Новопридобитата от Изпълнителна агенция “Проучване и поддържане на река Дунав” драгажна техника не е достатъчна за поддържането на реката. Това става ясно от отговори на Министерството на транспорта по повод възлагането на поредна обществена поръчка за драгаж по речния корабоплавателен път.
Maritime.bg припомня, че транспортното министерство по времето на Николай Събев обяви поръчка за близо 12,5 млн. лева за драгаж от ркм 610 (гр. Сомовит) до ркм 374.100 (гр. Силистра). В процедурата участва варненската фирма “Космос шипинг”, която вече изпълни подобни дейности през изминалите години за близо 7 млн. лева. Сега фирмата предлага да извърши удълбочаване в критичните участъци с минимална разлика под прага от 12,5 млн. лева.
В същото време АППД придоби драгажна техника за близо 21 млн. лева.
От Министерството на транспорта съобщиха пред Дневник, че “възлагането на допълнителни драгажни дейности на външен изпълнител е за да се подпомогне дейността на ИА “Проучване и поддържане на река Дунав” при поддържането на корабоплавателния път при ниски водни стоежи и екстремно едновременно проявяване на много на брой критични участъци”. От там уточниха също, че към момента Агенцията разполага с една драгажна група, с която не е възможно извършване на драгажни работи в повече от един участък едновременно.
“Опитът на ИАППД при извършване на поддържащо драгиране на реката показва, че е необходимо едновременно обработване на повече от 3 критични участъка на различни места, в зависимост от хидроморфоложките условия на река Дунав, уточниха от транспортната министерство в отговор на поставените въпроси. За пример можем да посочим, че през изминалата 2021 г. са отчетени повече от 8 критични участъка, а през този месец (август 2022 г.) праговите участъци са 18”.
За да продължи да надгражда своя технически капацитет, в този програмен период на Оперативна програма “Транспорт и транспортна инфраструктура” 2014 – 2020 г. планира да подготви проект за купуването на още едно драгажно съоръжение, което, заедно с оборудването, купено миналата година, ще позволи удълбочаване на два участъка едновременно.
Вижте още: