Петролната индустрия възпрепятства прехода към чиста енергия във веригите за доставки, предупреждава ръководителят на отдела за декарбонизация в датската корпорация Maersk, като призова доставчиците си да предлагат по-достъпни екологични горива. Мортен Бо Кристиансен заяви, че Maersk рискува да не получи достатъчно количество зелен метанол, необходим за новите кораби с нулеви въглеродни емисии.
“Днес купуваме горивото си от петролните компании. Но те не са ни предложили зелен метанол на цена, която можем да приемем”, заяви Кристиансен пред Financial Times, предаде “Капитал”.
“Бихте очаквали, че настоящият ви доставчик ще ви помогне да намерите новия продукт. Но за момента случаят не е такъв”, каза още той.
Maersk очаква компанията да постигне въглеродна неутралност до 2040 г.
Според Кристиансен на компанията ще бъдат нужни 5 млн. тона зелен метанол годишно до 2030 г., за да може да постигне целите си, добавяйки, че Maersk може да не успее да осигури това количество, освен ако производството не се ускори.
Според анализатори няколко енергийни източника, сред които амоняк и метанол, произведени от възобновяеми енергийни източници или биомаса, могат да бъдат използвани като алтернативи на изкопаемите горива в транспортния бранш. Кристиансен заяви, че Maersk не очаква зеленият амоняк да бъде широко разпространен до края на десетилетието, като добави, че неговата токсичност представлява риск за безопасността. “В краткосрочен план има само едно зелено гориво”, каза той, като обясни, че в момента в индустрията се използва неекологичен метанол. “Метанолът е единственото нещо, за което знаем, че работи”, заявява той.