Организаторите на новоодобрения проект „Бадагри Дийп Сийпорт“ (Badagry Deep Seaport) обявиха, че проектът в рамките на частно-публично партньорство ще създаде 250 000 работни места, предаде за БТА нигерийската агенция НАН.
Олуделе Джеймс Клинтън, ръководител на проекта на „Бадагри Порт Дивелъпмент“ (The Badagry Port Development), разкри това в изявление във вторник в Лагос.
Клинтън описа проекта като стратегическа стъпка към развитието на Нигерия като световен морски хъб.
„Проектът ще генерира 53,6 милиарда долара приходи и ще създаде около 250 000 работни места, докато превръща Нигерия в морски хъб в Западна Африка. Нигерия е стратегически разположена на важно място на Атлантическия океан, с около 853 километра брегова линия, което ни дава географско предимство да се превърнем в морски център не само за региона на Западна и Централна Африка, но и за световната морската търговия“, каза Клинтън.
„И с над 70 процента от товарите, насочени към Западна и Централна Африка, предназначени за Нигерия, страната също има огромно търговско предимство. Морското пристанище се планира да бъде най-голямото и най-модерното морско пристанище в Африка, когато започне да функционира“, каза той.
„Той би помогнал да се увеличи максимално този изключителен морски потенциал, още повече предвид стратегическото местоположение на Бадагри в региона“, каза той.
Клинтън цитира министъра на транспорта Му’азу Самбо, който казва, че съгласно системата за доставка „Изгради-владей-експлоатирай-прехвърли“ пристанището ще бъде управлявано от частния сектор в продължение на 45 години, след което ще бъде върнато на правителството.
Самбо каза: „Днес представих меморандум на съвета по отношение на развитието на дълбоководното пристанище Бадагри съгласно споразумението за публично-частно партньорство. Частният сектор ще вложи пари за развитието на пристанището и в края на концесионния период пристанището ще се върне към Федералното правителство на Нигерия чрез нигерийските пристанищни власти.
„Стойността на проекта, така както е представен и одобрен, възлиза на 2,59 милиарда долара. Този проект, може да ви е интересно да знаете, ще генерира приходи общо над 53,6 милиарда долара през периода на концесията“, каза той.
Говорейки за стратегическото значение на пристанището, губернаторът на щата Лагос Бабаджиде Санво-Олу каза, че проектът не е просто един проект.
„Това е многостепенна възможност за напредък за всички хора в този щат с оглед на обема на търговията и количеството инвестиционни възможности, които ще се появят в района, когато проектът започне и когато бъде завършен и заработи. Много важно е, че приоритет ще бъде заетостта и изграждането на капацитет за младежи и жени“, каза Санво Олу.
„Пристанището ще включва и контейнерен терминал, терминал за насипни товари, течни товари, ро-ро терминал и терминал за генерални товари, както и терминал за поддръжка на петролни и газови операции“, каза той.
Агенция НАН съобщава, че концесията е предоставена на „Бадагри Порт Дивелъпмент“.
НАН също съобщава, че „Бадагри Порт Дивелъпмент“ е изцяло собственост на „Куин МакГрат Марийн & Инвайрънментал Сървисиз“ (Quinn McGrath Marine & Environmental Services Ltd.), местно дъщерно дружество за морски инвестиции на „Куин МакГрат Груп“ (Quinn McGrath Group).