Индия планира строителство на трети самолетоносач

Индия миналата седмица спусна на вода своя първи самолетоносач, построен в местна корабостроителница, на фона на опитите на страната да се противопостави на много по-големия и разрастващ се флот на регионалния си съперник Китай и да разшири капацитета на своята корабостроителна индустрия.

“Викрант” (в превод от санскритски – “Храбрец” или “Смелчак”) е вторият индийски самолетоносач и заедно с построения в Съветския съюз “Викрамадитя”, който страната купи от Русия през 2004 г., ще охранява Индийския океан и Бенгалския залив, съобщи Асошиейтед прес, предава БТА.
 
Новият 262-метров кораб е разработен от индийските военноморски сили и беше построен в корабостроителница в град Кочи в Южна Индия. Той беше спуснат на вода от индийския премиер Нарендра Моди на церемония, която беше част от тържествата за отбелязване на 75 години от обявяването на независимостта на Индия от британско владичество.

Моди подчерта, че Индия сега става една от малкото страни в света със своя собствена програма за строеж на самолетоносачи.

“Това е исторически ден и знаково постижение”, каза индийският премиер. “Това е пример за усилията на правителството да осигури самостоятелността на индийския отбранителен сектор”, добави той.

Индия е един от най-големите вносители на оръжия в света, като за периода 2018 – 2021 г. е похарчила 12,4 милиарда долара за оръжеен внос, но в същото време се стреми да развие собствен производствен капацитет, тъй като нейният ключов доставчик Русия води война в Украйна и е санкциониран, отбелязва Ройтерс.

“Викрант” значително ще увеличи военноморския капацитет на Индия, като ще позволи на военноморските сили на страната да разполагат със самолетоносач на двете крайбрежия на индийския субконтинент, заедно с 10-те си ескадрени миноносеца, 12-те фрегати и 20-те корвети.

Китай, който също има два действащи самолетоносача и работи по строежа на трети, разполага с много по-голям флот от 335 кораба, включително около 48 ескадрени миноносеца, 43 фрегати и 61 корвети.

Моди заяви миналия петък, че съображенията за сигурността в Индо-тихоокеанския регион и Индийския океан са били пренебрегвани твърде дълго. “Но днес този регион е голям приоритет за нас в сферата на отбраната. Така че ние работим по всички направления – от увеличаване на бюджета на военноморския флот, до повишаване на неговия капацитет”, добави той.

“Викрант” е първи самолетоносач, който Индия е проектирала и построила сама, отбелязва Си Ен Ен. Той приема до 30 изтребителя и вертолета. Моди нарече самолетоносача “плаващ град” и “символ на местния потенциал”.

Другият самолетоносач на Индия, “Викрамадитя”, може да носи повече от 30 самолета. Самолетоносачът “Куин Елизабет” на Кралските военноморски сили на Обединеното кралство може да носи около 40, а самолетоносачите от клас “Нимиц” на Военноморските сили на САЩ приемат повече от 60 самолета.

Очакваше се “Викрант”, строителството на който струва около 200 милиарда рупии (2,5 милиарда долара), да бъде въведен в състава на индийските военноморски сили до 2017 година, но вторият етап от строителството му беше съпътстван от закъснения. Спускането на кораба на вода все пак е исторически момент за Индия, която вече е част от малка група държави, способни да построят подобен кораб. То представлява и значителен напредък за плановете на Моди да стимулира вътрешното производство на отбранителни продукти.

Новият самолетоносач носи същото име като първия индийски самолетоносач, закупен от Великобритания и приет на въоръжение през 1961 година. Първият “Викрант” е символ на националната гордост на младата страна и изиграва важна роля в няколко индийски военни операции – включително войната с Пакистан през 1971 година – преди да бъде изведен от експлоатация през 1997 година.

Въпреки че Индия вече ще разполага с два самолетоносача -“Викрамадитя” и “Викрант” – някои висшестоящи служители от военноморските сили публично заявиха, че страната се нуждае от поне още един. Правителството все още не е отпуснало средства за това. Пенсиониран вицеадмирал, който доскоро надзираваше напредъка по строежа на “Викрант”, заяви, че изборът е между това да се действа сега или да се изостане. Той даде за пример Китай, който разширява военноморската си мощ, като “строи самолетоносачи с невероятни темпове”. “Не можеш да построиш самолетоносачи за една нощ, това отнема време и затова е много важно да имаме повече кораби като “Викрант”, които могат да защитават флота ни, да пътуват надалеч и да унищожават вражески кораби, преди те да достигнат до самолетоносача или до други кораби”, каза той.

Между 2012 г. и 2022 г. Пекин прие на въоръжение два самолетоносача и започна работа по трети. Освен това той разполага с най-големия флот в света по численост – въпреки че този на САЩ все още го изпреварва по отношение на възможностите.

Мадху Наир, председател и управляващ директор на корабостроителницата в Кочи, каза, че строителството на кораба – макар и с огромни закъснения – ги е направило по-уверени. “Не казвам, че 13 години е най-доброто, определено можем да се справим по-добре. Но също така трябва да разберем, че го правим за първи път, така че не съм недоволен”, добави той.

Тъй като 76% от компонентите са доставени от местни производители – привлечени са около 500 индийски фирми – и военноморските сили, и корабостроителницата в Кочи твърдят, че цената на “Викрант” е инвестиция в повишаване на отбранителните способности на Индия.

Корабостроителницата сега инвестира в нов док, който ще бъде готов до 2024 г., за да построи следващия индийски самолетоносач, каза Наир.

“Надявам се, че одобрението за изграждането на следващия самолетоносач ще бъде получено. Ако това стане, ще бъдем готови за много по-бързи доставки”, обеща той.

Последни новини

70 години от създаването на Бреговата опорна система за комуникационна и информационна поддръжка на…

На 7 октомври 2022 г., се състоя военен ритуал за тържественото отбелязване на 70 години от създаването на първообраза на настоящата Брегова опорна система за комуникационна и информационна поддръжка на Военноморските сили. Строят
Прочетете

Завърши водолазното учение “Тритон”

Завърши водолазното учение на ВМС на Република България с международно участие „ТРИТОН 2022”. To се проведе за втора поредна година и е резултат от доброто сътрудничество на ВМС на Република България и съюзниците от НАТО. В учението
Прочетете

Кап. Калчев, БМК: Ръстът на тарифите за преминаване през Проливите трябва да бъде ограничен

За кризата в Черно море, предизвикана от войната между Русия и Украйна, състоянието на морския бизнес у нас и едностранния акт на Турция за ръст на тарифите за преминаване през Проливите, разговаряме с к.д.п. Александър Калчев -
Прочетете

Пожар на контейнеровоз край Саудитска Арабия, евакуираха 25 моряци

Пожар избухна на борда на плаващия под флага на Панама контейнеровоз TSS PEARL (IMO: 9339868). Инцидентът става на 123 nm северозападно от пристанище Джизан, Саудитска Арабия. Саудитската прес агенция съобщи, че целият екипаж
Прочетете

България и Румъния изградиха аварийно-спасителни центрове по река Дунав

Успешно приключи проектът „Повишаване на транспортната безопасност в общия българо-румънски участък на река Дунав, чрез подобряване реакцията при бедствени ситуации посредством трансгранично сътрудничество“ - Danube Safety Net. Това бе
Прочетете

Норвегия ограничава достъпа до пристанищата си за руски риболовни кораби

Норвежкото правителство реши в четвъртък да ограничи достъпа на руски риболовни кораби до пристанища на страната. Норвежкото министерство на външните работи обяви, че риболовни кораби на Русия ще бъдат подложени на проверки и ще им
Прочетете

Швеция: Установихме детонации до Северен поток

Първите огледи, извършени тази седмица от шведските власти на течовете от газопроводите "Северен поток-1" и "Северен поток-2" в Балтийско море, засилват подозренията, че те са резултат от саботаж, извършен чрез детонации, нанесли
Прочетете

ДППИ прави остров за птиците във Варненското езеро за близо 4 млн. лева

Представянето на бъдещия изкуствен остров във Варненското езеро препълни Дома на моряка на 06.10.2022 г. Пилотният за България проект привлече вниманието на Община Варна, Военноморските сили на Р България, Българска морска камара,
Прочетете

Продължава водолазното учение на ВМС

Продължава водолазното учение на ВМС на Република България с международно участие „ТРИТОН 2022”. Участниците започнаха подготовката за финалния етап. Утре ще бъде проведен заключителния разбор – дискусия на който участниците ще споделят
Прочетете

Дивизионът за морски специални операции провежда тактическо учение

След инфилтриране в зоната на операцията, тимовете от състава на морската тактическа група за специални операции проведоха специално разузнаване и започнаха планиране на директни акции срещу терористично депо и кораб, превозващ оръжие
Прочетете

Последни новини

70 години от създаването на Бреговата опорна система за комуникационна и информационна поддръжка на Военноморските сили

На 7 октомври 2022 г., се състоя военен ритуал за тържественото отбелязване на 70 години от създаването на първообраза на настоящата Брегова опорна система за комуникационна и

Кап. Калчев, БМК: Ръстът на тарифите за преминаване през Проливите трябва да бъде ограничен

За кризата в Черно море, предизвикана от войната между Русия и Украйна, състоянието на морския бизнес у нас и едностранния акт на Турция за ръст на тарифите за преминаване през

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент