Базираната във Варна частна фирма “Петромар”, в която акционер е членът на управителния съвет на Държавно предприятие “Пристанищна инфраструктура” Димитър Симеонов, е мениджър на блокирания от години в Бургас танкер BADR. Това става ясно от отговори на въпроси на Maritime.bg, изпратени до Министерството на транспорта и съобщенията (МТС) и Международната федерация на транспортните работници (ITF).
Припомняме, че екипажът на кораба, съставен от 15 украински моряци, е оставен без възнаграждения от месец март т.г.
По информация на ITF моряците не получават регулярно и провизии, в същото време са заплашвани от украинска менинг агенция, която ги изпраща на танкера.
От години корабът е блокиран на рейда пред Бургас.
250-метровият съд бе прехвърлен при съмнителни обстоятелства на българско дружество преди няколко години. Корабът бе част от групата на либийския гигант GNMTC. Компанията готви многомилионен иск срещу България за пропуснати ползи от “отвличането”, както описват сагата в множество сигнали, изпратени до български и чуждестранни органи.
“Към днешна дата в ИА „Морска администрация“ не е постъпвала информация за промяна на мениджър/оператор на плавателния съд”, обявиха от транспортното ведомство.
В края на март транспортното министерство (тогава министър е Николай Събев, ПП) обяви конкурси за генерален директор и членове на борда в Държавно предприятие “Пристанищна инфраструктура”.
В управителния съвет на ДП “Пристанищна инфраструктура” за член бе назначен Димитър Симеонов.
Преди поемане на поста в ДППИ, Симеонов е изпълнителен директор на варненската “Петромар”. Той е и акционер, притежаващ 33.34% от акциите на дружеството, става ясно от списък на акционерите, присъствали на събранието, на което той е освободен като изпълнителен директор.
В сайта на “Петромар” е записано, че компанията е физически доставчик на горива със “собствена баржа и камиони във всички български черноморски пристанища – Варна, Бургас, Несебър, Балчик, както и дунавските пристанища Русе, Свищов и Сомовит”.
Моряците на танкера
Международната морска организация (IMO) уведомява по електронен път ИА „Морска администрация“ (ИАМА) на 18 август 2022 г., за получена информация от ITF за изоставяне на кораба, пише в отговори до Maritime.bg на Министерството на транспорта и съобщенията.
Припомняме, че според данни на българското бюро на ITF – задълженията за заплати на 15-членния екипаж възлизат на над 323 000 щ. долара от месец март насам. Според организацията моряците от екипажа не получават и регулярно провизии.
Българската “Морска администрация” незабавно изисква доклад от капитана на гниещия край Бургас танкер.
От него става ясно, че “последното плащане на трудовите възнаграждения е извършено през м. март 2022 г.”, което потвърждава информацията на ITF.
Капитанът твърди още, че “танкерът редовно е снабдяван с гориво, храна и вода”.
ITF обаче смятат, че твърдения за регулярни доставки на провизии на украинския капитан са следствие на натиск, оказван му пряко от менинг агенцията, операторите и претендиращите собственост над кораба.
Българското транспортно министерство съобщава още, че на 04 юли т.г. е входирано писмо в ИА „Морска администрация“ с копие на “deletion certificate”, издаден на 30.06.2022 г. от държавата Израел в изпълнение на решение на съд в Хайфа.
Това означава, че е пресечен пореден опит за регистрация на кораба. Компаниите, които твърдяха през годините, че са собственици, опитаха без успех многократно да регистрират кораба под различни юрисдикции.
Мълчание
Коментар за поредния епизод на сагата с танкера в Бургас отказа в телефонен разговор пред Maritime.bg Йосеф Хонаха, главен механик, ръководител на Инспектората по корабоплаване и пристанища към Министерството на транспорта на Израел.
“Нищо не мога да кажа”, заяви в телефон разговор пред Maritime.bg Юлия Гускова, мениджър в базираната в Одеса, Украйна, “Дениз Меритайм”, която изпраща 15-те моряци на спорния танкер. Гускова не коментира и дали фирмата е оказвала натиск над моряците, които нямат заплати от март. “Потърсете корабособственика”, отсече тя.
Не постъпиха отговори и от фирмата-мениджър на кораба “Петромар” на въпроси, изпратени по имейл, макар независимият член на УС на ДП “Пристанищна инфраструктура” Димитър Симеонов да бе забелязан вчера да излиза от офиса на фирмата, която управляваше до поемането на поста в София.
Сред въпросите, изпратени до “Петромар”, е и дали Симеонов продължава да осъществява управление в дружеството, в което е акционер, включително дали е оказвал натиск в телефонни разговори над служители от други администрации по повод дейността на компанията и след като вече е бил назначен за член на борда на ДП “Пристанищна инфраструктура”.
Maritime.bg разполага с писмо, постъпило в Инспектората по корабоплаване и пристанища на Израел, подписано от “М. Simeonov”, в което се твърди, че заплатите ще бъдат изплатени до края на август.
Със заповед, издадена от директора на Дирекция Морска администрация – Бургас, капитан на пристанището, е постановена забрана за отплаване на кораба поради нередовност на корабните документи. Заповедта е действаща и не е отменяна. В изпълнение на обезпечителна заповед е постановен и арест на кораба. Последната заповед също е в сила и не е отменяна, информират от МТС.
“Позицията на кораба постоянно се следи и няма постъпила информация за проблем с техническото му състояние”, подчертават още от Министерството на транспорта.
Очаквайте подробности…
Изданието има готовност да публикува всички позиции по темата, при тяхното постъпване.