Полша откри в събота нов канал, който пресича Висленската коса. Този символ на новопридобитата независимост в областта на корабоплаването от Русия бе открит навръх 83-тата годишнина от съветското нахлуване в страната по време на Втората световна война, съобщи Полската агенция по печата.
Новият воден път ще отвежда корабите, плаващи през лагуната на река Висла, от пристанището Елблонг до Балтийско море. Досега те трябваше да заобикалят през Балтийския проток във водите на руския ексклав Калининград.
Полският президент Анджей Дуда официално откри канала в събота следобед. Президентът заяви, че “реализирането на инвестицията… е голяма победа на Полша, голяма победа на патриотите и голяма победа на онези, които разбират думата суверенност и разбират значението на суверенитета”.
Възхвалявайки новия канал, Дуда заяви, че “водният път ще позволи свободно корабоплаване между Балтийско море, Гданския залив и лагуната на Висла, (и градовете – бел. ПАП) Елблонг и Толкмицко”.
Министър-председателят Матеуш Моравецки заяви на церемонията по откриването, че морският канал е “път към свободата, новите възможности” и “свидетелство за волята, способността за изпълнение и стремежа към силна, независима и суверенна Полша”.
“Днес, на 83-тата годишнина от нападението на Съветския съюз срещу Полша, по символичен начин ние скъсваме последните връзки на нашата фактическа… зависимост от Съветския съюз, а след това и от Руската федерация”, добави той.
Русия се противопоставя на това да бъде ползван каналът с аргумента, че той ще позволи на военните кораби на НАТО да влизат в лагуната на Висла, без да преминават близо до руските военни съоръжения в Балтийск, и следователно представлява пряка заплаха за сигурността на Калининград и на Руската федерация като цяло.
На 17 септември 1939 г., шестнадесет дни след като нацистка Германия започва Втората световна война, нападайки Полша, съветските войски нахлуват в страната след тайно споразумение с германския Трети райх, което предвижда разделяне на територията на Полша между двете тоталитарни държави.
Този 1,3-километров канал е част от мащабен проект за изграждане на 22,8 км нови водни пътища, изкуствен остров и пътна инфраструктура. Въпреки че корабоплаването е разрешено от 18 септември, проектът ще продължи, като са планирани още два етапа, които включват укрепване на бреговете на река Елблонг и изграждане на пристанища и мост, както и промени в пътната инфраструктура. Планира се също така в бъдеще водният път да бъде удълбочен.