
Кибератака срещу германските пристанища Бремерхафен и Хамбург би възпрепятствала сериозно усилията на НАТО да изпрати военни подкрепления на съюзниците. За това предупреди пред “Ройтерс” пенсионираният американски генерал Бен Ходжис, предаде news.bg.
Ходжис командваше въоръжените сили на САЩ в Европа от 2014 г. до 2017 г. и отдавна твърди, че гражданската инфраструктура е съществен стълб на военната стратегия.
В интервюто за “Ройтерс” той подчерта, че киберзащитата е също толкова важна, колкото и системите за противоракетна отбрана на германските пристанища в Северно море.
В последно време Русия все по-често насочва ударите си към комуникационната и електроенергийната инфраструктура в Украйна, а през октомври предупреди, че “квазицивилната инфраструктура” може да бъде легитимна цел за ответен удар срещу държави, подпомагащи източноевропейската страна, която тя нападна през февруари.
Бремерхафен и Хамбург всъщност са най-важните морски пристанища, от които зависи Алиансът, за военното оборудване, а не само за търговските товари, изтъкна Ходжис.
Той припомни хакерската атака от 2017 г., която бе наречена NotPetya и се приписваше на Русия. Въпреки че първоначално тя беше насочена към Украйна, бързо се разпространи през корпоративните мрежи на мултинационални компании с операции или доставчици в Източна Европа. Датският корабен гигант Maersk съобщи, че атаката е причинила прекъсвания в компютърните му системи по целия свят, поради което компанията е загубила информация за товарите си.
Тогава разбрах колко сме уязвими, заяви Ходжис.
Ако не можем да използваме Бремерхафен, за САЩ ще бъде много трудно да се подсилят и да изпълнят своята част от оперативните планове, предупреди той.
В светлината на това решението на Берлин да разреши на китайската група COSCO Shipping Holdings Co. Ltd да закупи дял от терминал в Хамбург – най-голямото пристанище в страната, е “много тревожно”, защото така те влизат в “екосистемата” на пристанището, отбеляза той.
По негови думи пристанищата ще бъдат от съществено значение за привличането на съюзници. По тази причина, “знаейки, че китайците могат да повлияят или да нарушат дейностите в критичната транспортна инфраструктура, това е проблем”.
Германското министерство на отбраната не коментира опасенията за сигурността на Ходжис.
Пристанищният оператор на Хамбург HHLA посочи, че непрестанно проучва софтуера, за да идентифицира и отстрани слабостите възможно най-бързо.
От своя страна китайското външно министерство заяви, че сътрудничеството между Китай и Германия е въпрос на двете държави и трети страни “нямат право да се намесват”.