Извършването на мониторинг на газовите емисии от корабоплаването и кораборемонта във Варна е залегнало като проект в актуализирания План за интегрирано развитие на Община Варна (ПИРО) за периода 2021-2027 година, който ще премине обществено обсъждане на 27 февруари от 14:00 ч. в Младежки дом – Варна.

Проектът е част от мерките за подобряване на атмосферния въздух и декарбонизация на градската среда и е предложен от Корабостроителния факултет на Технически университет – Варна и има прогнозна стойност от 2,5 млн. лева, като финансиране ще се търси по Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“, сочи справка на Maritime.bg.
Идеята е свързана с морския транспорт и обхваща прилежащата на Oбщина Варна част от Изключителната икономическа зона (ИИЗ) на България в Черно море и канала, между Варненския залив и Пристанище Варна (Изток и Запад).
„За целта е необходимо да се оборудва с необходимата техника за мониторинг в невралгични места в посочените зони и да се изгради инфраструктура в пристанищните райони, за да бъдат постигнати заложените целите“, пише в ПИРО.
Сред основните дейности се планира изграждане на система за мониторинг и екологичен контрол и оценка на риска за качеството на въздуха с цел изолиране и минимизиране на ефекта от концентрацията на CO2, SOx, NOx, PM10, PM2.5 от корабния трафик в частта от ИИЗ край Варна, стоящите край брега на котва кораби, плаването през канала до терминалите в езерото и кораборемонтната и корабостроителна дейност в индустриалната зона на града.
Това включва изграждането на автоматизирана мрежа от сензори на невралгични места с акумулиране на данни и последваща обработка.
Предлагат се и мерки за повишаване на енергийната ефективност на работата в Пристанищен комплекс Варна и предоставяне на енергия от ВЕИ на корабите на кей.
Планира се още икономически и технически анализ за въвеждане в експлоатация на хибридни фериботи за пътнически морски транспорт между Пристанище Варна и кв. Аспарухово, както и до други по-малки места по периферията на Варненското езеро.
По проекта се предлага и концепция за Варна като мултимодален център за морски транспорт на къси разстояния през Черно море, включваш магистралите А2 – „Хемус“ и А5 – „Черно море“, железопътния коридор, свързващ пристанище Солун, Александруполис, Бургас, Варна и Русе.
Вижте целия актуализиран проект за Варна тук