
Без заплати от месец март и без провизии са оставени моряците на танкер BADR (IMO: 9356426), който към момента е регистриран под друго име от претендираща собственост върху кораба компания, научи Maritime.bg. На плавателния съд, който от години се намира на рейда в Бургас, има 15 моряци. Те са граждани на Украйна.
Припомняме, че контролът над построения през 2008 г. моторен танкер с дедуейт 116 075 t бе отнет при изключително съмнителни обстоятелства преди повече от 5 години години във водите край Бургас. Съдът е собственост на малтийско дъщерно дружество на либийския гигант GNMTC.
Със серия юридически ходове танкерът бе прехвърлен на българско дружество, което многократно опита да промени флаговата му регистрация и се твърди, че го препродава.
Либийската GNMTC обяви тогава, че става дума за „отвличане на 250-метров танкер в държава, която следва да е правова, предвид членството й в ЕС“.
И последните опити на претендиращите собственост над кораба – за регистрацията му в държавата Израел, удариха на камък.
От кореспонденция на Отдел „Правни въпроси и външни отношения“ към Международната морска организация (IMO), с която разполага редакцията на Maritime.bg, става ясно, че моряците на кораба не получават възнаграждения от март от претендиращите да са собственици на кораба.
IMO е информирана от Международната федерация на транспортните работници (ITF) за ситуацията на кораба, а танкерът вече е вписан в базата данни на Международна организация на труда за случаи с изоставени екипажи, установи справка на Maritime.bg.

Друго българско дружество, базирано във Варна, което твърди, че е ISM-мениджър на кораба, е изпратило отговор до старши правен служител в IMO, в който се поема ангажимент, че възнагражденията ще бъдат изплатени в рамките на август.
Случаят с танкера стана причина за включване на България в списъците на военноморското разузнаване на САЩ за страни и райони, които са потенциално опасни от пиратски актове, доколкото в отнемането на кораба бяха въвлечени и държавни институции – Изпълнителна агенция „Морска администрация“ и Главна дирекция „Гранична полиция“.
Либийската GNMTC междувременно подготвя многомилионен иск за причинените загуби от при отнемането на танкера.
Представител на ITF за България заяви пред Maritime.bg, че „моряците разчитат на дъждовна вода и нямат провизии“.
Общото задължение към екипажа възлиза на над 323 хиляди долара, според справка на българския клон на ITF.
Организацията разполага с информация, че представители на украинската менинг агенция, изпратила настоящия екипаж на спорния танкер, отправя и заплахи към моряците, които търсят правата си.
Maritime.bg изпрати запитвания до ИА „Морска администрация“, ITF, МТС, фирмата-оператор във Варна и украинското менинг дружество на кораба за ситуацията с танкера.
Очаквайте подробности…