Проектите, насочени към информационната разгласа, широкото популяризиране на даден регион, винаги пряко или косвено са от голяма полза за развитието на рибарския бранш. Доказва го изпълнението на проект на Община Каварна, като бенефициент по Програма за морско дело и рибарство 2014-2020 г., съфинансирана от Европейския фонд за морско дело и рибарство. Проект „Популяризиране на културното и морско наследство в Община Каварна“ е осъществен по процедура „Възстановяване и подобряване на природното наследство, културата и спорта на рибарската територия” по стратегия по подхода на Водено от общностите местно развитие (ВОМР) на Местна инициативна рибарска група (МИРГ) „Шабла – Каварна – Балчик“. Общата стойност на одобрената безвъзмездна финансова помощ за този проект е 45,500 лв., изцяло финансирана по Програмата за морско дело и рибарство 2014-2020 г. чрез стратегията на МИРГ.

„Идеята на проекта, който изпълнихме, е гостите и туристите да имат възможност да намират на едно място цялата информация за всичко, което може да им бъде предложено на територията на общината и да им бъде полезно“, заяви пред Maritime.bg Елена Балтаджиева, кмет на Община Каварна.
Когато посетиш един град или община и искаш да го опознаеш или да отидеш някъде е добре да разполагаш с информация, която да отговори на твоите потребности и да те насочи към онова, което ти нужно в момента. Затова като кмет на населеното място, моето желание бе да се реализира подобен проект и кандидатствахме, когато отвориха мярката през стратегията на Местната инициативна рибарска група (МИРГ) „Шабла – Каварна – Балчик“. Стратегията предоставя възможността за 100% безвъзмездна финансова помощ по проекта, обяснява градоначалникът на крайморската община.
„Основната цел на нашия проект вече е изпълнена“, продължи Балтаджиева и поясни, че е разработено мобилно приложение „Пътеводител на Каварна“ („Kavarna Guide“), което предоставя информация за забележителностите, за бизнесите, свързани с туризма, културата, историята на района.
„Гостите ни могат да се ориентират освен за хотелите, ресторантите и за всичко останало, като хранителни магазини, аптеки“, ни информира кметът на града.
„Идеята ни е един турист, когато стигне до дадена община или дадено място, в случая Каварна, GPS-системата да не го заведе само до забележителностите, но ако му е лошо, или има медицински проблем, например: го заболи зъб, или евентуално му се наложи да ползва автосервиз, да може веднага да получи информация за контактите към кого, къде и как да се обърне. Мобилното приложение е двуезично, на български и английски, за да се ползва и от чуждестранните посетители“, разясни Елена Балтаджиева.
За един турист не е достатъчно само да знае, къде е хотелът и накъде е морето и как да стигне до него, но той трябва да има възможност да отиде и на други места. Говоря като човек, който също има възможност да пътува и много добре знам, какви са проблемите когато отиваш някъде другаде, какво може да ти се случи на път, от какви услуги можеш да се нуждаеш. Много е трудно в малките общини един гост да може веднага да получи необходимата информация, разказа още кметът на града.
Другото, което реализирахме по нашия проект бе, да закупим оборудване: за четири малки щанда за участие в изложения и за презентиране, което много често се налага по време на мероприятия или дейности на общината и нейните други организации, било общински детски комплекс (ОДК) или пенсионерските клубове, поясни още Балтаджиева. И даде за пример, че децата от ОДК ползват оборудването по време на традиционния рибен фест в Каварна, на който излагат изработените от тях изделия, като рисувани мидички, морски камъчета и други, които подаряват на гостите. От клуба, пък ползват реквизита, за да презентират кулинарните си умения. Тя допълни, че целта е различните общности да има възможност да представят дейността и да се извършват инициативи с рекламна цел, които да създават удоволствия на хората.
Това, което също направихме беше да изработим рекламни материали, чрез които да бъде популяризиран самият проект и забележителностите в нашия район. Когато встъпих в длъжност се оказа, че в общината няма никакви актуални материали за реклама. На туриста му трябва малка компактна карта, която може да прибере в джоба си и да я ползва по време на своя престой в общината. Защото невинаги можеш да си отвориш телефона, но можеш да разгърнеш нещо малко, което съдържа информация и да видиш кое, къде и как можеш да намериш. И сега, когато има събитие, изложение на други места извън Каварна, ние предоставяме този тип материали на хората, за да получат повече информация за нашия район с неговото богато културно и рибарско наследство.
Ето един турист, чувал само за каварненските рибари, идва заинтригуван и иска да се ориентира за местата, свързани с тях. А тук са най-големите мидени ферми по черноморското крайбрежие. Най-живописните и чисти места, като Яйлата, нос Калиакра и много други богати на архитектура, история, култура и природа. Всичко за тях е събрано в мобилното ни приложение и останалите рекламни материали, които подготвихме по проекта.
В тази насока проектът ни се оказа много полезен, каза още Балтаджиева.
Приложението се инсталира през Play Store за Android и App Store за iOS на мобилното устройство на потребителя, като има възможност да работи самостоятелно и независимо, без нужда от инсталиране на допълнителен софтуер. Всеки, който желае може да подава информация за включване на обект или актуализиране на данни в приложението. Данните за обектите следва да съдържат кратко описание, контакти, локация и снимки.
