Строителството на “флагманска яхта” за 250 милиона паунда, която Борис Джонсън очакваше да се превърне в емблема на глобалната сила на Великобритания, беше спряно от новия премиер Риши Сунак, съобщи “Експрес”.
Строителството на плавателния съд, който следваше да има екипаж от Кралския военноморски флот, трябваше да започне тази година. Разглеждан като национален флагмански съд, който да стимулира търговията, проектът трябваше да замести яхтата Britannia. Но Сунак отмени плановете, наречени от критиците “суетен проект”, като част от редица финансови съкращения.
Идеята за национален морски флагман беше на бившия премиер Борис Джонсън и имаше за цел да замени Britannia, която е изведена от експлоатация през 1997 г.
Вместо просто да обслужва кралското семейство, съдът трябваше да се използва и като бизнес платформа за домакинство на търговски инициативи и да посреща чуждестранни високопоставени лица.
Планираше се яхтата да плава до пристанища, където се провежда посещение на министър-председател, за да се създадат паралелни дискусии между британския и местния бизнес.
Съдът с дедуейт 4500 тона и 200-членен екипаж трябваше да бъде построен в Нюкасъл или Глазгоу, създавайки работни места и помагайки на индустриите в Северна Великобритания.
Предполагаше се, че яхтата може да бъде заместител на Britannia и да бъде предоставяна на кралските особи. Но кралски източници отхвърлиха проекта като „твърде грандиозен“ символ, за да представлява монархия от 21-ви век.
Лиз Тръс се ангажира с проекта, когато стана министър-председател, предлагайки финансиране от частния сектор.
Министерството на отбраната планираше международен конкурентен процес на обществени поръчки за избор на екип, който да проектира и достави „плавателен съд, който отразява британския опит и включва най-новите иновации в зелените технологии“.
Когато идеята бе обявена за първи път, новата кралска яхта, която се очакваше да има 30-годишен експлоатационен живот, бе оценена на 150 милиона паунда. Но цената й скочи до 250 милиона паунда, като вече са изхарчени над 2,5 милиона паунда по консултантски договори.
Няколко морски проектантски бюра вече предложиха дизайн на морския символ на Великобритания.
Високопоставен източник от Уайтхол потвърди: „Националният флагман, както е известно, няма да тръгне напред скоро”.
„Екипът на министър-председателя го определи като несъществен и затова е изключен от списъка, за да се направят икономии”, предаде вестникът.