Кораб РОЖЕН (ROJEN, IMO: 9754927) на Параходство Български морски флот отплава от украинското пристанище Черноморск около 0615 ч. на 05 август. Той ще премине по договорения между Русия и Украйна (със съдействието на Турция и ООН) морски коридор за износ на зърнени товари от страната. РОЖЕН е първи кораб, отплавал от украинското пристанище Черноморск от началото на войната.
Контролираният от българска компания бълкер РОЖЕН е ескортиран от влекач KAPITAN NEZAVITIN (IMO: 8027145), а освен него от Черноморск отплава турският кораб за генерални товари POLARNET (IMO: 9758961). От пристанище Одеса отплава и бълкер NAVI STAR (IMO: 9590979). Трите кораба ще се съберат в конвой край Одеса и ще се насочат в южна посока.
РОЖЕН бе блокиран в южното пристанище от началото на военните действия, започнали на 24 февруари т.г., генерирайки около 15 хил. щ. долара дневни загуби за “Параходство Български морски флот” АД.
РОЖЕН е втори кораб, контролиран от българска компания, попаднал в капана на конфликта.
В Азовското пристанище Мариупол все още очаква разрешение за отплаване и кораб ЦАРЕВНА (TZAREVNA, IMO: 9145231). Русия осигури евакуацията на част от моряците от екипажа.
Неуспешни бяха опитите на правителството на Кирил Петков да осигурят извеждането на двата кораба от пристанищата, макар властите в Украйна да поеха подобен ангажимент.
В същото време БМФ извършваше успешни смени на моряци от екипажа на кораба в Черноморск. В момента на кораба има 11 души. Очаква се в Истанбул екипажът да бъде допълнен. РОЖЕН ще превози 13 хил. тона царевица до Великобритания.
В първите седмици от началото на конфликта Руската федерация предложи “Син коридор”, през който да бъдат изведени блокираните в украинските пристанища кораби. Украйна не допусна отплаването на нито един кораб, въпреки натиска от международни организации и редица държави. Над 100 кораба и 2 000 моряци останаха в капана на войната.
Страната се съгласи да отвори пристанищата си след надвисването на глобална продоволствена криза, свързана с износа на украинска селскостопанска продукция. В края на юли 2022 г., пет месеца след началото на военните действия, Киев и Москва подписаха забележително споразумение с Турция и ООН, което ще осигури износ през украинските черноморски пристанища на зърнени товари за световните пазари и ще позволи на Русия също да изнася зърно и торове.
Подписването на сделката в Истанбул беше наблюдавано от турския президент Реджеп Тайип Ердоган и генералния секретар на ООН Антонио Гутериш, като и двамата казаха, че пактът ще попречи милиарди хора да бъдат изправени пред глад и ще облекчи глобалната инфлация, засягаща храните.
Украйна започна да разминира трите пристанища – Черноморск, Одеса и Южни, а по-рано бе обвинена от Руската федерация, че именно мини от загражденията са станали причина за застрашаване на международното корабоплаване в южните части на Черно море, където бяха открити близо 10 дрейфащи мини.
На 26 юли страната обяви коридор, по който ще бъдат извеждани кораби със зърнени товари. Той дублира предложения от Русия преди месеци, като единствената разлика е, че преминава по-близо до бреговете на Украйна. Корабите ще бъдат извеждани с помощта на украински пилоти и влекачи, конвои ще бъдат образувани в района на Одеса, а в южно направление плавателните съдове ще бъдат охранявани от турските военноморски сили. В Черно море вече навлязоха две фрегати и подводница на южната ни съседка, които следва да гарантират безопасността на конвоираните кораби до Турция. Именно страната ще осигурява и провеждането на проверки, заедно с руски представители, на плавателните съдове, които ще се насочват към Украйна за износ на зърнени товари. Те следва да гарантират, че в атакуваната държава няма да бъдат внасяни оръжия по море.
“Параходство Български морски флот” АД получи кораб РОЖЕН на 21 януари 2019 г. Той е третият от серията новопостроени модерни бълкери по проект Bluetech 42 с дедуейт 42 300 т., които компанията придоби. Корабите от серията се с изключително ниското влияние, което оказват над околната среда. Те са дълги 185 метра, широчината им е 31 метра, газят 10,5 метра. Бълкерите Blutech 42 са изключително икономични, задвижвани са с двигатели MAN 5G50 B 9,5 TII.