Как и с какви очаквания българските моряци посрещат своя професионален празник, Никулден, на този обичаен и винаги актуален въпрос, търсим отговор в нашия разговор с с к.д.п. Димитър Димитров, президент на Европейската конфедерация на асоциациите на морските капитани (CESMA, Confederation of European Shipmasters’ Associations), председател на УС на фондация „Морски съдби“, морски посланик на добра воля на Международната морска организация (IMO) за България. В момента е и зам.- председател на УС на Българската асоциация на морските капитани, която съвсем наскоро тържествено отбеляза своята 30 годишнина.

Дълго време оглавявахте българската асоциация, как ще коментирате юбилейната й годишнина в навечерието на Никулден?
– Избраха ме като председател на УС на Асоциацията малко преди нейната 15-годишнина. Като всяка организация и тя си има своите по-силни и по-слаби периоди. Тогава беше момента, когато се вървеше към приватизацията на параходството, намаляваха хората, които плават под български флаг, свиваше се броят на тези, които гравитираха около ядрото на Асоциацията и естествено бяха намалели финансовите й възможности. В резултат бяха замразени някои от участията й на европейско ниво. После благодарение на старите морски капитани, които успяха да привлекат и по-млади колеги, тя тръгна нагоре, възстановихме членството си в международните организации. Сега сме в период, когато се промени ситуацията в света, ние също изпитваме някои трудности – върви смяна на поколенията, но така или иначе Асоциацията се развива и изпълнява главното си предназначение.
Какво се стремите да постигнете?
– Основната цел на асоциацията ни е да съхранява и разпространява опита на морските капитани и да подпомага по-младите колеги в тяхната бъдеща дейност. Както и да оказва съдействие и помощ на всички колеги, които имат проблеми в своята работа.
В обозримото близко минало успяхме да помогнем на колеги, които бяха изпаднали в затруднено положение, включително и нашия колега, кап. Собаджиев, който беше в затвор в Панама. Казах го и на тържеството по случай 30-годишния юбилей на Асоциацията – дори само един човешки живот да сме спасили е достатъчно да имаме самочувствието на организация, която достойно изпълнява своето предназначение. А тогава наистина беше под сериозна заплаха животът на нашия колега, незаконно вкаран зад решетките при нечовешки условия. Така че подпомагането на кап. Собаджиев бе едно от основните реални неща, които свършихме. Всеки един от нас може да изпадне в такава ситуация и когато сме обединени и всеки помага, можем да стигне до положително развитие на нещата и да подпомогнем наши колеги в беда.
Навечерието на Никулден е повод за равносметка, какво още успяхте да свършите?
– Другото в нашата дейност е да се популяризираме опита на капитаните. С нашата експертиза, с нашия опит участваме в подпомагането, в съветването на Морска администрация, на Министерството на транспорта. Правихме го, както по отношение приватизацията, така и по отношение изменения на нормативната уредба в съответствие с международните тенденции в световното търговско корабоплаване. Повечето от нашите членове, морски капитани плават по цял свят, срещат се ежедневно и виждат как са организирани нещата, както в по-силно така и в по-слабо развити държави и с натрупания опит могат да подпомогнат нашата администрация в поддържането и измененията на нормативната уредба на нужното ниво.
А като европейска конфедерация?
– CESMA, на която в момента съм президент, е неправителствена организация, регистрирана в Нидерландия и обединява сродните асоциации в повечето европейски държави. Нейната цел е същата, каквато е на българската асоциация, но вече на европейско равнище. Тя работи активно с Европейската комисия, Европейския парламент, на практика ги консултира при вземането на решенията, свързани с морското корабоплаване.
Какво успяхте да постигнете като европейска конфедерация през тази година?
– Ние от много години работим по популяризиране на морската професия и по задържане на европейските морски кадри, тъй като не е тайна, че в световното корабоплаване има тенденция за наемане на по-нископлатени и по-слабо квалифицирани кадри от трети страни извън ЕС. Нашата основна роля е да се съхрани опита на европейските моряци. Европа е континент, в който корабоплаването се е развило още в древността и има богати хилядолетни традиции. Така се стремим да съхраним този опит, нещо което може да стане, само ако има колеги в Европа, които продължават да плават и да развиват тази дейност.
Освен това през последните години имаме участие във всички форуми на европейско ниво. Ще дам за пример Европейската морска седмица, на която се обсъждат основните проблеми пред корабоплаването.
Кой е най-острият проблем пред морските капитани, на който в CESMA се опитвате да намерите решение?
– Проблемите са няколко, но основният е регламентирането на дейността на капитаните по корабите с цел да се избегне умората. В последно време – на прекалено много инциденти основната причина е умората и недостатъчната почивка на капитаните. И естествено когато човек не е отпочинал той прави грешки и от там нататък се създават опасни ситуации както за кораба, така и за хората и за крайбрежните държави. И затова основната ни дейност е така да се нормира и регламентира корабоплаването, да се променят основните конвенции, които са приложими към морското корабоплаване, така че капитаните да могат нормално да извършват своята дейност съгласно нормалните човешки възможности.
Друг проблем е свързан с развитието на офшорната индустрия, с планирането и поставянето на съоръжения в морето, така че да може да се осигури безопасно корабоплаване. Корабите стават все по-големи и това изисква по-големи райони за тяхното маневриране. Освен това в морето се разполагат всякакъв вид съоръжения, за да се експлоатира както морето, така и ветровата енергия. И се прави, естествено, за да се постигне максимален икономически ефект, но в даден момент това изключително много затруднява корабоплаването. Идеята ни е да обединяваме нашите усилия, тоест да събираме информация, какви трудности изпитват колегите на море и да подпомогнем европейските институции при регламентиране на офшорните дейности в районите около континента.
Да се върнем и към чисто варненските проблеми. На тържественото събиране по случай 30- годишнината на асоциацията, кметът на Варна обяви, че в скоро време можете да очаквате добра вест.
– Да. В навечерието на Никулден се надяваме Общинския съвет – Варна най-после да вземе своето решение за поставяне на Паметника на моряка на мястото, което самата община и нейните органи преди време определиха, за да може да започне процесът по неговото проектиране и изработване. И все още очакваме Общинският съвет да вземе това решение, за да може да продължи, както работата по набиране на средствата от дарители, защото ще бъдат нужни още много средства, така и да продължи реализацията на проекта. Тук не мога да не спомена за най-големия дарител за момента в лицето на „Параходство Български морски флот“ АД, който даде крупна сума, която позволи да бъде отлята бронзовата фигура на моряка. Разбира се, от тук нататък предстои проектиране на фундамента и извървяване на пътя до края, но мисля, че с веднъж отлята фигурата, процесът по изграждане на Паметника на моряка стана необратим. Сега само чакаме решението на Общинския съвет, за да можем да продължим. Сигурно в последствие ще се появят и финансовите проблеми, тъй като необходимата сума за довършване на проекта е значителна. Но на този етап преди всичко пречката е административна и се надявам в скоро време да бъде преодоляна. И защо пък не това да стане в навечерието на нашия празник.
– И следващия Никулден да можем да го посрещнем пред един от новите символи на Варна, Паметника на моряка?
– Защо пък не. Дай Боже! Технически има реална възможност това да се случи, остава да извървим пътя, който започва – пак казвам с решението на Общинския съвет.
В заключение искам да поздравя всички колеги с настъпващия празник и да си пожелаем успешна и безаварийна да е новата 2023-а година! Да не забравяме, че през нея Варна ще бъде домакин на Годишната асамблея на Европейската конфедерация на асоциациите на морските капитани, която ще се проведе през месец май. Това домакинство е атестация, доказателство за приноса на българските морски капитани в европейското корабоплаване. Така че наистина има, с какво да се похвалим!