„Космос шипинг“ иска над 12,4 млн. лева за драгиране на Дунав

Варненската „Космос шипинг“ АД е предложила цена от 12 435 120 лева за драгиране в най-критични участъци за възстановяване на проектни дълбочини по фарватера по препоръките на Дунавската комисия в българския участък за поддържане на река Дунав от ркм 610 (гр. Сомовит) до ркм 374.100 (гр. Силистра), установи справка на Maritime.bg.

Вчера бяха отворени ценовите предложения на участниците в обществената поръчка с прогнозна стойност 12 445 000 лв., обявена от Министерството на транспорта.

Днес, 17 август, в Регистъра на обществените поръчки е обнародвано само ценовото предложение на варненското дружество.

В поръчката участват още – ДЗЗД „РЕКА ДУНАВ 2022“ и ДЗЗД „ПЪТИЩА-ДУНАВ 2022“, става ясно от документацията.

Дейностите включват и транспортиране и разтоварването на драгираната маса в предварително определено от възложителя депо обратно в р. Дунав. Драгираните материали се транспортират до място, определено като зона за депониране в река Дунав, за което възложителят ИАППД изготвя схема. Разстоянието от най-близката граница на зоната за драгиране до депото е не повече от 5 000 m.

Безводието, обхванало цяла Европа, води до изключителни загуби за корабоплаването. Стотици самоходни и несамоходни плавателни съдове изчакват в Българо-румънския участък на река Дунав, а прогнозите за реката не са никак оптимистични, предаде БНР.

Корабособствениците в цяла Европа търпят загуби заради липсата на достатъчно вода в трите най-важни реки – Рейн, Майн и Дунав. Ситуацията по Дунав, нашата водна магистрала, е тежка. Обяснява я капитан Иван Жеков, ръководител на дирекция „Речен надзор“:

„Тенденцията за ниско ниво продължава. Няма изгледи за трайно повишаване на нивото“.

Въпреки че няма достатъчно вода, в момента няма заседнали кораби в Българо-румънския участък. Капитаните се вслушват както в предупрежденията на информационната система БУЛРИС, така и в статистическите данни на хидрометеоролозите и изчакват в пристанища. Тези съдове, които са малко натоварени, все пак плават по Дунав, но това в никакъв случай не е рентабилно за собствениците на товари и кораби.

Maritime.bg припомня, че през 2020 г. на „Космос Шипинг“ АД бяха възложени драгажни работи във фарватера на река Дунав на стойност 6 730 640 лева без ДДС.

През миналата година бе обявено, че през 2022 г. ИА „Проучване и поддържане на река Дунав“ ще разполага със собствена мултифункционална драгажна техника, с която ще изпълнява сама своите ангажименти за поддръжка на фарватера в българския участък на река Дунав. Оборудването бе закупено по проект финансиран от Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 на стойност приблизително 20 млн. лева.

През юни изпълнителният директор на агенцията инж. Павлин Цонев съобщи, че ИАППД започва самостоятелен драгаж с новозакупената техника. Според обявените тогава планове, в началото на юли, техниката трябваше да тръгне за района на остров Белене – един от традиционно критичните участъци на реката през летните месеци, когато нивото на реката спада. Тогава бе съобщено, че се очаква издрагираният материал да бъде в обем от 80 000 м3, които ще бъдат върнати на подходящо място в река Дунав.

Maritime.bg припомня, че румънското правителство реши да отпусне 9,5 млн. леи за извършване на спешно драгиране на река Дунав в съвместния румънско-български сектор. Правителството одобри отпускането на 9,5 млн. леи (над 1,9 милиона евро) от Фонда за намеса, с който разполага, за спешно извършване на драгажни работи по река Дунав и други специфични дейности за отстраняване на рисковете, причинени от настоящата критична хидрологична ситуация. Тази мярка е необходима, за да се подобри плавателният канал и да се осигурят минимални условия за корабоплаване по река Дунав в съвместния румънско-български сектор между километри 610 и 375 и да се намали рискът от задръствания и времето за изчакване, заяви говорителят на правителството Дан Карбунару в правителствения дворец Виктория.


WWF: Дунав поставя ежедневни рекорди за най-ниски водни нива

През последните седмици река Дунав поставя ежедневни рекорди за най-ниски водни нива за съответния ден, засечено от 1941 година насам. Еколозите са притеснени, че равнището на реката е много ниско от началото на годината и дори през обичайно пълноводните пролетни месеци не успя да достигне нормалното си ниво и да захрани с вода влажните зони и местата за размножаване на повечето стопански ценни видове риби.

Статистиката сочи, че най-ниското ниво на реката е било на 8-и септември 2003 г., когато котата при Русе е била минус 73 см. Днешните коти са много близо до този антирекорд и предвид продължаващата суша в Централна Европа, изгледите за подобряване на ситуацията не са много добри. Минималните водни количества, регистрирани досега при Русе за юли, възлизат на 2441 куб. м/сек, докато в края на юли 2022 г. те паднаха под 2000 куб.м/сек. По данни на Изпълнителна агенция „Проучване и поддържане на р. Дунав“ (ИАППД) през юли в българския участък на реката са преминали два пъти по-малко водни количества в сравнение със средното многогодишно количество за месеца.

„Основните причини за засушаването и промяната във водния режим на Дунав са глобалните климатични промени, обезлесяването на басейна на реката и строителството на хиляди малки и големи водноелектрически централи по течението на реката и притоците ѝ. Снеговете в Алпите и Карпатите са все по-малко и се топят все по-рано всяка година. Наблюдава се и намаляване на пролетните дъждове в Централна Европа и Балканския полуостров, където са най-големите притоци на Дунав“коментира Стоян Михов, ръководител на програма „Води“ във WWF„Силният натиск за изграждане на хидротехнически съоръжения за подобряване на корабния трафик, както и обезлесяването, заплашват да доведат до необратимо унищожаване на екосистемата на реката, както и на всички услуги, които тя ни предоставя“.

Последици от ниското ниво на Дунав

Колониите водолюбиви птици изоставят гнездата си
Тази пролет нивото на Дунав не се качи достатъчно, за да напълни езерата с вода и да даде началото на размножителния сезон на стотици видове животни и растения. Това се случва за първи път от 2008 г., когато беше възстановена естествената връзка между влажната зона на о-в Персин и Дунав. Напълно сухите езера объркаха колониите от къдроглави пеликани на острова, започнали да гнездят в очакване на водата. Постепенно обаче изоставиха гнездата си, атакувани от хищниците, които лесно достъпиха колониите поради липсата на вода. Тази година на острова не се излюпи нито едно пеликанче, а миналата година бяха регистрирани над 100. Сформираната през 2020 г. смесена чаплово-корморанова колония в Мъртвото блато също беше изоставена.

Дунавската скумрия намалява
През май и юни екип от експерти на WWF проведе мониторинг на състоянието на дунавската скумрия (карагьоз). Ихтиолозите установиха с 90% по-малко яйца от екземпляри от вида, преминаващи през Дунав, в сравнение с предходните две години. Прогнозите са, че този драстичен спад в размножаването може да окаже негативно влияние върху улова на вида през следващите 3-4 години[i].

Стопанският риболов е почти спрял
Ниското ниво на реката, високите температури на водата и слабото течение, принуждават рибите да мигрират към по-дълбоките места, обикновено надолу по течението. Слабият приток на разтворени частици правят водата прозрачна, което позволява рибите да виждат мрежите отдалеч и да ги избягват. Освен това силната слънчева светлина, съпроводена с много високата температура на водата, достига до дъното на реката и предизвиква бурно развитие на дънни водорасли, които задръстват рибарските мрежи[ii].

Рискът от пожари нараства
Сухите тръстикови масиви в пресъхналите крайдунавски блата и влажни зони са изключително податливи на пожари. През септември 2021 г. изгоря цялата растителност в блатото Кайкуша, а през май 2022 г. – 80% от тази в блатото Калимок. Само адекватната намеса на пожарникарите и доброволците предотврати изгарянето на гнездящите там къдроглави пеликани.

Криза в напояването
Три области от Дунавска Румъния остават без вода за напояване, поради ниските нива на реката. В България напояването от река Дунав се оказа икономически неизгодно за поддръжка и постепенно беше изоставено през 90-те години на миналия век.

Проблеми за ядрената енергетика
По-голямата част от атомните централи в страните от бившия социалистически блок са разположени по Дунав, използвайки водите му за охлаждане на реакторите и транспорт. През юли атомната централа в Пакш, Унгария обяви, че работи с редуцирани мощности поради твърде високите водни температури и недостатъчните количества вода, а през 2003 година атомната централа в Черна вода, Румъния, е спряна, поради ниските нива на река Дунав.

Навигацията бедства
По течението на реката ежедневно засядат товарни кораби, а редица фериботни връзки са затворени. Освен икономически щети и неудобства за местното население, това води до ситуации на бедстващи екипажи, оставени на жегата при недобри условия, което крие рискове от трафик и развитие на други нелегални дейности.

––––––––––––––––––––––––––––

Любопитно:
Ниското ниво не е нещо необичайно за Дунав предвид огромните обеми вода, които преминават през реката. Колебанията на нивото на реката през годината нормално могат да достигнат разлики от 6-7 метра. Години с ниски нива е имало и преди, но проблемът е, че тази тенденция силно зачестява през последните 2-3 десетилетия. Освен това режимът, в който се редуват високите и ниските нива, се променя. Преди един век високите води на Дунава  (т.нар. „черешови води“) обичайно са идвали през май. Тогава се случвало и размножаването на повечето риби. Днес най-високите води на Дунав идват през март и все по-рядко през април, далеч преди черешите да узреят и когато водата е все още твърде студена, за да започне размножителния процес при рибите.

Последни новини

Зоната на здрача в Световния океан крие огромни рибни ресурси

През 1789 г. изследователите Алесандро Маласпина и Хосе де Бустаманте отплават от Кадис на първата испанска научна експедиция около света. В продължение на пет години Маласпина и Бустаманте изучават и събират животни и растения в цялата
Прочетете

Путин: Англо-саксонците стоят зад атаката срещу „Северен поток“

Англо-саксонците стоят зад атаката срещу тръбопровода "Северен поток". Това заяви Владимир Путин по време на церемония по подписване на споразумение за присъединяване на териториите на самопровъзгласилите се ДНР и ЛНР, както и
Прочетете

Близо 5,5 млн. тона товари са изнесени през украинските пристанища

По „зърнения коридор“, отворен след споразумението между Украйна и Русия с посредничеството на ООН и Турция от края на юли, до момента са преминали 235 кораба, натоварени с близо 5,5 млн. тона селскостопанска продукция, съобщи
Прочетете

Увеличават капацитета на Пристанищен терминал „Видин-център“

Пристанище Видин - Център, снимка: "Пристанище Видин" Повече пътнически кораби ще могат да акостират едновременно на пристанище "Видин-център". Приключват ремонтните дейности, финансирани от Държавно предприятие "Пристанищна
Прочетете

Нов член в семейството на Maritime.bg

Българското специализирано морско издание Maritime.bg® придоби нов международен новинарски бранд, с който активно ще популяризира морската индустрия в страната. Maritime.News вече е част от портфолиото на Maritime.bg.
Прочетете

Над 200 участници на „High-Tech Summit for the Black Sea“ край Варна

На 27 и 28 септември в к.к. Златни пясъци, гр. Варна се проведе Международен черноморски форум за технологии и иновации в синята икономика - High-Tech Summit for the Black Sea (#HTS4BS). Повече от 200 участници, между които
Прочетете

Южен поток транспорт: Въвеждането на нови санкции не ограничава преноса на газ

Компанията оператор на газопровода "Турски поток" заяви, че Нидерландия ѝ е отнела лиценза за износ, предаде Ройтерс. Компанията заяви също така, че въпреки отнемането на лиценза, продължава да транспортира газ и че е поискала
Прочетете

Борислав Гуцанов: Територията на Морска гара – Варна трябва да се промени

Българска морска камара провежда серия от срещи с представители на политически партии, които ще участват в извънредните парламентарни избори, които ще се проведат на 2 октомври. Maritime.bg публикува без редакторска намеса предоставената
Прочетете

„Пристанище Варна“ ЕАД отбеляза Световния морски ден

“Пристанище Варна“ ЕАД се присъедини към Международната морска организация (IMO) в честването на Международния морски ден. Темата тази година – Нови технологии за по-екологично корабоплаване – подчертава значителната необходимост
Прочетете

Нова онлайн среда подпомага потребителите на вътрешни водни пътища

Mеждународна платформа с непрекъснат достъп до статична и динамична информация за европейските вътрешни водни пътища е изградена в рамките на проект RIS COMEX, по който Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“ е бенефициент за
Прочетете

Последни новини

Близо 5,5 млн. тона товари са изнесени през украинските пристанища

По „зърнения коридор“, отворен след споразумението между Украйна и Русия с посредничеството на ООН и Турция от края на юли, до момента са преминали 235 кораба, натоварени с

Борислав Гуцанов: Територията на Морска гара – Варна трябва да се промени

Българска морска камара провежда серия от срещи с представители на политически партии, които ще участват в извънредните парламентарни избори, които ще се проведат на 2 октомври.

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент