Кораб „Рожен“ на БМФ отплава от украинското пристанище Черноморск

Около 0640 ч. на 05 август, кораб РОЖЕН от състава на „Параходство Български морски флот“ АД бе изведен от украинското пристанище Черноморск. Снимка: Униан

Кораб РОЖЕН (ROJEN, IMO: 9754927) на Параходство Български морски флот отплава от украинското пристанище Черноморск около 0615 ч. на 05 август. Той ще премине по договорения между Русия и Украйна (със съдействието на Турция и ООН) морски коридор за износ на зърнени товари от страната. РОЖЕН е първи кораб, отплавал от украинското пристанище Черноморск от началото на войната.

Контролираният от българска компания бълкер РОЖЕН е ескортиран от влекач KAPITAN NEZAVITIN (IMO: 8027145), а освен него от Черноморск отплава турският кораб за генерални товари POLARNET (IMO: 9758961). От пристанище Одеса отплава и бълкер NAVI STAR (IMO: 9590979). Трите кораба ще се съберат в конвой край Одеса и ще се насочат в южна посока.

РОЖЕН бе блокиран в южното пристанище от началото на военните действия, започнали на 24 февруари т.г., генерирайки около 15 хил. щ. долара дневни загуби за „Параходство Български морски флот“ АД.

РОЖЕН е втори кораб, контролиран от българска компания, попаднал в капана на конфликта.

В Азовското пристанище Мариупол все още очаква разрешение за отплаване и кораб ЦАРЕВНА (TZAREVNA, IMO: 9145231). Русия осигури евакуацията на част от моряците от екипажа.

Неуспешни бяха опитите на правителството на Кирил Петков да осигурят извеждането на двата кораба от пристанищата, макар властите в Украйна да поеха подобен ангажимент.

В същото време БМФ извършваше успешни смени на моряци от екипажа на кораба в Черноморск. В момента на кораба има 11 души. Очаква се в Истанбул екипажът да бъде допълнен. РОЖЕН ще превози 13 хил. тона царевица до Великобритания.

В първите седмици от началото на конфликта Руската федерация предложи „Син коридор“, през който да бъдат изведени блокираните в украинските пристанища кораби. Украйна не допусна отплаването на нито един кораб, въпреки натиска от международни организации и редица държави. Над 100 кораба и 2 000 моряци останаха в капана на войната.

Страната се съгласи да отвори пристанищата си след надвисването на глобална продоволствена криза, свързана с износа на украинска селскостопанска продукция. В края на юли 2022 г., пет месеца след началото на военните действия, Киев и Москва подписаха забележително споразумение с Турция и ООН, което ще осигури износ през украинските черноморски пристанища на зърнени товари за световните пазари и ще позволи на Русия също да изнася зърно и торове.

Подписването на сделката в Истанбул беше наблюдавано от турския президент Реджеп Тайип Ердоган и генералния секретар на ООН Антонио Гутериш, като и двамата казаха, че пактът ще попречи милиарди хора да бъдат изправени пред глад и ще облекчи глобалната инфлация, засягаща храните.

Украйна започна да разминира трите пристанища – Черноморск, Одеса и Южни, а по-рано бе обвинена от Руската федерация, че именно мини от загражденията са станали причина за застрашаване на международното корабоплаване в южните части на Черно море, където бяха открити близо 10 дрейфащи мини.

На 26 юли страната обяви коридор, по който ще бъдат извеждани кораби със зърнени товари. Той дублира предложения от Русия преди месеци, като единствената разлика е, че преминава по-близо до бреговете на Украйна. Корабите ще бъдат извеждани с помощта на украински пилоти и влекачи, конвои ще бъдат образувани в района на Одеса, а в южно направление плавателните съдове ще бъдат охранявани от турските военноморски сили. В Черно море вече навлязоха две фрегати и подводница на южната ни съседка, които следва да гарантират безопасността на конвоираните кораби до Турция. Именно страната ще осигурява и провеждането на проверки, заедно с руски представители, на плавателните съдове, които ще се насочват към Украйна за износ на зърнени товари. Те следва да гарантират, че в атакуваната държава няма да бъдат внасяни оръжия по море.

„Параходство Български морски флот“ АД получи кораб РОЖЕН на 21 януари 2019 г. Той е третият от серията новопостроени модерни бълкери по проект Bluetech 42 с дедуейт 42 300 т., които компанията придоби. Корабите от серията се с изключително ниското влияние, което оказват над околната среда. Те са дълги 185 метра, широчината им е 31 метра, газят 10,5 метра. Бълкерите Blutech 42 са изключително икономични, задвижвани са с двигатели MAN 5G50 B 9,5 TII.

Войната в Украйна и нашите моряци

Последни новини

Настаняват украински бежанци на втори пътнически кораб в Шотландия

DJI_0010 Правителството на Шотландия обяви планове за наемане на втори пътнически кораб, на който да се настаняват бежанци от Украйна. Круизният кораб Ambition ще осигури настаняване на до 1750 украински бежанци в пристанище
Прочетете

Морската индустрия търси изкуствен интелект

Близо 1 млрд. долара ще инвестира морската индустрия в търсене на решения с изкуствен интелект (AI), става ясно от изследване на Lloyd's Register и Thetius. Секторът ще инвестира все повече до 2027 г., когато се очаква да бъдат
Прочетете

Над 450 хил. тона зърнени товари са изнесени през украинските пристанища

Над 50 чуждестранни плавателни съда, плаващи под флаговете на 14 държави, остават блокирани в шест украински пристанища - Херсон, Николаев, Черноморск, Одеса, Очаков и Южний. Това съобщи Михаил Мизинцев, началник на руския Национален
Прочетете

MSC купува болници

Базираната в Женева Mediterranean Shipping Company (MSC) участва в консорциум, който се очаква да придобие международната частна болнична група "Mediclinic". Последната има болници в Южна Африка, Намибия, Швейцария и Обединените
Прочетете

Планират финансови субсидии за моряци от Украйна

Предоставянето на финансови субсидии на украински моряци се разглежда като възможност от неправителствени организации от морската индустрия. Фонда за международна помощ за моряци (SIRF) проведе проучване за нуждите на моряците,
Прочетете

Кап. Жеков: Това е може би най-неблагоприятната година за корабоплаването, стотици съдове изчакват в…

Стотици самоходни и несамоходни плавателни съдове изчакват в българо-румънския участък на река Дунав заради много ниското ниво. Това съобщи пред БТА директорът на дирекция "Речен надзор - Русе" към агенция "Морска администрация" Иван
Прочетете

„Грийнпийс“ пуска каменни блокове край британското крайбрежие срещу дънните тралове

"Грийнпийс" планира да пуска каменни блокове по югозападното британско крайбрежие, за да опази редки видове от улов с дънни тралове, предадоха ДПА и Пи Ей Мидиа (бивша Прес асосиейшън). Британският клон на екологичната
Прочетете

В терминал Варна-изток започва изграждане на зърнен терминал и разширяване на съществуващите…

Нова визия за развитие и стремеж към по-висока конкурентоспособност, обяви като приоритет в публикация за "24 часа" изпълнителният директор на "Пристанище Варна" ЕАД Ивайло Гавраилов. Снимка: Пристанище Варна Изправен съм пред
Прочетете

Варна върху карти на Хуан Мартинес от 1570, 1572, 1582 и 1583 година

Хуан Мартинес (Joan Martines), е картограф, живял и работил в Месина (остров Сицилия) през 1556-1587 г. Умира в Неапол през 1591 г. Произходът му е неясен – испански, майоркански, каталански (най-вероятно родителите му са покръстени
Прочетете

Седма година бреговите центрове на ДППИ следят корабния трафик

На днешния ден преди 7 години е открит Бреговия център за управление на трафика и информационно обслужване на корабоплаването – Варна. Разположен в Аспарухов парк и по-известен сред местните като наклонената кула, центърът отговаря за
Прочетете

Последни новини

MSC купува болници

Базираната в Женева Mediterranean Shipping Company (MSC) участва в консорциум, който се очаква да придобие международната частна болнична група "Mediclinic". Последната

Кап. Жеков: Това е може би най-неблагоприятната година за корабоплаването, стотици съдове изчакват в българо-румънския участък на река Дунав

Стотици самоходни и несамоходни плавателни съдове изчакват в българо-румънския участък на река Дунав заради много ниското ниво. Това съобщи пред БТА директорът на дирекция

„Грийнпийс“ пуска каменни блокове край британското крайбрежие срещу дънните тралове

"Грийнпийс" планира да пуска каменни блокове по югозападното британско крайбрежие, за да опази редки видове от улов с дънни тралове, предадоха ДПА и Пи Ей Мидиа (бивша Прес

В терминал Варна-изток започва изграждане на зърнен терминал и разширяване на съществуващите складови стопанства

Нова визия за развитие и стремеж към по-висока конкурентоспособност, обяви като приоритет в публикация за "24 часа" изпълнителният директор на "Пристанище Варна" ЕАД Ивайло

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент