
През изминалата година “Параходство Български морски флот” АД е реализирало инвестиции в размер на 90.9 млн. долара, като до средата на 2025 г. компанията планира инвестиции за нови кораби в размер на други 278 млн. долара.
През 2022 г. компанията получи още 4 нови “лейкъра” с дедуейт от по 32 200 тона всеки. БМФ очаква да получи още шест кораба от серията, като два ще бъдат доставени през настоящата година, а останалите четири – през 2024 и 2025 г.
През 2024 г. трябва да бъдат доставени и още четири кораба с дедуейт от по 45 500 тона, каквито дружеството вече има в състава си. Техният дизайн е разработен във Финландия в тясното сътрудничество със специалисти от българската компания. Става въпрос за изключително ефективни плавателни съдове, отговарящи на всички изисквания за опазването на околната среда. Те се радват на голямо търсене, особено сега, когато цените на горивата се повишиха.
„Параходство БМФ“ е сред компаниите с най-млад и екологичен флот не само в Европа, но и в света, предаде 24 часа. През последните няколко години „Параходство БМФ“ АД успя да подмени изцяло флота си и в момента средната възраст е под 8 години – най-ниската в цялата 131-годишна история на дружеството.
„Днешния шипинг изисква постоянно да си в състояние да предлагаш първокласна услуга. Това означава, че трябва да поддържаме постоянно модерен и ефективен флот, т.е. длъжни сме да продължим тези инвестиции и занапред“, коментира изпълнителният директор на компанията к.д.п. Александър Калчев.
Основното предизвикателство пред компанията е да задържи постигнатото – нови кораби, първокласна услуга. Пазарът е много динамичен, което изисква бързи и оптимални решения за клиентите. Те очакват транспортна услуга, която освен всичко, следва да отговаря и на постоянно нарастващите критерии за опазването на околната среда. В тази връзка се изисква перманентен и много строг контрол върху техническото състояние на корабите, контрол на емисиите, които отделя флотът, и предприемане на мерки, в това число чрез инвестиции в модернизация и ново оборудване, коментират от компанията.
Не по-малко предизвикателство е именно конфликтът в Украйна, или по-скоро геополитическата ситуация днес, която промени световната търговия. Определени товаропотоци изчезват или са недостъпни, а на тяхно място идват други. Това предполага появата на нови и нови играчи на фрахтовия пазар. „Параходство БМФ“ вече почти 15 години предпочита да търгува корабите си самостоятелно на пазара, което изисква много работа по привличането и запазването на клиенти. Необходима е активност, бърза обратна връзка и ангажираност с тях, за да може да се разчита на техните товари в перспектива.
„За щастие „Параходство БМФ“ разчита на доказан екип от търговци, който съм сигурен, че ще се справи и с това предизвикателство“, коментира кап. Калчев.
Говорейки за войната в Украйна, изпълнителният директор на БМФ к.д.п. Александър Калчев, отправи благодарност към президента Румен Радев, който пръв повдигна темата за блокираните кораби в една от срещите с турския си колега.
„Параходство БМФ“ беше една от компаниите, които посрещнаха началото на войната на 24 февруари миналата година с кораб в Украйна. Корабът „Рожен“ бе планиран да завърши обработката си на 22-23 февруари, но бе забавен, а след това и блокиран в пристанище Черноморск близо 6 месеца. Това доведе до големи загуби на фрахт. Отделно дневните разходи на кораба бяха силно завишение заради допълнителната застраховка „Военен риск“ на стойност милиони долари.
Като голяма част от компаниите в индустрията, БМФ също изпитва сериозен проблем с кадровото осигуряване, тъй като все по-малко младежи избират морските професии. Тази тенденция се наблюдава в страните от Западна и Централна Европа, а вече и в Полша, Хърватска, Румъния и България.
Въпреки това на този етап компанията успява да осигури на корабите си екипажи от способни и мотивирани морски лица. Директорът вярва, че хората са най-важни и на високите им професионални качества се дължи отличната репутация на компанията сред клиентите.
„Работим тясно с морската ни академия – Висшето военноморско училище „Н.Й.Вапцаров“, и с Техническия университет във Варна, като полагаме усилия да осигуряваме стажуването на студентите им, част от които избират именно „Параходство БМФ“ като начало на своята кариера. Връзката на бизнеса с образованието е от изключителна важност и мисля, че именно по този начин можем да покажем на младите хора, че тази професия е достойна и благодарна. Морето възпитава характера, дава свобода и увереност, което може да отключи много врати напред в живота им. Естествено, стараем се да сме и сред най-атрактивните компании на пазара на труда. Определено мога да кажа, че условията, които предлагаме, са сред най-добрите“, допълва кап. Александър Калчев.