„Защо да им плащам? Те се отнасят към този кораб като към хотел“, твърди неразкаялият се собственик на 28-годишния кораб SAI ARAMBH, изоставен в Шри Ланка в продължение на 32 месеца с бедстващ без заплати екипаж, живеещ в мизерия и преживяващ с подаяния от благотворителни организации.

Със 138% са се увеличили случаите с изоставени екипажи в световен мащаб за 2022 г. и по всичко изглежда, че миналогодишният рекорд с 95 изоставени екипажа може да бъде счупен, алармира Lloyd’s List.
Капитан Муштак Ахмед Кападе е на борда на 28-годишния кораб за генерални товари SAI ARAMBH (IMO: 9115456) в пристанището на Коломбо от октомври 2019 г. Той не получава заплащане, няма достъп до храна и питейна вода и не може да напусне. Заедно с петима членове на екипажа, останали на борда, капитан Капде чака съдебно решение от Върховния съд на Шри Ланка, което може да наложи публичен търг на кораба и да сложи край на жадуваната от 32 месеца справедливост.
Но икономиката на Шри Ланка е в свободно падане на фона на политическа криза и съдилищата практически не функционират, докато екипажът на SAI ARAMBH остава в очакване на неизвестното.
Заедно с повече от 3 500 други моряци по целия свят, те са били „оставени на течението“, без възможност да се завърнат у дома, а изгледите за скорошен край на тяхното изпитание са малки. Някои от случаите с 247-те кораба, които са изоставени на различни места по света, все още не са решение от повече от десетилетие.
Случаи като този с кораба SAI ARAMBH се увеличават бързо.
Броят на изоставените екипажи се е увеличил със 138% през миналата година. Представители на индустрията вече предупреждават, че 2022 г. е напът да надмине рекордните 95 случая, регистрирани година по-рано.
49 са екипажите, изоставени от оператори без заплащане през 2022 г. Те са регистрирани от Международната федерация на транспортните работници и Международната организация на труда.
Известно е обаче, че недокладването е проблем и истинската цифра вероятно ще бъде много по-висока.
Общо 787 са моряците в изоставени екипажи, които са докладвани на ITF за тази година. Подобно на капитан Капде и неговия екипаж, много от тях са индийци.
В повторение на миналогодишната статистика Панама вече се откроява като флаг с най-голям брой изоставяния, натрупвайки общо 16 случая досега тази година. Флагът записа 29 случая миналата година.
По отношение на местоположението – Обединените арабски емирства са най-често срещаното място за изоставяне на плавателен съд, като от януари са докладвани 11 случая, засягащи 157 моряци.
„Ако тази възходя тенденция продължи да се увеличава със сегашния темп, ще станем свидетели на повече нещастие и трудности, нанесени на нищо неподозиращи моряци и техните семейства, на фона на милиарди печалби, реализирани в сектора“, казва Дейвид Хамънд, главен изпълнителен директор на неправителствената организация Human Rights at Sea.
„Грубото неравенство е просто неприемливо в индустрия за няколко трилиона долара. Ако регистрираните изоставени моряци до момента са някаква мярка за мащаб, какво да кажем за истинския брой, включително тези все още нерегистрирани случаи?“ — продължи Хамънд.
Броят на изоставените екипажи се увеличи рязко след началото на пандемията, но той продължава да расте и тази година.
Според Натали Шоу, директор по въпросите на заетостта в Международната морска камара, нарастващият брой случаи отразява съдбата на компании, които са работили „с малко пари за спешни случаи“.
Случаят с кораб SAI ARAMBH е тревожно позната история за онези адвокати и индустриални асоциации, които се опитват да намерят решения за моряците, станали заложници и икономически жертви.
Капитан Капде поема кораба през септември 2018 г., но до октомври 2019 г. технически проблеми стават причина за принудителен ремонт на стареещия плавателен съд в Коломбо. Докато съсобствениците на кораба, капитан Прафула Ранджан и капитан Дхану, работещи с фирмата SPS Marine Ocean Continental Shipping, инвестират приблизително 300 000 долара в ремонта, екипажът остава без заплати.
Капитан Ранджан казва пред Lloyd’s List, че ремонтът е изчерпал всичките му финансови резерви, оставяйки го неспособен да плати на екипажа. Той нарежда на моряците да отплават, като ги уверява, че ще им бъде платено, след края на поредния рейс.
Екипажът отказа и в крайна сметка арестува кораба.
Последва поредица правни предизвикателства и взаимни обвинения от двете страни, подробно описани в обширна съдебна документация, но все още предстои да се произнесе по тях Върховният съд на Шри Ланка.
От първоначалния 19-членен екипаж – само шестима, включително капитан Капде, остават на борда, чакайки заплащане и прибиране към дома. Изминалите 32 месеца са превърнали кораба развалина.
На 29 март член на екипажа се спуска по силно корозирала сходня, за да слезе на брега, но се подхлъзва, пада и загина в пристанището.
Съсобственикът на кораба капитан Ранджан отрича обвинението, че е изоставил кораба и екипажа. Той обвинява екипажа и капитан Капде за отказа да отплава и оправдава неплащането на заплатите, като обяснява, че е загубил спестяванията си и къщата си в резултат на съдебните спорове.
Въпреки че признава първоначалното неизплащане на заплати, според Ранджан 32-та месеца, през които екипажът е бил на борда, са техен проблем.
„Защо да им плащам? Те не работят и аз им казвам да напуснат. Те не трябва да са на борда на този кораб – те се отнасят към него като към свой собствен хотел“, каза капитан Ранджан пред Lloyd’s List от Индия, където очаква окончателното решение на Върховния съд на Шри Ланка.
През 2013 г. Международната морска организация прие Морската трудова конвенция. Въпреки че е ратифицирана от еквивалента на 95% от световния тонаж, по-малко от 60% от 174-те отделни държави-членки на IMO са парафирали документа.
Към края на тази година ще има съвместна среща на IMO и ILO, за да се проучи какво друго може да се направи, за да се спре нарастващият брой случаи на изоставяне като с кораб SAI ARAMBH.