Декарбонизацията на корабоплаването и новите екологични разпоредби се разглеждат като най-въздействащите проблеми за втора поредна година в доклада “Глобален мониторинг на морските проблеми” (Global Maritime Issues Monitor, GMIM), изготвян от “Глобалния морски форум”, “Марш” и “Международния съюз на морските застрахователи”.

В същото време геополитиката и недостигът на работна сила стават са все по-проблемни области за морската индустрия.
Геополитическото напрежение и повишаването на цените на горивата оглавяват класацията по отношение на вероятността за въздействие над сектора.
Индустрията се чувства най-малко подготвена за внедряване на автономни технологии.
Притесненията включват и недостатъци в инфраструктурата.
Геополитическото напрежение и войната в Украйна на първо място
След началото на войната в Украйна геополитическото напрежение се превърна в един от основните проблеми за индустрията. Готовността й да се изправи срещу тези напрежения обаче все още се оценява като висока.
В сравнение с резултатите от миналата година, очакваното въздействие на променящите се търговски модели също се е увеличило.
Обратно, респондентите в проучването смятат, че индустрията е по-малко подготвена да се справи с провала и недостатъците в инфраструктурата.
„Морската индустрия има дълга история на прекъсвания и несигурност. Относителната подготвеност на индустрията в лицето на скорошните сътресения вероятно може да бъде свързана с нейния дългогодишен опит и способност да реагира на прекъсвания на маршрути на доставки и промени в геополитическата среда, въпреки че несигурността във веригата на доставки продължава да бъде проблем“, каза Маркъс Бейкър, ръководител в Marsh Speciality.
Вероятно и поради войната в Украйна и смущенията на енергийния пазар, повишенията на цените на горивата за първи път са класирани като проблем, който най-вероятно ще възникне и ще засегне морската индустрия сериозно през следващите 10 години.
Декарбонизацията и други екологични проблеми се считат за най-въздействащи
Проблемите, свързани с декарбонизацията и изменението на климата – декарбонизация на корабоплаването, нови екологични регулации, неуспех в смекчаването и адаптирането към изменението на климата – продължават да се оценяват високо по въздействие и вероятност.
За първи път възприеманото ниво на готовност на индустрията за тези проблеми се е увеличило.
„Констатациите от тази година потвърждават тенденцията от миналата година: декарбонизацията е основен проблем за морската индустрия. Декарбонизирането на корабоплаването е огромно предизвикателство, но е окуражаващо да се види, че увереността на индустрията в способността й да преодолее това предизвикателство нараства“, коментира Ричард Търнър, президент на Международния съюз по морско застраховане.
Помолени да коментират резултатите от проучването, много наблюдатели изразиха загриженост, че войната между Русия и Украйна, със силното си въздействие върху потреблението на енергия, отвлича вниманието от проблемите на климата и не само в морската индустрия.
Човешката устойчивост и недостигът на работна сила са проблемна област
„Лидерите в индустрията стават все по-ангажирани в подобряването на цялостната човешка устойчивост в морската индустрия, особено по отношение на разнообразието, справедливостта и приобщаването. Превръщането на това в стратегически фокус е от решаващо значение, ако искаме да привлечем и задържим днешната и бъдещата работна сила“, отбелязва Сюзън Джустесен, директор в “Глобалния морски форум”.
Вижте целия доклад:
GMF_Issues2022_FINAL