редки видове от улов с дънни тралове, предадоха ДПА и Пи Ей Мидиа (бивша Прес

В терминал Варна-изток започва изграждане на зърнен терминал и разширяване на съществуващите складови стопанства

Нова визия за развитие и стремеж към по-висока конкурентоспособност, обяви като приоритет в публикация за "24 часа" изпълнителният директор на "Пристанище Варна" ЕАД Ивайло

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент