Правителството на Грузия официално одобри план за изпълнение на проекта за изграждане на дълбоководното пристанище Анаклия, съобщава Sputnik Грузия. Подписано е постановление „За изграждане и въвеждането в експлоатация на Черноморското дълбоководно пристанище в Анаклия“. Инвеститори, включително от страните от Персийския залив и Централна Азия, се интересуват от проекта за изграждане на първото дълбоководно пристанище на Грузия в Анаклия, каза пред репортери Леван Давиташвили, министър на икономиката. Строителството на пристанището трябваше да започне през 2017 г., но беше спряно. През януари 2020 г. властите прекратиха договора с тогавашен консорциум, който имаше ангажимент за градежа, тъй като инвеститорът не можеше да изпълни финансовите си задължения. В момента в Грузия работят две пристанища – в Батуми и Поти, докато основният товаропоток се обработва в Поти.
Интерес към проекта за първото грузинско дълбоководно пристанище Анаклия е изразен от инвеститори от страните от Персийския залив и Централна Азия, каза министърът на икономиката и вицепремиер Леван Давиташвили.
„Тази година имахме няколко срещи, сред които имаше представителна делегация на инвеститори от Абу Даби, които се запознаха на място с проекта. Имаме срещи и дискусии с няколко делегации от страни от Персийския залив. Знаете също, че имаше редица посещения в страни от Централна Азия, които също се интересуваха от това пристанище“, каза той пред медии.
Правителството на Грузия официално одобри плана за изпълнение на проекта “Анаклия” (Anaklia).
Планът се състои от шест точки, сред които – избор на частен партньор и строителство на пристанището.
Както посочи Давиташвили, правителството в момента “незабавно провежда избор на партньор”.
Министърът посочи, че „вече е свършена много работа“ по проекта и властите разполагат с „цялата информация, която ще им позволи правилно да формират условията, както и да изберат правилния партньор за развитието на проекта”.
„Извършена е конкретна проектна работа на високо ниво. Също така холандската консултантска компания MTBS проведе икономическо проучване през 2021 г., включващо оценка на прогнозата за товаропотоците в дълбоководното пристанище, специфичен анализ на алтернативни сценарии, както и анализ и актуализиране на финансови и бизнес модели“, каза още министърът.
Изграждането на ново дълбоководно пристанище в Анаклия започна през декември 2017 г., но шест месеца по-късно, когато удълбочаването на акваторията вече беше започнало, работата беше замразена.
Първоначално държавата планираше да прехвърли строителството на пристанището изцяло на частния сектор и обяви търг с тези условия през 2016 г.
Победител стана Консорциумът за развитие на пристанище Анаклия, който бе основан от TBC Holding и американската компания Conti International LLC.
През януари 2020 г. властите прекратиха договора с Консорциума за развитие на Анаклия, който трябваше да изгради дълбоководно пристанище в Анаклия, позовавайки се на неизпълнението на финансовите задължения на инвеститора.
През лятото на същата година Консорциумът, заедно с един от чуждестранните инвеститори в проекта, Боб Майер, заведе искове срещу грузинското правителство пред независими арбитражни съдилища. Те настояват за възстановяване на финансовите загуби, които според тях надхвърлят 1 милиард долара, и възстановяване на прекратеното споразумение.